Studenci AGH skonstruowali Solar Boat

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie skonstruowali łódź z napędem słonecznym.

Publikacja: 11.07.2017 00:40

Studenci AGH skonstruowali Solar Boat

Foto: AGH

Solar Boat bo o niej mowa, powstała w ramach projektu za który odpowiadało koło studenckie Eko-Energia oraz Akademicki Klub Żeglarski. Jego założeniem było stworzenie całkowicie ekologicznej łodzi, mającej wystartować w międzynarodowych zawodach w Monako. Udział w zorganizowanym przez księstwo przedsięwzięciu co roku przyciąga konstruktorów łodzi solarnych z całego świata.

Dzieło krakowskich studentów, któremu nadano imię „Baska” kosztowało 250 tysięcy złotych. Pomysł Polaków został dostrzeżony przez inżynierów z firmy Ericsson, którzy pomogli młodym konstruktorom w pracach nad testami urządzeń sterowniczych, nawigacyjnych oraz związanych z napędem i stabilizacją „Baśki”. Ericsson należy do grupy firm, które posiadają ogromne doświadczenie związane z technologiami wykorzystywanymi w jednostkach pływających napędzanych energia słoneczną.

Krakowska łódź solarna posiada hydroskrzydła, które generują siłę nośną pozwalającą na unoszenie się kadłuba nad wodą. Takie rozwiązanie pozwala na osiągniecie przez „Baśkę” prędkości około 30 km/h. Rozmiary łodzi to 6 metrów długości, 2,5 metra szerokości (szeroka na 80 cm kabina) oraz 70 kg wagi. Wyporności łodzi wynosi 150 kg.

Aktualnie „Baśka” przechodzi testy na Wiśle w Krakowie. Na zawody do Monako pojedzie razem ze swoimi konstruktorami pod koniec lipca.

Jak podkreśla Jerzy Lis, prorektor ds. współpracy AGH, Solar Boat pokazuje jak ogromne możliwości drzemią w polskich studentach. Głowy pełne pomysłów i ogromna chęć ich realizowania pokazują, że młodzi twórcy nie mają barier i są gotowi do podjęcia wielkich wyzwań.

Osoby odpowiedzialne za stworzenie „Baśki” zdają sobie sprawę że zawody w Monako to świetna okazja do podzielenia się wiedzą na temat autorskich rozwiązań w dziedzinie technologii i szeroko rozumianego wykorzystania naturalnych źródeł energii. Każdego roku do oceny stają nowe łódki, które wcześniej nie były prezentowane. To gwarancja, że nikt nie powieli żadnego z pomysłów poprzedników. Studenci z AGH wiedzą, że takie przedsięwzięcia to coś więcej niż zwykła nauka w ramach przedmiotów realizowanych na Akademii. To okazja do rozwoju i tworzenia innowacyjnych rozwiązań, które w tak młodym wieku stanowią doskonałe przygotowanie do wielkich karier w przyszłości.

Solar Boat bo o niej mowa, powstała w ramach projektu za który odpowiadało koło studenckie Eko-Energia oraz Akademicki Klub Żeglarski. Jego założeniem było stworzenie całkowicie ekologicznej łodzi, mającej wystartować w międzynarodowych zawodach w Monako. Udział w zorganizowanym przez księstwo przedsięwzięciu co roku przyciąga konstruktorów łodzi solarnych z całego świata.

Dzieło krakowskich studentów, któremu nadano imię „Baska” kosztowało 250 tysięcy złotych. Pomysł Polaków został dostrzeżony przez inżynierów z firmy Ericsson, którzy pomogli młodym konstruktorom w pracach nad testami urządzeń sterowniczych, nawigacyjnych oraz związanych z napędem i stabilizacją „Baśki”. Ericsson należy do grupy firm, które posiadają ogromne doświadczenie związane z technologiami wykorzystywanymi w jednostkach pływających napędzanych energia słoneczną.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii