Słońce zamiast paliwa

Pierwszy samolot napędzany wyłącznie energią słoneczną kończy okrążanie świata.

Aktualizacja: 25.07.2016 18:48 Publikacja: 25.07.2016 17:40

Słońce zamiast paliwa

Foto: AFP

Do ostatniego etapu maszyna wystartowała w niedzielę nad ranem z Kairu w Egipcie, dziś w nocy miała wylądować w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zamykając tym samym pętlę dookoła globu liczącą 35 tys. km. Do pierwszego etapu wystartowała 9 marca 2015 r.

Solar Impulse 2 pilotowany przez André Borschberga wystartował do przedostatniego odcinka z hiszpańskiej Sewilli w poniedziałek i po 50-godzinnym locie dotarł do Kairu. Tu za sterami zasiadł Bertrand Piccard, aby zakończyć bezprecedensowy lot w Abu Zabi. Ci dwaj piloci prowadzili samolot na zmianę na całej trasie.

Projekt Solar Impulse 2 kosztował 170 mln franków szwajcarskich. Finansowego i technologicznego wsparcia udzielały wielkie firmy: Omega, Schindler, ABB, Google.

Samolot porusza się z prędkością około 75 km/h na wysokości do 900 m. Jednomiejscowa maszyna ma skrzydła o rozpiętości 72 mm – więcej niż Boeing 747 Jumbo Jet. Waży 2,3 t – tyle, ile duży samochód osobowy. Pokrywa ją 17 248 paneli słonecznych dostarczających energii czterem elektrycznym silnikom. Dzięki nim Solar Impulse 2 teoretycznie może latać bez końca.

– Chcemy popularyzować ideę zastąpienia technologii zanieczyszczających środowisko czystymi i wydajnymi. Demonstrujemy coś, co wydawało się niemożliwe do osiągnięcia z użyciem jedynie odnawialnej energii i czystych technologii. Sto lat temu bracia Wright mieli wielu krytyków, którzy twierdzili, że samolot wykonany z drewna i tkaniny nie ma przyszłości. Potem byli tacy, którzy twierdzili, że nie będzie przewoził pasażerów ponad oceanami. Cóż, dziś widzimy, co się stało – powiedział Bernard Piccard.

Solar Impulse 2 jest większą wersją prototypu, który pierwszy lot odbył sześć lat temu. Pierwszy Solar Impulse był zupełnie nowatorską konstrukcją, w 2010 r. ten samolot przebywał w powietrzu 26 godzin i udowodnił, że może latać nawet wtedy, gdy energia pochodzi wyłącznie z akumulatorów.

Jego następca, Solar Impulse 2, został skonstruowany z wykorzystaniem włókien węglowych. Na skrzydłach umieszczono panele słoneczne nowej generacji, cieńsze i bardziej wydajne. Budowę samolotu ukończono w kwietniu 2015 r., a dziewiczy dwugodzinny lot odbył w czerwcu.

Kokpit jest większy niż w awionetkach, ma wewnątrz wymiary ciasnego samochodu, bowiem musi pomieścić jedzenie, wodę, sprzęt ratunkowy, tratwę na wypadek wodowania na oceanie. Nie ma ogrzewania ani klimatyzacji, ponieważ to zużywa prąd. Zamiast tego wyścielony jest pianką termoizolacyjną, która zapewnia znośne warunki w temperaturze od -40 do 40 st. Celsjusza.

Pilot siedzi w specjalnym fotelu przypominającym fotele w lotniczej klasie biznes. Oparcie jest odchylane, umożliwia wyprostowanie pleców, nóg i wykonywanie prostych ćwiczeń. W fotel jest wbudowana toaleta (na normalną nie ma miejsca) i spadochron. Konstruktorzy maszyny – szwajcarscy inżynierowie z Politechniki w Lozannie – nie zdecydowali się na dodanie drugiego fotela pilota, spadochronu, zapasów wody i jedzenia, ponieważ zwiększyłoby to wagę.

André Borschberg przed dołączeniem do zespołu Solar Impulse pilotował odrzutowce w Szwajcarskich Siłach Powietrznych, zarządzał komercyjnymi firmami zajmującymi się nowymi technologiami. Bertrand Piccard zamiłowanie do przygód ma we krwi – jego dziadek Auguste bił rekordy wysokości lotu stratosferycznym balonem, natomiast ojciec, Jacques, zanurzył się na rekordową głębokość na dno Rowu Mariańskiego w batyskafie „Trieste". Bertrand w 1999 r. obleciał świat balonem „Breitling Orbiter 3", od 2003 r. pracuje z Borschbergiem nad projektem samolotu na energię słoneczną.

Piloci ćwiczyli w symulatorze, wzmacniali odporność na zmęczenie. Sesje w symulatorze trwające po kilkanaście godzin obejmowały naukę technik medytacyjnych i snu polifazowego. Jeden z programów ćwiczeń zakładał lot pięciodniowy ze snem trwającym dwie godziny na dobę, podzielonym na okresy 20-minutowe.

Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii