Kontrole wykazały, że gdyby w pięciokondygnacyjnym budynku mieszkalnym we Wrocławiu wybuchł pożar, wozy straży pożarnej nie mogłyby się tam przedostać.
Budynek znajduje się bowiem w oficynie, a do wnętrza podwórza prowadzi przejazd o wymiarach, które nie pozwalają na przejazd samochodów pożarniczych. Istnieje wprawdzie dodatkowy wjazd, ale na stałe zamknięty bramą. Przy bramie rosną drzewa ograniczające możliwość działań ratowniczych z zastosowaniem drabin mechanicznych i podnośników. Nie ma także możliwości przejazdu przez podwórze bez zawracania ani utwardzonego placu o wymiarach 20 na 20 m przed budynkiem.
Komendant Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej nakazał więc wspólnocie mieszkaniowej, aby zapewniła drogę do budynku zgodną z przepisami rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych. Powinna to być droga pożarowa o utwardzonej nawierzchni, umożliwiająca dojazd pojazdów strażackich do obiektu budowlanego o każdej porze roku. Jej szczegółowe parametry reguluje rozdział 6 rozporządzenia.
W odwołaniu od tej decyzji wspólnota mieszkaniowa stwierdziła, że wobec realiów lokalnej zabudowy nie ma możliwości spełnienia nałożonego na nią obowiązku. Dolnośląski wojewódzki komendant Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu utrzymał jednak decyzję w mocy. Podkreślił, że przepisy rozporządzenia mają zastosowanie także do budynków już istniejących w dacie jego wydania. Również w nich musi być przygotowany teren do prowadzenia akcji ratowniczej. O obowiązku doprowadzenia budynku, obiektu budowlanego lub terenu do jej prowadzenia rozstrzygają organy Państwowej Straży Pożarnej, wydając określone nakazy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy spełnienie wymagań dotyczących doprowadzenia drogi pożarowej do obiektu budowlanego jest niemożliwe ze względu na lokalne uwarunkowania, zarządca budynku ma prawo wystąpić do właściwego komendanta wojewódzkiego PSP o dopuszczenie rozwiązań zamiennych.
W skardze na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu wspólnota mieszkaniowa ponownie zwróciła uwagę na układ urbanistyczny, który uniemożliwia wykonanie nakazu. Budynek powstał na przełomie XIX i XX w. i wtedy spełniał wymogi przepisów przeciwpożarowych. Obecnie nie ma możliwości doprowadzenia do niego drogi pożarowej o parametrach wskazanych w decyzji. Wspólnota sugerowała wprawdzie możliwość zamiennego rozwiązania poprzez wykorzystanie dodatkowego przejazdu, obecnie zamkniętego bramą. Zgodę na takie rozwiązanie wyraziła spółdzielnia mieszkaniowa, będąca jej właścicielem. Nie można jednak uznać, że organ administracji może wydawać decyzje nakładające obowiązek niemożliwy do wykonania, a następnie oczekiwać na wniosek o zastosowanie rozwiązań zamiennych.