Samowola budowlana: jak legalnie powiesić banner

Tablice, bilboardy oraz innego typu nośniki reklam często wymagają załatwienia formalności budowlanych. Bez ich dopełnienia popełnia się samowolę.

Aktualizacja: 09.10.2016 08:30 Publikacja: 08.10.2016 13:04

Formalności nie wymaga umieszczanie dmuchanych reklam z wyjątkiem pasa drogowego.

Formalności nie wymaga umieszczanie dmuchanych reklam z wyjątkiem pasa drogowego.

Foto: shutterstock

Prawo budowlane traktuje reklamę różnie. Mogą być więc one: budowlami (art. 3 pkt 3 pr. bud.), obiektami małej architektury (art. 3 pkt 4) oraz tablicami i urządzeniami reklamowymi (art. 29 ust. 2 pkt 6).

W przypadku montażu zdecydowanej większości tablic oraz urządzeń reklamowych na budynkach niezbędne jest tylko zgłoszenie. To prosta formalność. Składa się wniosek do starosty. Dołącza się do niego oświadczenie o tytule prawnym do dysponowania gruntem, a więc przede wszystkim: prawie własności lub użytkowania wieczystego. Niezbędne są także szkice i rysunki, które określą wygląd reklamy oraz sposób jej montażu. Mogą być one odręczne. Następnie trzeba odczekać 30 dni. Jeżeli w tym czasie starosta nie złoży sprzeciwu, można rozpoczynać pracę. Jest to bowiem tzw. milcząca zgoda.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku reklam na zabytkach oraz reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym. W ich przypadku należy uzyskać pozwolenie na budowę.

W prawie budowlanym traktuje się reklamę jako małą architekturę. Za obiekt tego typu prawo budowlane uważa niewielkie obiekty, a w szczególności: kultu religijnego, figury, posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku.

Lista ta nie jest zamknięta. Niekiedy tablice i urządzenia reklamowe mogą być kwalifikowane jako obiekty małej architektury. Ale tylko wtedy, gdy ich funkcja nie jest jedynie reklamowa. Może to dotyczyć dużych siedzisk trwale związanych z gruntem. W takim przypadku potrzebne jest zgłoszenie.

Natomiast reklamy wolno stojące trwale związane z gruntem wymagają pozwolenia na budowę. W praktyce jednak sporo trudności nastręcza ustalenie, jaka reklama jest trwale związana z gruntem, która zaś nie. Problem ten wielokrotnie gościł na wokandzie sądu administracyjnego.

I tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 1 marca 2012 r. stwierdził m.in., że o tym, czy urządzenie reklamowe jest trwale związane z gruntem, nie decyduje sposób i metoda związania z gruntem ani też technologia wykonania fundamentu i możliwości techniczne przeniesienia nośnika reklamowego w inne miejsce, ale to, czy wielkość tego urządzenia, jego konstrukcja, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa wymagają takiego trwałego związania (II OSK 2558/10).

Jest jeszcze inna możliwość. Można reklamę wolno stojącą postawić, jedynie zgłaszając to staroście, ale pod warunkiem, że będzie ona potraktowana jako obiekt tymczasowy i zostanie umieszczona w danym miejscu tylko na 120 dni.

Żadnych natomiast formalności nie wymaga umieszczanie dmuchanych reklam (z wyjątkiem pasa drogowego). Nie są one bowiem trwale związane z gruntem ani też montowane na obiekcie budowlanym, np. budynku czy słupie.

Trzeba też pamiętać, że na powieszenie reklamy potrzebna jest często zgoda zarządcy drogi. Chodzi oczywiście o te, które znajdują się nad ulicą między budynkami lub znajdują się w pasie drogowym.

Uwaga! Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych wprowadza ponadto ograniczenia dotyczące reklam wieszanych na ścianach budynku.

Zgodnie z nim można umieszczać reklamy na fasadach wielorodzinnych budynków mieszkalnych, pod warunkiem że nie będą ograniczać dziennego oświetlenia mieszkań. Mogą więc one wisieć na ścianach bez okien, na oknach klatek schodowych lub lokali użytkowych, a także w czasie remontów na elewacji budynku, ale nie bezpośrednio na oknach mieszkań.

Od roku gminy mogą też same ustalać swoje zasady dotyczące reklam, czyli uchwalać tzw. kodeksy reklamowe. Taki kodeks określa, gdzie, jaka i na jakich zasadach może wisieć reklama. Mogą też z tego tytułu pobierać opłaty i karać. Na razie nieliczne jak. np. Ciechanów wdrożyły tego typu kodeksy w życie. Większość samorządów nad nimi jeszcze pracuje.

Prawo budowlane traktuje reklamę różnie. Mogą być więc one: budowlami (art. 3 pkt 3 pr. bud.), obiektami małej architektury (art. 3 pkt 4) oraz tablicami i urządzeniami reklamowymi (art. 29 ust. 2 pkt 6).

W przypadku montażu zdecydowanej większości tablic oraz urządzeń reklamowych na budynkach niezbędne jest tylko zgłoszenie. To prosta formalność. Składa się wniosek do starosty. Dołącza się do niego oświadczenie o tytule prawnym do dysponowania gruntem, a więc przede wszystkim: prawie własności lub użytkowania wieczystego. Niezbędne są także szkice i rysunki, które określą wygląd reklamy oraz sposób jej montażu. Mogą być one odręczne. Następnie trzeba odczekać 30 dni. Jeżeli w tym czasie starosta nie złoży sprzeciwu, można rozpoczynać pracę. Jest to bowiem tzw. milcząca zgoda.

Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara