Ogłoszenia są skutkiem wejścia w życie w dniu 17 września 2016 r. tzw. małej ustawy reprywatyzacyjnej (ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy), zmieniającej ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej jako „u.g.n."). Mocą nowej ustawy wprowadzono do u.g.n. art. 214b, który uzupełnia zamieszczoną tam regulację dotyczącą gruntów warszawskich objętych działaniem dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy z dnia 26 października 1945 r. (tzw. dekretu warszawskiego).
Geneza wprowadzenia art. 214b u.g.n.
Na mocy dekretu warszawskiego wszystkie grunty na obszarze m.st. Warszawy wraz z jego wejściem w życie przeszły na własność gminy m.st. Warszawy. Art. 7 ust. 1 dekretu przyznawał dotychczasowemu właścicielowi gruntu, jego prawnym następcom będącym w posiadaniu gruntu lub osobom prawa jego reprezentującym oraz użytkownikom gruntu (w przypadku gruntów oddanych na podstawie obowiązujących przepisów w zarząd i użytkowanie) prawo do zgłoszenia w ciągu sześciu miesięcy od dnia objęcia w posiadanie gruntu przez gminę wniosku o przyznanie prawa wieczystej dzierżawy z czynszem symbolicznym lub prawa zabudowy za opłatą symboliczną (obecnie prawa użytkowania wieczystego). Spora część wniosków złożonych w latach 40. ubiegłego wieku, z uwagi na zawiłe powojenne losy dawnych właścicieli i ich następców prawnych, jak również wieloletnie zawinione zaniechania ówczesnej władzy, nie została rozpoznana do dnia dzisiejszego. Powoduje to, że stan prawny wielu nieruchomości warszawskich nadal pozostaje nieuregulowany i niepewny.
Kiedy będzie można umorzyć postępowanie?
Nowo wprowadzony art. 214b u.g.n. przewiduje umarzanie wszczętych i niezakończonych postępowań, jeśli jedynym złożonym pismem był wspomniany wyżej wniosek, a obecnie nie można ustalić stron postępowania bądź ich adresów, a w konsekwencji kontynuować postępowań. Skorzystanie z instytucji umorzenia postępowania przez organ odpowiedzialny współcześnie za rozpoznawanie wniosków dekretowych, tj. przez Prezydenta m.st. Warszawy, nie będzie następowało w sposób automatyczny. Jeśli zaistnieją podstawy do umorzenia postępowania, organ będzie musiał wezwać wnioskodawcę oraz jego ewentualnych następców prawnych do uczestnictwa w postępowaniu dekretowym. Wezwanie powinno nastąpić w drodze ogłoszenia zawierającego:
• dane oraz ostatnie znane organowi miejsce zamieszkania wnioskodawcy,
• informację o złożonym wniosku,