Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Nauka

Pterozaury zajmowały się dziećmi

materiały prasowe, fot. Chuang Zao
Setki jaj należšcych do pterozaurów, gatunku latajšcych gadów, żyjšcych obok dinozaurów dajš naukowcom wglšd w rozwój prehistorycznych mieszkańców Ziemi.

Naukowcy, pod kierownictwem Xiaolin Wang z Chińskiej Akademii Nauk w Pekinie,  odkryli co najmniej 215 jaj w bloku piaskowca o powierzchni około 3 metrów kwadratowych.

Wszystkie jaja należały do jednego gatunku pterozaura, Hamipterus tianshanensis, który żył we wczesnej epoce kredy około 120 milionów lat temu w północno-zachodnich Chinach. W znalezisku jest co najmniej 16 fragmentów embrionów. Odkrycie pozwala sšdzić, że zwierzęta po wylęgu potrafiły chodzić, ale nie potrafiły latać.

Jaja nie zostały znalezione w miejscu gniazdowania. Prawdopodobnie zostały porwane przez wodę, zasypane przez piasek i inne osady co zakonserwowało je i pozwoliło przetrwać. To szczególne odkrycie, bo jaja pterozaura majš cienkš skorupkę, znacznie cieńszš niż jaja dinozaura i zazwyczaj ulegały zniszczeniu. Do naszych czasów dotrwało zaledwie kilka.

Za pomocš tomografii komputerowej badacze zeskanowali zawartoœć jaj. Obraz pokazał, że kluczowa częœć koœci skrzydła nie była w pełni rozwinięta, natomiast koœci udowe były w pełni ukształtowane. Sugeruje to, że wylęg mógł chodzić, ale jeszcze nie latać i nadal wymagał opieki rodzicielskiej przy karmieniu.

Pterozaury to pierwsze latajšce zwierzęta odkryte przez człowieka. Dominowały w powietrzu przez 150 milionów lat. Do dzisiaj, na wszystkich kontynentach, odkryto około szeœćdziesięciu rodzajów i stu dwudziestu gatunków tych stworzeń. Najmniejsze były wielkoœci wróbla, największe tak wielkie jak samolot – ich rozpiętoœć skrzydeł przekraczała 12m.

ródło: rp.pl