Jaworzno w województwie śląskim chce udostępnić odcinek dawnej linii kolejowej pod tor testowy hyperloopa. Przedstawiciele miasta podpisali list intencyjny w tej sprawie ze spółką Euroloop. Poinformował o tym portal PAP Nauka w Polsce.
Z polskim inżynierem
Euroloop do 2020 r. planuje przeprowadzenie badań i testów, w pełnej skali, opartego na hyperloopie rozwiązania transportowego dla kontenerów intermodalnych i towarów sypkich.
Budowa toru testowego długości 2–5 km na terenie dawnej linii kolejowej w Jaworznie między dzielnicą Szczakowa a centrum będzie mogła być realizowana od IV kwartału 2019 roku. Zaletą polskiego hyperloopa ma być bardzo wysoka przepustowość – 240 kontenerów na godzinę na tubę lub 7 tys. ton towarów sypkich na godzinę na tubę. Rozwiązanie ma dawać potencjał wysokich prędkości, do 1200 km/h; choć spółka zamierza pozostać przy prędkościach rzędu 500 km/h.
Spółka Euroloop powstała na gruncie projektu, który w konkursie SpaceX dotyczącym rozwoju technologii kapsuły hyperloop znalazł się w najlepszej piątce (spośród 1,2 tys. zgłoszeń) i został nagrodzony za najbardziej innowacyjną kapsułę ze wszystkimi niezbędnymi elementami systemu.
Członkiem zespołu pracującego nad tym projektem był inżynier związany z Europejską Organizację Badań Jądrowych CERN Marek Gutt-Mostowy, który pracując przy działającym w CERN największym na świecie akceleratorze cząstek – Wielkim Zderzaczu Hadronów – zajmował się jego chłodzeniem.