Dyrektor generalny (od marca) spółki Gerard Groener odmówił oszacowania wartości tych nieruchomości, ale jest przekonany, że IKEA nie straci na tych cesjach. — Rynek jest dobry. Spodziewam się sfinalizowania tych transakcji w niecałe 2 lata — powiedział Reuterowi.
Grupa IKEA zaprasza potencjalnych nabywców 23 parków handlowych — operatorów takich ośrodków, notowanych na giełdzie lub nie, nabywców instytucjonalnych np. fundusze emerytalne. Przychody ze sprzedaży zostaną zainwestowane w nowe centra w Europie, Rosji i Chinach — powiedział. Groener, b. członek kierownictwa holenderskiego operatora takich placówek Corio, kupionego w 2015 r. przez francuską Klépierre. IKEA ma w planach 20 nowych ośrodków handlowych.
Decyzja o sprzedaży nie wynika z braku gotówki, ale ze strategicznej decyzji skupienia się na ośrodkach pod dachem, które przyciągną więcej klientów, bo stają się też miejscami życia towarzyskiego — wyjaśnił. W nowych ośrodkach 15-20 proc. powierzchni będzie przeznaczone na rozrywki i restauracje. Rośnie popyt na powierzchnię użytkową wśród firm cateringowych, a IKEI zależy na nich, bo zwiększają atrakcyjność tych ośrodków.
- Musimy zaspokajać potrzeby konsumentów, a te szybko zmieniają się. Musimy zatem tworzyć takie miejsca, gdzie ludzie będą chętnie przychodzić, spotykać się, gdzie będzie coś więcej niż tylko same zakupy — powiedział. Takie ośrodki, zwłaszcza w Chinach i Rosji, będącej największym rynkiem dla spółki, stały się miejscami spotkań towarzyskich i jedzenia. Np. w Chinach to restauracje są najbardziej rentowne.
IKEA Centres istnieje od niedawna, jest deweloperem i zarządcą obiektów handlowych. Zarządza 46 centrami i 25 parkami w 11 krajach w Europie, Rosji i Chinach. Łączna powierzchnia handlowa tych obiektów wynosi 3 mln m2, rocznie odwiedza je ok. 400 mln osób. Ośrodki IKEA Centres działają pod różnymi nazwami, np. MEGA w Rosji, LIVAT w Chinach i pod swoimi dotychczasowymi markami w Europie. Wartość portfelowa jej majątku wynosi 9-10 mld euro, co szacuje ją w gronie 10 największych na świecie operatorów centrów handlowych, za m. in. francuskimi Klépierre i Unibail-Rodamco, australijskim Westfield, amerykańskim Simon Property i chińskim Dalian Wanda.