Prędko, wysoko i bez hałasu

Amerykańska Agencja Kosmiczna zamierza zbudować pasażerski samolot ponaddźwiękowy. Ma on znacznie skrócić czas przelotu z jednego na drugie wybrzeże Stanów Zjednoczonych.

Aktualizacja: 06.05.2018 14:47 Publikacja: 06.05.2018 00:01

Prędko, wysoko i bez hałasu

Foto: Materiały prasowe

NASA zapewnia, że samolot, lecąc z prędkością ponaddźwiękową, pozostanie cichy. Pierwszy lot prototypu powinien odbyć się w 2021 roku.

Hałas emitowany przez maszynę lecącą z prędkością większą niż rozchodzenie się dźwięku w powietrzu (ponad 1 mach, czyli 1224 km/h) jest jednym z czynników hamujących ten rodzaj transportu. Właśnie z tego powodu komercyjnego sukcesu nie odniósł ani brytyjsko-francuski Concorde, ani rosyjski Tu-144. Ten pierwszy latał od połowy lat 70. do 2003 roku, gdy jedna z maszyn uległa katastrofie pod Paryżem. Ten drugi był użytkowany do połowy lat 80. – rozbiły się dwie maszyny tego typu.

W Stanach Zjednoczonych loty tego typu samolotów zostały zabronione już w 1973 roku. Mimo to NASA zdecydowała się na finansowanie programu, którego celem jest skonstruowanie cywilnego samolotu ponaddźwiękowego, tyle że cichego. Maszyna taka skróciłaby o połowę czas przelotu nad terytorium USA.

Prototyp będzie miał 30 metrów długości, rozpiętość skrzydeł sięgnie 9 metrów, a waga w momencie startu – 14,6 ton. Będzie napędzany jednym silnikiem General Electric F414, stosowanym obecnie w samolocie myśliwskim Super Horner produkowanym przez koncern Boeing. Więcej szczegółów nie ujawniono.

Pierwszym zadaniem, jakie czeka NASA w ramach programu, będzie wykazanie, że możliwe jest ciche latanie z prędkością ponaddźwiękową.

Eksperci Agencji zapewniają, że hałasu, jaki będzie wydawał taki samolot, ludzie na ziemi „prawie" nie powinni słyszeć, bo nie będzie przekraczał 75 decybeli – to tyle, ile trzaśnięcie drzwi auta.

Eksperymentalną maszynę zbuduje koncern Lockheed Martin, z którym NASA podpisała kontrakt na 247,5 mln dolarów. Na razie roboczo nazwano ją X-Plane, tak jak wszystkie eksperymentalne maszyny NASA.

Prototyp będzie latał na wysokości około 16,5 km z szybkością około 1,5 macha (1500–1600 km/h).

NASA zapewnia, że samolot, lecąc z prędkością ponaddźwiękową, pozostanie cichy. Pierwszy lot prototypu powinien odbyć się w 2021 roku.

Hałas emitowany przez maszynę lecącą z prędkością większą niż rozchodzenie się dźwięku w powietrzu (ponad 1 mach, czyli 1224 km/h) jest jednym z czynników hamujących ten rodzaj transportu. Właśnie z tego powodu komercyjnego sukcesu nie odniósł ani brytyjsko-francuski Concorde, ani rosyjski Tu-144. Ten pierwszy latał od połowy lat 70. do 2003 roku, gdy jedna z maszyn uległa katastrofie pod Paryżem. Ten drugi był użytkowany do połowy lat 80. – rozbiły się dwie maszyny tego typu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nauka
Czy mała syrenka musi być biała?
Nauka
Nie tylko niesporczaki mają moc
Nauka
Kto przetrwa wojnę atomową? Mocarstwa budują swoje "Arki Noego"
Nauka
Czy wojna nuklearna zniszczy cała cywilizację?
Nauka
Niesporczaki pomogą nam zachować młodość? „Klucz do zahamowania procesu starzenia”