Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Komercyjne

Jest biuro, musi być sport

Rafał Majka – sportowa twarz kompleksu Adgar w Warszawie
Materiały
Siłownia, sauny, basen z przeciwpršdem, urzšdzenie do elektrostymulacji mięœni. Nie tylko w nowych biurowcach czy galeriach handlowych powstajš kluby fitness.

– Trudno sobie wyobrazić nowo powstajšcy biurowiec bez klubu fitness – mówi Izabela Ciszewska, starszy konsultant w dziale reprezentacji najemcy w firmie JLL. – Przykładowo: w Warszawie do biurowca Gdański Business Center wprowadzi się Zdrofit, a do Warsaw Spire – Calypso. Coraz więcej biurowców ma siłownię czy klub fitness, czego przykładem jest np. Spektrum Tower, Empark Mokotów Business Park, Konstruktorska 13 w Warszawie. Dostęp do oferty fitness w ramach Złotych Tarasów majš również najemcy Skylight i Lumen.

Izabela Ciszewska dodaje, że trend ten dotyczy nie tylko Warszawy. Rozwiniętš ofertę sportowš majš także gdańska Alchemia czy krakowska Bonarka for Business.

– Bo tworzenie klubów fitness w budynkach biurowych to dziœ istotny trend na rynku. Jednymi z pierwszych biurowców, których właœciciele postawili na rozwiniętš ofertę sportowš dla najemców, były budynki Adgar na warszawskim Mokotowie. Co ciekawe, opinie na temat tego, bardzo innowacyjnego w tamtym czasie pomysłu, były bardzo różne. Nie wszyscy wierzyli w jego powodzenie. A dziœ Adgar Park West w Warszawie ma nawet tor do biegania i œcieżkę rowerowš, własnš wypożyczalnię rowerów, którymi najemcy mogš np. dojechać na spotkanie, omijajšc stołeczne korki. Z kolei Adgar Plaza z dysponuje basenem i kortem do squasha – opowiada Izabela Ciszewska.

Po co bieżnia i basen

– Dziœ pracownicy przywišzujš coraz większš wagę do tego, w jakim otoczeniu spędzajš osiem albo i więcej godzin dziennie. Podejmujšc decyzję o wyborze pracodawcy, często biorš pod uwagę to, czy będš mieli gdzie zjeœć œwieży posiłek, napić się dobrej kawy i czy będš mieć blisko do banku, przedszkola lub na siłownię – uważa Eyal Litwin, prezes Adgar w Polsce. – WyraŸnym trendem jest w ostatnich latach moda na sport i zdrowy styl życia. Dlatego klub fitness w biurowcu jest bardzo pożšdanym elementem. Liczš się też dodatkowe udogodnienia: częœć usługowa, restauracje serwujšce dobrš kawę i zdrowš żywnoœć, parkingi dla rowerów, prysznice i przebieralnie dla cyklistów. Ludzie spędzajš mnóstwo czasu w pracy i wygodnie jest im załatwiać wiele spraw życia codziennego w jednym miejscu. U nas można skorzystać z siłowni, fitnessu, basenu, kliniki medycyny i dietetyki sportowej, sklepów ze sprzętem do różnych dyscyplin – opowiada Eyal Litwin.

Cały kompleks Adgar okala bieżnia wykonana z tworzywa, które nie zamarza w zimie. Działa też akademia tańca, a kilka razy w tygodniu odbywajš się bezpłatne treningi biegowe i kolarskie, współorganizowane przez najemców z branży sportowej. – Ważne, by biurowiec żył także po godzinach i oferował pracownikom dostęp do potrzebnych im usług – podkreœla prezes Litwin.

W powstajšcym kompleksie OVO Wrocław inwestor także postawił na sport.

– W budynku miały się znaleŸć apartamenty, hotel i biura. Ale dlaczego mieliœmy się ograniczyć tylko do tych funkcji? Dlatego też pojawiš się w OVO restauracje, kawiarnia, kasyno i oczywiœcie klub fitness z basenem i spa – opowiada Shuckie Ovadiah, jeden z inwestorów OVO Wrocław.

Jego zdaniem powodem wzrostu liczby inwestycji z klubami fitness jest to, że rosnš potrzeby Polaków, którzy stajš się coraz bardziej zamożni, a jednoczeœnie wymagajšcy. – W OVO Wrocław wszystko będzie na miejscu, a do klubu fitness czy spa można zjechać windš właœciwie w klapkach. Dzięki temu oszczędza się czas. To ogromna wygoda – mówi Shuckie Ovadiah.

W OVO cała strefa fitness zajmie ok. 1,5 tys. mkw. Będš tam nowoczesne urzšdzenia do ćwiczeń, sauny, klinika medycyny estetycznej.

Przy okazji zakupów

Także właœciciele centrów handlowych chcš mieć u siebie kluby fitness. Dlaczego?

– Aby przycišgnšć i zatrzymać klienta w galerii, nie wystarczy już dobra lokalizacja i atrakcyjny dobór najemców. Szczególnie w przypadku wielkopowierzchniowych centrów handlowych, w których oferta modowa jest podobna. Właœciciele galerii zaczęli więc inwestować w ofertę rozrywkowš: kawiarnie i restauracje, kina, place zabaw oraz salony gier i kluby fitness – opowiada Anna Hofman, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield.

Jej zdaniem rozwój oferty fitness w obiektach handlowych następował wraz z modš na zdrowy tryb życia. – Jeszcze kilka lat temu kluby fitness nie były preferowanym najemcš dla niektórych inwestorów. Duża powierzchnia, niższe warunki finansowe niż dla najemców modowych i szczególne wymagania techniczne plasowały kluby fitness na liœcie rezerwowej, gdyby były pustostany – mówi Anna Hofman. – Teraz już na etapie projektowania galerii zwykle inwestorzy rezerwujš powierzchnię dla klubu fitness. Zdarza się, że istniejšce galerie, przy modernizacji, rezygnujš z najemcy modowego, żeby wprowadzić do obiektu klub fitness.

Robiš to m.in. dlatego, że liczba sprzedanych karnetów przekłada się bezpoœrednio na zwiększonš odwiedzalnoœć centrum. Klient korzystajšcy z klubu zrobi zakupy „przy okazji".

Gregory Pertus, dyrektor centrum handlowego Focus Mall Bydgoszcz, przyznaje, że coraz częœciej w galeriach powstajš miejsca służšce aktywnoœci fizycznej i odnowie biologicznej. – Jest to naturalne przedłużenie funkcji centrum handlowego, które nie jest już tylko miejscem zakupów, ale funkcjonuje także jako miejsce spotkań, rozrywki i spędzania wolnego czasu – mówi Gregory Pertus. – Moda na sport i zdrowy tryb życia zatacza coraz szersze kręgi. Dlatego w Focus Mall Bydgoszcz niedługo powstanie klub Step One Fitness.

Także we właœnie budowanej Posnanii nie zabraknie centrum fitness. – Oferta sportowa wyróżnia obiekt handlowy i podnosi jego atrakcyjnoœć. Dlatego zdecydowaliœmy, że w Posnanii na 2,3 tys. mkw. powstanie centrum fitness poznańskiego operatora sportowego Fabryka Formy. Co więcej, będzie to pierwszy w Poznaniu klub Fabryki Formy z basenem, strefš wellness i nowoczesnš strefš fitness – opowiada Marek Błędowski, dyrektor handlowy i członek zarzšdu Apsys Polska.

Anna Sulima-Gillow z firmy Forbis Design & Build dodaje, że przy projektowaniu i tworzeniu wnętrza przeznaczonego na klub fitness ważne sš zarówno wymogi techniczne, jak i odpowiednia aranżacja. – Standard wykończenia zależy od lokalizacji. Np. obiekty projektowane w biurowcach wysokiej klasy cechujš się wysokš jakoœciš ze względu na specyfikę całego budynku – mówi ekspertka. – Istotna jest również odpowiednia stylizacja wnętrza. Odpowiedni dobór barw i faktur może znaczšco wpływać na samopoczucie. Stosunkowo częste problemy sprawia odpowiednie rozplanowanie przestrzeni. Zdarza się, że tego typu działalnoœć otwierana jest w miejscach, których dostosowanie do wymogów sanitarnych kosztuje wiele nakładów finansowych i pracy.

masz pytanie, wyœlij e-mail do autorki, g.blaszczak@rp.pl

Opinia

Piotr Capiga | negocjator w dziale powierzchni biurowych firmy doradczej Cushman & Wakefield

Biuro nie jest już postrzegane wyłšcznie jako miejsce pracy. Ma służyć pracownikom do realizacji ich doraŸnych potrzeb. Stšd deweloperzy coraz częœciej zapewniajš najemcom m.in. kluby fitness. Zaczęły się one pojawiać w warszawskich biurowcach już kilka lat temu (np. w Europlex czy Focus). Natomiast od 2014 r. obserwujemy bardzo duże stałe zainteresowanie operatorów lokalizacjami w biurowcach. Wœród najbardziej aktywnych warto wskazać McFit, CityFit, Gravitan, Calypso czy Jatomi.

Zmianie uległo też postrzeganie klubu fitness w biurowcu. O ile wczeœniej był on umieszczany w miejscu niewidocznym dla użytkowników czy goœci biur, o tyle teraz niektórzy deweloperzy sš otwarci na to, aby klub sportowy był wizytówkš biurowca. Dobrym przykładem jest tu fitness CityFit w budynku Spektrum Tower. Strefę klubu już widać, gdy się wchodzi do lobby recepcyjnego.

Innym, godnym przywołania przykładem symbiozy biur z klubami fitness jest Gravitan w kompleksie biurowym Adgar Park West. W tym przypadku deweloper postanowił nadać całemu kompleksowi profil sportowy.

Zaaranżowanie klubu fitness w biurowcu, pomimo pozytywnego wpływu na wizerunek budynku oraz zapewnienia stałej bazy potencjalnych klientów dla ich operatorów, jest jednak dużym wyzwaniem technicznym. Wymagana jest ponadstandardowa wysokoœć pomieszczeń oraz podwyższona noœnoœć stropu. Dostosowania wymaga również system wentylacji i klimatyzacji. Te elementy sprawiajš, że w częœci, w szczególnoœci starszych, obiektów nie ma możliwoœci przygotowania odpowiedniej powierzchni sportowej. Zdecydowanie korzystniejsza sytuacja jest, jeżeli przeznaczenie częœci powierzchni pod usługi fitness następuje już na etapie projektowania budynku biurowego. Innym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych dla goœci fitness. Tu doskonałym rozwišzaniem może okazać się parking rotacyjny, zapewniajšcy miejsca w godzinach pracy biur najemcom, a poza godzinami roboczymi ćwiczšcym.

Do Polski wkracza również trend polegajšcy na realizacji projektów inwestycyjnych o charakterze mixed-use. Zakładajš one realizację w ramach jednego przedsięwzięcia wielu różnych funkcji, najczęœciej – biurowej, handlowej, mieszkaniowej, kulturowej czy wreszcie sportowej. Bardzo ciekawe projekty tego typu sš w trakcie realizacji lub prac koncepcyjnych (m.in. Hala Koszyki czy Art N). Wzorowane sš na najlepszych projektach tego typu, jak na przykład zlokalizowanej w Londynie inwestycji King's Cross. —gb

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL