- Czy jeśli inwestor zgłasza roboty budowlane, wójt/ burmistrz/ prezydent musi wydawać decyzję o warunkach zabudowy dla planowanej inwestycji?
W art. 50 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej u.o.p.z.p.) odnoszącym się do decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, ustawodawca jednoznacznie stwierdza, że nie wymagają uzyskania tej decyzji roboty budowlane, dla których nie jest potrzebne wydanie pozwolenia na budowę. Osobno należy rozpatrywać decyzję o warunkach zabudowy (odpowiednik decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzeń prywatnych). W art. 59 ust. 1 u.o.p.z.p. wskazano jednak, że w tym przypadku powołany powyżej art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Jednak w art. 59 ust. 2 u.o.p.z.p. wskazano, że wymóg uzyskania warunków zabudowy stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku.
W związku z powyższym ukształtowały się w orzecznictwie i praktyce dwie koncepcje:
- zgodnie z pierwszą, z uwagi na fakt, ze przy decyzjach o warunkach zabudowy „art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio", jeśli nie jest wymagane pozwolenie na budowę, nie trzeba wydawać decyzji o warunkach zabudowy (tak wyrok WSA w Krakowie z 20 października 2016 r., II SA/Kr 894/16, Legalis)
- zgodnie z drugą koncepcją, podstawą jest art. 59 ust. 2 u.o.p.z.p.; należy honorować wymóg uzyskania decyzji o warunkach zabudowy do „wszystkich zmian w zagospodarowaniu terenu, które nie wymagają pozwolenia na budowę", z wyjątkiem zmian tymczasowych.