Hyperloop połączy Dubaj z Abu Zabi

Pierwsza linia Hyperloop połączy Dubaj z Abu Zabi.

Aktualizacja: 09.11.2016 19:27 Publikacja: 09.11.2016 17:27

Na razie system Hyperloop można obejrzeć tylko na wizualizacjach. W tle wieże Dubaju.

Na razie system Hyperloop można obejrzeć tylko na wizualizacjach. W tle wieże Dubaju.

Foto: materiały prasowe

Miasta w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dzieli ok. 120 kilometrów. Podróż samochodem trwa ponad 2 godziny. Koleją i samolotem – około 60 minut. Nowy system superszybkiego transportu ma skrócić ten czas do... 12 minut. Pierwszą na świecie instalację tego typu chce zbudować Hyperloop One. Ma to się stać przed upływem pięciu lat.

Umowę między firmą a urzędem transportu i dróg emiratu Dubaju podpisano uroczyście na ostatnim piętrze Burdż Chalifa, najwyższego budynku świata. Na razie Hyperloop One ma przygotować projekt i analizę wykonalności. Kwoty kontraktu nie ujawniono, jednak budowa podobnej linii między San Francisco i Los Angeles miałaby kosztować między 16 a nawet 100 mld dolarów.

Pomysł systemu transportowego nowej generacji opracował ekscentryczny miliarder Elon Musk. Postanowił jednak nie rozwijać go we własnych firmach, lecz przekazał do realizacji innym. Hyperloop One jest jedną z dwóch firm rozwijających pomysł Muska. Druga – Hyperloop Transportation Technologies podpisała już wcześniej wstępną umowę na połączenie Bratysławy z Wiedniem i Budapesztem.

Teoretycznie kapsuły Hyperloop mogą poruszać się na poduszce magnetycznej w specjalnej tubie z prędkościami przekraczającymi 1200 kilometrów na godzinę. Przed pędzącą w rurze kapsułą ma być wytwarzane podciśnienie, co zmniejszy opór i nada dodatkowe przyspieszenie. Ze względu na technikę napędu oraz bardzo dużą prędkość, tor musi być w miarę prosty. W przedstawionych obecnie projektach zwykle jest poprowadzony na wiaduktach.

W Dubaju pomysł ten nieco rozwinięto. Sześcioosobowe kapsuły mają mieć możliwość poruszania się również na kołach – po zwykłych drogach. W ten sposób mogą zebrać pasażerów z kilku przystanków w Dubaju, a następnie wjechać na stacje (nazywane portalami) właściwego systemu wysokiej prędkości. Ze względu na niewielkie rozmiary kapsuł, krótki czas podróży oraz brak rozkładu jazdy, elastyczność systemu będzie większa niż tradycyjnych pociągów i samolotów. Wygoda ma być porównywalna z korzystaniem z samochodu.

Projektowany dla emiratów system umożliwiałby odjazdy kapsuł zaledwie co 30 sekund. Bilet w jedną stronę miałby kosztować równowartość 20 dolarów. Testy będą prowadzone na terenie największego sztucznego portu na świecie – Jebel Ali.

Według wstępnych informacji podobny system mógłby skrócić czas przejazdu z Dubaju do Rijadu do 48 minut (droga ponad 1000 kilometrów samochodom zajmuje ponad 9 godzin), a do Dohy – do 23 minut (700 kilometrów).

Eksperci oceniają jednak, że projekt Zjednoczonych Emiratów Arabskich ma znacznie większe szanse realizacji niż słowacki czy budowa linii Los Angeles–San Francisco. Po pierwsze – prawdopodobnie kwestie finansowe nie będą w żaden sposób ograniczały inżynierów. Po drugie – budowa w linii prostej nitki szybkiego transportu będzie łatwiejsza w terenie pustynnym.

– To oznacza, że można się trzymać linii prostych, a wiemy, że ten system nie skręca zbyt dobrze – uważa prof. David Bailey z Aston Business School. – A do tego rząd chce być w awangardzie nowych technologii i dopilnuje, by wszystko się udało.

Miasta w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dzieli ok. 120 kilometrów. Podróż samochodem trwa ponad 2 godziny. Koleją i samolotem – około 60 minut. Nowy system superszybkiego transportu ma skrócić ten czas do... 12 minut. Pierwszą na świecie instalację tego typu chce zbudować Hyperloop One. Ma to się stać przed upływem pięciu lat.

Umowę między firmą a urzędem transportu i dróg emiratu Dubaju podpisano uroczyście na ostatnim piętrze Burdż Chalifa, najwyższego budynku świata. Na razie Hyperloop One ma przygotować projekt i analizę wykonalności. Kwoty kontraktu nie ujawniono, jednak budowa podobnej linii między San Francisco i Los Angeles miałaby kosztować między 16 a nawet 100 mld dolarów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii