Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Nowe technologie

Pierwsze polskie auto wyścigowe Arrinera Hussarya GT

Ulepszone nadwozie zapewnia docisk przy większych prędkoœciach i odpowiednie chłodzenie silnika.
materiały
Pierwsze polskie auto wyœcigowe Arrinera Hussarya GT stanie do rywalizacji z Ferrari i Lamborghini.

Spółka Arrinera zaprezentuje w Warszawie wyœcigowe wersje Hussarya GT. Jest to wyczynowy samochód pozwalajšcy na starty w klasie GT3Auto. Zaprojektowali je polscy inżynierowie, komponenty produkowane sš głównie w Polsce, a montaż odbywa się w brytyjskim oddziale firmy w Cambridgeshire.

Wiosnš wyczynowa wersja Arrinery będzie gotowa, by trafić do zespołów.

– Hussarya prowadzi się stabilnie, co zawdzięcza sztywnej ramie przestrzennej i zaawansowanemu zawieszeniu. Konstrukcja pozwala na szybkš obsługę serwisowš w warunkach wyœcigowych – wymienia zalety auta prezes spółki Arrinera Piotr Gniadek.

Nadwozie projektu Pavla Burkatsky'ego zdało egzamin po ulepszeniach prof. Janusza Piechny. Karoseria zapewnia docisk aerodynamiczny i stabilnoœć przy dużych prędkoœciach oraz sprawne chłodzenie silnika w każdych warunkach. Bolid ma niespełna 120 cm wysokoœci, więc kierowca raczej wœlizguje się do niego, niż wsiada. Jednak miejsce za kierownicš jest wygodne, a w opinii kierowców wyœcigowych, którzy mieli okazję zasišœć za kierownicš Hussarya GT, widocznoœć jest doskonała.

Cena bazowa netto wynosi 229 tys. dol., Arrinera Hussarya GT3 plasuje się cenowo wœród używanych samochodów GT3 marek premium.

– Nasz samochód oferuje zawodnikom ponadprzeciętne bezpieczeństwo dzięki solidnej, przestrzennej ramie oraz przednim i bocznym strefom zgniotu – podkreœla Gniadek.

Umieszczony za kabinš pasażerskš silnik to konstrukcja General Motors. Te 8-cylindrowe jednostki oznaczone LS7 uchodzš za bardzo trwałe, niezawodne i tanie. Konstruktorzy Arrinery przygotowali własne sterowanie silnikiem, który w polskim samochodzie rozwija 505 KM. Wyœcigowa Hussarya ma 6-stopniowš, sekwencyjnš skrzynię biegów Hewland produkcji brytyjskiej. Zaprojektowane przez polskich inżynierów zawieszenie popychaczowe jest podobne do tych stosowanych w bolidach LeMans i Formuły 1.

GT3 to najpopularniejsza na œwiecie formuła wyœcigów dla bogatych kierowców-dżentelmenów. Z wstępnych analiz wynika, że każdego sezonu swoich nabywców znajduje około 500 samochodów nowych i używanych, głównie Ferrari, Mercedes, Audi, Aston Martin i Lamborghini. Arrinera ma nadzieję na uszczknięcie tego tortu. Spółka zapowiada, że pozyskanie œrodków z emisji akcji pozwoli w przyszłym roku opracować wersję wyœcigowš auta dopuszczonš do ruchu drogowego.

Przygotowane do pokazu w Warszawie dwa zielone auta Arrinera Hussarya GT to gest oddany w stronę dwóch kierowców polskiego pochodzenia – Eliota i Louisa Zborowskich, którzy odegrali znacznš rolę w tworzeniu brytyjskich sportów samochodowych. Eliot zaproponował, aby zielony był kolorem brytyjskich samochodów wyœcigowych, w podzięce za umożliwienie Brytyjczykom organizacji wyœcigu w Irlandii – na Wyspach obowišzywał zakaz jazdy z prędkoœciš większš od piechura. Jego syn Louis zainwestował m.in. w firmę Aston Martin, co pozwoliło uruchomić produkcję samochodów tej marki.

Projekt Arrinera Hussarya ma za sobš długš drogę. Zaczęło się od marzenia zbudowania sportowego samochodu. Prace badawczo-rozwojowe zajęły szeœć lat. W tym czasie powstały kolejne modele testowe i koncepcyjne.

Dwa lata temu powstał prototyp, który dał poczštek wyœcigowym autom klasy GT. Jeżeli samochody odniosš sukcesy na torach, droga przed Hussaryš będzie stała otworem.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL