Hyperloop trafi do Polski

Rewolucyjny środek transportu hyperloop trafi do Polski.

Aktualizacja: 13.07.2017 08:01 Publikacja: 12.07.2017 18:49

Hyperloop zrewolucjonizuje transport, będzie szybszy od samolotu.

Hyperloop zrewolucjonizuje transport, będzie szybszy od samolotu.

Foto: AFP, Gene Blevins

Jaworzno w województwie śląskim chce udostępnić odcinek dawnej linii kolejowej pod tor testowy hyperloopa. Przedstawiciele miasta podpisali list intencyjny w tej sprawie ze spółką Euroloop. Poinformował o tym portal PAP Nauka w Polsce.

Z polskim inżynierem

Euroloop do 2020 r. planuje przeprowadzenie badań i testów, w pełnej skali, opartego na hyperloopie rozwiązania transportowego dla kontenerów intermodalnych i towarów sypkich.

Budowa toru testowego długości 2–5 km na terenie dawnej linii kolejowej w Jaworznie między dzielnicą Szczakowa a centrum będzie mogła być realizowana od IV kwartału 2019 roku. Zaletą polskiego hyperloopa ma być bardzo wysoka przepustowość – 240 kontenerów na godzinę na tubę lub 7 tys. ton towarów sypkich na godzinę na tubę. Rozwiązanie ma dawać potencjał wysokich prędkości, do 1200 km/h; choć spółka zamierza pozostać przy prędkościach rzędu 500 km/h.

Spółka Euroloop powstała na gruncie projektu, który w konkursie SpaceX dotyczącym rozwoju technologii kapsuły hyperloop znalazł się w najlepszej piątce (spośród 1,2 tys. zgłoszeń) i został nagrodzony za najbardziej innowacyjną kapsułę ze wszystkimi niezbędnymi elementami systemu.

Członkiem zespołu pracującego nad tym projektem był inżynier związany z Europejską Organizację Badań Jądrowych CERN Marek Gutt-Mostowy, który pracując przy działającym w CERN największym na świecie akceleratorze cząstek – Wielkim Zderzaczu Hadronów – zajmował się jego chłodzeniem.

Inż. Gutt-Mostowy, prezes Euroloopa, powiedział w rozmowie z PAP, że w czasie pracy w CERN zdał sobie sprawę z podobieństw koncepcji akceleratora cząstek i hyperloop – przy znacznie większej prostocie tej drugiej. Doszedł do wniosku, że świat jest technicznie gotowy, aby nowy system wdrażać.

– Jako inżynier pracujący w ośrodkach doświadczalnych wiedziałem, że z punktu widzenia fizyki to jest możliwe, z punktu widzenia inżynierii – chciałem się przekonać, czy na rynku jest dostatecznie dużo gotowych komponentów, by w sposób ekonomiczny wprowadzić to rozwiązanie na rynek – wyjaśnia inż. Marek Gutt-Mostowy.

Budowa rewolucyjnego środka transportu rzeczywiście już ruszyła. Kapsuły Hyperloop zaproponowane przez amerykańskiego miliardera Elona Muska będą się poruszały w stalowej rurze o ciśnieniu obniżonym do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego, na poduszce magnetycznej, bez dotykania ścian, czyli bez oporów tarcia. Umożliwi to podróżowanie z prędkością ponaddźwiękową, około 1200 km/h. Dla porównania, odrzutowce pasażerskie latają z prędkością 850–950 km/h.

Próby już trwają

Firma Hyperloop Transportation Technologies buduje w Kalifornii odcinek testowy długości 8 km w Quay Valley, jego ukończenie planowane jest w 2018 r.

Drugi testowy tunel powstaje na pustyni Nevada, będzie miał długość 3,3 km. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 2016 r., zostanie oddany do użytku pod koniec tego roku. Próby w Nevadzie prowadzone są pod nazwą „DevLoop".

Budowa prototypowej kapsuły naturalnej wielkości właśnie ruszyła. Ponaddźwiękowa kapsuła-wagonik o wadze 20 ton i średnicy 2,7 metra będzie miała 30 metrów długości.

Zmieści się w niej od 28 do 40 pasażerów. Poszczególne elementy zostaną wytworzone przez różne firmy sektora lotniczego i kosmicznego, całość będzie zmontowana we Francji w laboratorium Airbus Defence and Space w Tuluzie. Tam też powstaje w starej bazie wojskowej testowy odcinek tunelu długości 3 kilometrów. W Tuluzie przy projekcie Hyperloop pracuje 30 inżynierów, techników i naukowców.

Wagon o nazwie Passenger Hyperloop Capsule zamiast okien będzie miał ekrany, na których wyświetlane będą obrazy wybrane przez pasażerów. Tunel został tak zaprojektowany, aby kapsuły mogły startować co 40 sekund, przewożąc w ciągu doby 100 tys. pasażerów.    —PAP Nauka w Polsce

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: k.kowalski@rp.pl

Jaworzno w województwie śląskim chce udostępnić odcinek dawnej linii kolejowej pod tor testowy hyperloopa. Przedstawiciele miasta podpisali list intencyjny w tej sprawie ze spółką Euroloop. Poinformował o tym portal PAP Nauka w Polsce.

Z polskim inżynierem

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii