Komercyjne

Jest biuro, musi być sport

Rafał Majka – sportowa twarz kompleksu Adgar w Warszawie
Materiały
Siłownia, sauny, basen z przeciwprądem, urządzenie do elektrostymulacji mięśni. Nie tylko w nowych biurowcach czy galeriach handlowych powstają kluby fitness.

– Trudno sobie wyobrazić nowo powstający biurowiec bez klubu fitness – mówi Izabela Ciszewska, starszy konsultant w dziale reprezentacji najemcy w firmie JLL. – Przykładowo: w Warszawie do biurowca Gdański Business Center wprowadzi się Zdrofit, a do Warsaw Spire – Calypso. Coraz więcej biurowców ma siłownię czy klub fitness, czego przykładem jest np. Spektrum Tower, Empark Mokotów Business Park, Konstruktorska 13 w Warszawie. Dostęp do oferty fitness w ramach Złotych Tarasów mają również najemcy Skylight i Lumen.

Izabela Ciszewska dodaje, że trend ten dotyczy nie tylko Warszawy. Rozwiniętą ofertę sportową mają także gdańska Alchemia czy krakowska Bonarka for Business.

– Bo tworzenie klubów fitness w budynkach biurowych to dziś istotny trend na rynku. Jednymi z pierwszych biurowców, których właściciele postawili na rozwiniętą ofertę sportową dla najemców, były budynki Adgar na warszawskim Mokotowie. Co ciekawe, opinie na temat tego, bardzo innowacyjnego w tamtym czasie pomysłu, były bardzo różne. Nie wszyscy wierzyli w jego powodzenie. A dziś Adgar Park West w Warszawie ma nawet tor do biegania i ścieżkę rowerową, własną wypożyczalnię rowerów, którymi najemcy mogą np. dojechać na spotkanie, omijając stołeczne korki. Z kolei Adgar Plaza z dysponuje basenem i kortem do squasha – opowiada Izabela Ciszewska.

Po co bieżnia i basen

– Dziś pracownicy przywiązują coraz większą wagę do tego, w jakim otoczeniu spędzają osiem albo i więcej godzin dziennie. Podejmując decyzję o wyborze pracodawcy, często biorą pod uwagę to, czy będą mieli gdzie zjeść świeży posiłek, napić się dobrej kawy i czy będą mieć blisko do banku, przedszkola lub na siłownię – uważa Eyal Litwin, prezes Adgar w Polsce. – Wyraźnym trendem jest w ostatnich latach moda na sport i zdrowy styl życia. Dlatego klub fitness w biurowcu jest bardzo pożądanym elementem. Liczą się też dodatkowe udogodnienia: część usługowa, restauracje serwujące dobrą kawę i zdrową żywność, parkingi dla rowerów, prysznice i przebieralnie dla cyklistów. Ludzie spędzają mnóstwo czasu w pracy i wygodnie jest im załatwiać wiele spraw życia codziennego w jednym miejscu. U nas można skorzystać z siłowni, fitnessu, basenu, kliniki medycyny i dietetyki sportowej, sklepów ze sprzętem do różnych dyscyplin – opowiada Eyal Litwin.

Cały kompleks Adgar okala bieżnia wykonana z tworzywa, które nie zamarza w zimie. Działa też akademia tańca, a kilka razy w tygodniu odbywają się bezpłatne treningi biegowe i kolarskie, współorganizowane przez najemców z branży sportowej. – Ważne, by biurowiec żył także po godzinach i oferował pracownikom dostęp do potrzebnych im usług – podkreśla prezes Litwin.

W powstającym kompleksie OVO Wrocław inwestor także postawił na sport.

– W budynku miały się znaleźć apartamenty, hotel i biura. Ale dlaczego mieliśmy się ograniczyć tylko do tych funkcji? Dlatego też pojawią się w OVO restauracje, kawiarnia, kasyno i oczywiście klub fitness z basenem i spa – opowiada Shuckie Ovadiah, jeden z inwestorów OVO Wrocław.

Jego zdaniem powodem wzrostu liczby inwestycji z klubami fitness jest to, że rosną potrzeby Polaków, którzy stają się coraz bardziej zamożni, a jednocześnie wymagający. – W OVO Wrocław wszystko będzie na miejscu, a do klubu fitness czy spa można zjechać windą właściwie w klapkach. Dzięki temu oszczędza się czas. To ogromna wygoda – mówi Shuckie Ovadiah.

W OVO cała strefa fitness zajmie ok. 1,5 tys. mkw. Będą tam nowoczesne urządzenia do ćwiczeń, sauny, klinika medycyny estetycznej.

Przy okazji zakupów

Także właściciele centrów handlowych chcą mieć u siebie kluby fitness. Dlaczego?

– Aby przyciągnąć i zatrzymać klienta w galerii, nie wystarczy już dobra lokalizacja i atrakcyjny dobór najemców. Szczególnie w przypadku wielkopowierzchniowych centrów handlowych, w których oferta modowa jest podobna. Właściciele galerii zaczęli więc inwestować w ofertę rozrywkową: kawiarnie i restauracje, kina, place zabaw oraz salony gier i kluby fitness – opowiada Anna Hofman, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield.

Jej zdaniem rozwój oferty fitness w obiektach handlowych następował wraz z modą na zdrowy tryb życia. – Jeszcze kilka lat temu kluby fitness nie były preferowanym najemcą dla niektórych inwestorów. Duża powierzchnia, niższe warunki finansowe niż dla najemców modowych i szczególne wymagania techniczne plasowały kluby fitness na liście rezerwowej, gdyby były pustostany – mówi Anna Hofman. – Teraz już na etapie projektowania galerii zwykle inwestorzy rezerwują powierzchnię dla klubu fitness. Zdarza się, że istniejące galerie, przy modernizacji, rezygnują z najemcy modowego, żeby wprowadzić do obiektu klub fitness.

Robią to m.in. dlatego, że liczba sprzedanych karnetów przekłada się bezpośrednio na zwiększoną odwiedzalność centrum. Klient korzystający z klubu zrobi zakupy „przy okazji".

Gregory Pertus, dyrektor centrum handlowego Focus Mall Bydgoszcz, przyznaje, że coraz częściej w galeriach powstają miejsca służące aktywności fizycznej i odnowie biologicznej. – Jest to naturalne przedłużenie funkcji centrum handlowego, które nie jest już tylko miejscem zakupów, ale funkcjonuje także jako miejsce spotkań, rozrywki i spędzania wolnego czasu – mówi Gregory Pertus. – Moda na sport i zdrowy tryb życia zatacza coraz szersze kręgi. Dlatego w Focus Mall Bydgoszcz niedługo powstanie klub Step One Fitness.

Także we właśnie budowanej Posnanii nie zabraknie centrum fitness. – Oferta sportowa wyróżnia obiekt handlowy i podnosi jego atrakcyjność. Dlatego zdecydowaliśmy, że w Posnanii na 2,3 tys. mkw. powstanie centrum fitness poznańskiego operatora sportowego Fabryka Formy. Co więcej, będzie to pierwszy w Poznaniu klub Fabryki Formy z basenem, strefą wellness i nowoczesną strefą fitness – opowiada Marek Błędowski, dyrektor handlowy i członek zarządu Apsys Polska.

Anna Sulima-Gillow z firmy Forbis Design & Build dodaje, że przy projektowaniu i tworzeniu wnętrza przeznaczonego na klub fitness ważne są zarówno wymogi techniczne, jak i odpowiednia aranżacja. – Standard wykończenia zależy od lokalizacji. Np. obiekty projektowane w biurowcach wysokiej klasy cechują się wysoką jakością ze względu na specyfikę całego budynku – mówi ekspertka. – Istotna jest również odpowiednia stylizacja wnętrza. Odpowiedni dobór barw i faktur może znacząco wpływać na samopoczucie. Stosunkowo częste problemy sprawia odpowiednie rozplanowanie przestrzeni. Zdarza się, że tego typu działalność otwierana jest w miejscach, których dostosowanie do wymogów sanitarnych kosztuje wiele nakładów finansowych i pracy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, g.blaszczak@rp.pl

Opinia

Piotr Capiga | negocjator w dziale powierzchni biurowych firmy doradczej Cushman & Wakefield

Biuro nie jest już postrzegane wyłącznie jako miejsce pracy. Ma służyć pracownikom do realizacji ich doraźnych potrzeb. Stąd deweloperzy coraz częściej zapewniają najemcom m.in. kluby fitness. Zaczęły się one pojawiać w warszawskich biurowcach już kilka lat temu (np. w Europlex czy Focus). Natomiast od 2014 r. obserwujemy bardzo duże stałe zainteresowanie operatorów lokalizacjami w biurowcach. Wśród najbardziej aktywnych warto wskazać McFit, CityFit, Gravitan, Calypso czy Jatomi.

Zmianie uległo też postrzeganie klubu fitness w biurowcu. O ile wcześniej był on umieszczany w miejscu niewidocznym dla użytkowników czy gości biur, o tyle teraz niektórzy deweloperzy są otwarci na to, aby klub sportowy był wizytówką biurowca. Dobrym przykładem jest tu fitness CityFit w budynku Spektrum Tower. Strefę klubu już widać, gdy się wchodzi do lobby recepcyjnego.

Innym, godnym przywołania przykładem symbiozy biur z klubami fitness jest Gravitan w kompleksie biurowym Adgar Park West. W tym przypadku deweloper postanowił nadać całemu kompleksowi profil sportowy.

Zaaranżowanie klubu fitness w biurowcu, pomimo pozytywnego wpływu na wizerunek budynku oraz zapewnienia stałej bazy potencjalnych klientów dla ich operatorów, jest jednak dużym wyzwaniem technicznym. Wymagana jest ponadstandardowa wysokość pomieszczeń oraz podwyższona nośność stropu. Dostosowania wymaga również system wentylacji i klimatyzacji. Te elementy sprawiają, że w części, w szczególności starszych, obiektów nie ma możliwości przygotowania odpowiedniej powierzchni sportowej. Zdecydowanie korzystniejsza sytuacja jest, jeżeli przeznaczenie części powierzchni pod usługi fitness następuje już na etapie projektowania budynku biurowego. Innym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych dla gości fitness. Tu doskonałym rozwiązaniem może okazać się parking rotacyjny, zapewniający miejsca w godzinach pracy biur najemcom, a poza godzinami roboczymi ćwiczącym.

Do Polski wkracza również trend polegający na realizacji projektów inwestycyjnych o charakterze mixed-use. Zakładają one realizację w ramach jednego przedsięwzięcia wielu różnych funkcji, najczęściej – biurowej, handlowej, mieszkaniowej, kulturowej czy wreszcie sportowej. Bardzo ciekawe projekty tego typu są w trakcie realizacji lub prac koncepcyjnych (m.in. Hala Koszyki czy Art N). Wzorowane są na najlepszych projektach tego typu, jak na przykład zlokalizowanej w Londynie inwestycji King's Cross. —gb

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL