Rząd wesprze producentów aut elektrycznych

Rząd wesprze producentów taboru i budowę sieci punktów ładowania aut elektrycznych.

Aktualizacja: 02.03.2017 21:46 Publikacja: 02.03.2017 16:26

Elektryczne autobusy nie zanieczyszczają miast, są także trwalsze od tych na olej napędowy.

Elektryczne autobusy nie zanieczyszczają miast, są także trwalsze od tych na olej napędowy.

Foto: materiały prasowe

Na wspieranie elektromobilności rząd planuje wydać setki milionów złotych. Do dyspozycji będą fundusze Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dodatkowo tworzony jest fundusz dysponujący 3 mld zł, który w ciągu pięciu lat ma wesprzeć budowę elektrycznego taboru oraz infrastruktury.

Działania skoncentrowane będą w pierwszym etapie na uruchomieniu e-busów, aby jak najszybciej poprawić jakość powietrza w miastach. Dziesięć elektrycznych solarisów kursujących po Warszawie zmniejsza roczne koszty zanieczyszczeń o 12,3 mln zł.

Kupno 780 elektrycznych autobusów zadeklarowało 41 miast. Rządowy program E-bus zakłada, że w Polsce rozwiną działalność producenci i dostawcy komponentów dla tych pojazdów. W 2025 r. rynek e-busów będzie wart 2,5 mld zł rocznie. W Polsce jeździ 31 elektrycznych autobusów, ale za pięć lat może być ich tysiąc. Minister energii Krzysztof Tchórzewski uważa, że w najbliższej dekadzie połowa autobusów miejskich będzie miała napęd elektryczny.

– Przejście na e-mobilność nie będzie łatwe – ostrzega Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin, które od dekad używa trolejbusów, w tym z akumulatorami pozwalającymi na autonomiczną jazdę. – Położyć projekt mogą problemy z zasilaniem, z kulturą techniczną – wymienia.

Przykładem trudności jest Jaworzno. Prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal rozpoczął przygotowania do wprowadzenia elektrycznych autobusów w 2012 r. Miasto zdecydowało się na to rozwiązanie, aby zużywać energię z węgla produkowaną we własnych elektrowniach. Jednak lokalna sieć nie była przystosowana do przenoszenia dużych obciążeń. W kwietniu 2015 r. ruszyły w Jaworznie pierwsze e-busy i zostały przyjęte entuzjastycznie. W 2014 r. z komunikacji autobusowej korzystało 78 proc. mieszkańców, a dwa lata później o 6 pkt proc. więcej. Miasto buduje centralną stację ładowania dla 22 autobusów. Najkosztowniejsza jest klimatyzacja, która będzie chłodzić pracujące nocą ładowarki.

Minister Tchórzewski przewiduje wsparcie także dla indywidualnej e-mobilności w miastach. Najbardziej odpowiednie w polskich warunkach byłoby auto miejskie o zasięgu do 250 km. Ładowanie odbywałoby się nocą, przy cenie energii o dwie trzecie niższej od normalnej taryfy.

W infrastrukturę do ładowania elektrycznych pojazdów inwestują spółki energetyczne. Rząd zakłada, że do 2025 r. w Polsce ma być milion aut elektrycznych, do ich ładowania potrzeba 6,5 tys. wolnych ładowarek i 300 szybkich – w sumie wartych 0,5 mld zł. Auta pobiorą 4,3 TWh energii wartej 20 mld zł.

W Polsce jest dziś 305 ładowarek. PGE zainwestuje na początek w sieć ładowarek w Łodzi. – Najsłabsza jest sieć dystrybucyjna poza miastami – uważa wiceprezes PGE ds. innowacji Paweł Śliwa. PGE zainwestuje w tym roku w sześć szybkich i 200 wolnych ładowarek.

Należąca do Energi spółka Enspirion ma pięć ładowarek w Trójmieście. Ładowanie w terminalach Energi jest bezpłatne. – Jako operator sieci zauważamy sezonowość w obłożeniu ładowarek. Latem obserwujemy wzrost użytkowania terminali przez klientów ze Skandynawii i Niemiec – przyznaje rzeczniczka Energi Urszula Drukort-Matiaszuk.

Na wspieranie elektromobilności rząd planuje wydać setki milionów złotych. Do dyspozycji będą fundusze Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dodatkowo tworzony jest fundusz dysponujący 3 mld zł, który w ciągu pięciu lat ma wesprzeć budowę elektrycznego taboru oraz infrastruktury.

Działania skoncentrowane będą w pierwszym etapie na uruchomieniu e-busów, aby jak najszybciej poprawić jakość powietrza w miastach. Dziesięć elektrycznych solarisów kursujących po Warszawie zmniejsza roczne koszty zanieczyszczeń o 12,3 mln zł.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska