Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Nowe technologie

ART: Futurystyczny tramwaj na wirtualnych torach

youtube
Chińczycy rozpoczęli testy nad pojazdem, który ma wyznaczyć nowy trend w komunikacji zbiorowej

Konstruktorzy z Państwa Œrodka nie przestajš w próbach stworzenia jak największej liczby nowoczesnych technologii, które majš ułatwić życie mieszkańcom wielkich metropolii.

W mieœcie Zhuzhou (prowincja Hunan) na ulice wyjechał Autonomous Rapid Transit. Pod tš nazwš kryje się tramwaj, który porusza się po wirtualnych torach. Wizualnie pasażerowie nie zauważš zapewne żadnej różnicy, ponieważ futurystyczna maszyna jest bliŸniaczo podobna do innych pojazdów tego typu (włšczajšc najnowsze modele tramwajów polskiej produkcji). Wyjštkowoœć ART dotyczy sposobu w jaki przemieszcza się po terenie miejskiej dżungli. Tramwaj posiada gumowe koła i jeŸdzi po ulicy. Jednak jego trasa jest wyznaczana przez specjalne czujniki zamontowane pod asfaltem. Pełniš one rolę wirtualnych torów. Pomimo, że osoba kierujšca futurystycznym tramwajem ma do dyspozycji kierownicę, to według głównego założenia ART będzie pojazdem całkowicie autonomicznym.

Model używany do testów ma 32 metry długoœci i jest szeroki na 3,4 metra. Na swój pokład może zabrać  nawet 307 osób. ART rozwija prędkoœć do 70 km/h a Ÿródłem zasilania sš baterie, które po 10-minutowym naładowaniu pozwalajš na odbycie 25-kilometrowej podróży. Konstruktorzy zapowiadajš, że kolejna wersja ART będzie ładowana bezprzewodowo za pomocš linii ukrytych pod jezdniš.

Producentem „tramwaju przyszłoœci” jest firma CRRC, która na chińskim rynku znana jest głównie z pocišgów szybkich prędkoœci. W przeliczeniu na polskie warunki, jeden skład ma kosztować około 9,6 mln złotych. Oficjalny debiut maszyny jest zapowiedziany na przyszły rok. To właœnie wtedy ART oficjalnie stanie się œrodkiem transportu w chińskich miastach.

Jak podkreœlajš osoby zwišzane z projektem CRRC, Autonomous Rabid Transit zachwyca swojš praktycznoœciš. Dzięki zastosowaniu wirtualnych torów, tramwaj może poruszać się po normlanej drodze wraz z innymi samochodami. Oznacza to, że dotychczas zarezerwowana dla tradycyjnych pojazdów szynowych częœć drogi może być „oddana” jako dodatkowy pas ruchu dla samochodów. Takie rozwišzanie gwarantuje usprawnienie ruchu na najbardziej obleganych i zakorkowanych trasach.

 

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL