Spotkanie informacyjne dla frankowiczów w Warszawie

12 czerwca Rzecznik Praw Obywatelskich wraz z Rzecznikiem Finansowym zapraszają frankowiczów na spotkanie w Warszawie. Kredytobiorcy będą mogli dowiedzieć się, jakie prawa im przysługują w starciu z bankiem i gdzie szukać bezpłatnej pomocy prawnej.

Publikacja: 08.06.2017 13:58

Spotkanie informacyjne dla frankowiczów w Warszawie

Foto: 123RF

Od stycznia takie spotkania odbyły się już w dziewięciu miastach Polski. Cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.  Dlatego w Warszawie jednego dnia zaplanowano dwa spotkania - przed i po południu. Spotkanie ma pomóc kredytobiorcom skorzystać z możliwości, jakie są już dziś dostępne w prawie. Eksperci RPO i RF zwrócą uwagę szczególnie na dostępne obecnie bezpłatne formy pomocy - które pozwalają klientowi banku rozeznać się w sytuacji, sformułować konkretne oczekiwania i przyjąć konkretną strategię postępowania.

Organizatorzy zapewniają, ze eksperci będą odpowiadać na indywidualne pytania z sali, nie są jednak przewidziane indywidualne porady "w cztery oczy".

Można wybrać spotkanie o godz. 11.00 lub o godz. 16:30. Oba odbędą się w Warszawskim Domu Technika przy  u. Tadeusza Czackiego 3/5 (Metro Nowy Świat - Uniwersytet)

Na spotkanie można się zgłosić za pośrednictwem formularza rejestracyjnego. Rejestracja ma służyć nie tylko zapewnieniu chętnym  miejsc na sali (jest ich 400). Organizatorom zależy, by uczestnicy spotkania zapoznali się wcześniej z podstawowymi informacjami o prawnych możliwościach, jakie mają kredytobiorcy, gdyż łatwiej im będzie wtedy zadawać pytania. Chcą więc przesłać je zarejestrowanym na podany przy rejestracji e-mail.   Rejestracja pozwoli też na skorzystanie z przesłanie pytań i wątpliwości jeszcze przed spotkaniem. W ten sposób także eksperci będą lepiej przygotowani.

Kredytobiorcom informacji udzielać będą eksperci Rzecznika Finansowego (działającej od 2015 instytucji wspierającej klientów instytucji finansowych), UOKiK (instytucji tropiącej tzw. klauzule abuzywne czyli niedozwolone w umowach) oraz Rzecznika Praw Obywatelskich (który akcję zainicjował i koordynuje).

Spotkania będą podzielone na dwie części trwające po ok. 1,5 godziny. W pierwszej kredytobiorcy dowiedzą się po co i jak napisać dobrą reklamację do banku. Te warsztaty dotyczą głównie osób, które zastanawiają się, czy jest sens robić cokolwiek z umową kredytową, chcą zrobić pierwszy krok, ale nie wiedzą, jak to zrobić bez pomocy prawnika.

Na spotkaniu każdy będzie mógł się dowiedzieć, jak napisać samodzielnie reklamację, co ona daje, na co zwrócić uwagę i jakie elementy są w reklamacji niezbędne. Będzie można zadawać pytania, dzielić się wątpliwościami - na wszystkie postarają  się odpowiedzieć eksperci.

Część druga to warsztaty poświęcone przygotowaniu wniosku o interwencję do Rzecznika Finansowego -  jak skutecznie złożyć wniosek do Rzecznika, żeby zbadał naszą umowę, co do niego dołączyć i pod jaki adres wysłać. I czego spodziewać się w odpowiedzi.

Będzie też mowa możliwościach przerwania biegu przedawnienia, postępowaniu polubownym z bankiem, oraz możliwej do uzyskania bezpłatnej pomoc eksperckiej, jeśli zdecydujemy się skierować sprawę do sądu.

- Bez  reklamacji nie można skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. Dlatego napisanie reklamacji jest tak ważne. Naszym celem będzie dostarczenie kredytobiorcom wiedzy potrzebnej do tego, by uruchomić bezpłatną pomoc Rzecznika Finansowego - zapewniają organizatorzy.

Dodają, że złożenie reklamacji nie wyklucza korzystania z płatnej pomocy prawnika. To znaczy, że jeśli ktoś zastanawia się nad wynajęciem prawnika, to i tak może skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego, a na pewno - dowiedzieć się, co konkretnie może on zrobić.

Od stycznia takie spotkania odbyły się już w dziewięciu miastach Polski. Cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.  Dlatego w Warszawie jednego dnia zaplanowano dwa spotkania - przed i po południu. Spotkanie ma pomóc kredytobiorcom skorzystać z możliwości, jakie są już dziś dostępne w prawie. Eksperci RPO i RF zwrócą uwagę szczególnie na dostępne obecnie bezpłatne formy pomocy - które pozwalają klientowi banku rozeznać się w sytuacji, sformułować konkretne oczekiwania i przyjąć konkretną strategię postępowania.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów