Muzyka

Sylwestrowe hity 2017 roku

Luis Fonsi zaśpiewa „Despacito” w Zakopanem. Za jego przyjazd TVP zapłaci ok. 100 tys. euro.
materiały prasowe
„Shape of You", „Despacito", „Porady na zdrady" to hity 2017 roku.

Mijający rok na klubowych parkietach i w eterze należał do Eda Sheerana. Obecnie najlepiej sprzedającym się singlem na świecie jest „Perfect", śpiewany przez niego w duecie z Beyonce. Jednak hitem numer 1 stało się „Shape of You". Znalazło 8 mln nabywców. Piosenka była kupowana w postaci pliku, ale też słuchana w formie streamingu oraz wideo.

To jeden z przebojów, który miał powstać dla innej gwiazdy, a ta ostatecznie jej nie wykonała. Sheeran zagrał motyw przypominający mu stylistykę karaibskiej gwiazdy Rihanny. Kiedy rozwinął jednak melodię z pomocą producenta Steve'a Maca i Johnny'ego MacDaida ze Snow Patrol, a potem spotkał się ze swoim wydawcą – usłyszał, że piosenka ma potencjał, który pomoże wypromować trzecią płytę Eda.

Ostatecznie o tym, że Rihanna nie dostała do zaśpiewania „Shape of You", miała zdecydować gra słów o włączaniu w barowej szafie grającej piosenki Vana Morrison, co w ustach Rihanny brzmiałoby nienaturalnie. „Shape of You" opowiada o tym, że gdy się chce znaleźć miłość, najlepiej iść strzelić z przyjaciółmi kilka „szotów".

Nagrane w Seattle wideo pokazuje, jak Sheeran poznaje bokserkę, którą zagrała Jennie Pegouskie. Zgodnie ze słowami, że miłość to uczucie, które raz zbliża, a raz odpycha niczym magnes w zależności od konstelacji, Sheeran tańczy z partnerką na ringu, a zaraz potem z nią rywalizuje. Już w dniu premiery piosenka pobiła rekord odtworzeń w serwisie Spotify, uzyskując wynik 6,9 mln. O jej popularności świadczą również tantiemy. Tylko z Polski za publiczne odtworzenia „Shape of You" wpłynie na konto muzyka ponad 100 tys. euro.

Kolejnym wielkim szlagierem był latynoski singiel „Despacito", który znalazł 6 mln nabywców. Wykonawca Luis Fonsi przyszedł na świat w 1978 roku w San Juan, stolicy Porto Rico, od 1998 roku zdążył nagrać 12 albumów, ale świat usłyszał o nim dopiero dzięki przebojowi, w którym połączył siły z portorykańskim raperem Daddym Yankee. To przedstawiciel reggaetonu, czyli wymyślonej w Porto Rico fuzji reggae i hiszpańskojęzycznego hip-hopu. W 2010 roku Fonsi wystąpił gościnnie w serialu „Moda na sukces", współpracował też z Rickym Martinem oraz raperami P. Diddy i Snoop Doggiem.

Tytuł piosenki „Wolniej" nie odnosi się wyłącznie do tańca, a w tekście znajduje się wiele deklaracji mężczyzny zafascynowanego nie tylko walorami duchowymi partnerki. Kompozycja była gotowa w grudniu 2016 roku, ale karierę zaczęła robić miesiąc później po nakręceniu wideo w nadmorskiej miejscowości La Perla, która stała się celem turystycznych pielgrzymek. W wideoklipie podziwiamy uliczny karnawał, jego ozdobą jest Zuleyka Rivera, miss świata z 2006 roku.

Potem zabawa przenosi się do baru La Factoria. Ostatecznie rozkręcił ją zaproszony do remiksu Kanadyjczyk Justin Bieber. Tylko w serwisie Spotify dzięki sukcesowi „Despacito" popularność muzyki latynoskiej wzrosła o 110 proc. Do dziś piosenka została odtworzona w YouTubie 4,5 mld razy, gdy „Shape of You" – 3 mld razy. Sylwester te wyniki zdecydowanie poprawi. W ostatni dzień roku „Despacito" będzie można usłyszeć w Zakopanem na imprezie organizowanej przez TVP, która ma zapłacić za przyjazd artysty ok. 100 tys. euro.

W roku 2017 na parkietach pojawili się też bohaterowie, którzy co prawda nie mieli tak wielkich hitów jak „Shape of You" czy „Despacito", ale wylansowali po kilka piosenek. Amerykański duet didżejsko-producencki The Chainsmokers działa już od kilku lat, ale dopiero w tym roku zadebiutował albumem „Memories... Do Not Open" zrealizowanym z udziałem gości. Singiel „Something Just Like This" nagrany z pomocą Coldplay znalazł 3 mln nabywców. Wcześniejszy hit „Closer" zanotował wynik o milion lepszy.

Bawiono się również przy rytmach rapera DJ Khaleda – „I'm The One", gdzie usłyszeć można Justina Biebera i Lil Wayne'a, a także „Wild Thoughts" z udziałem Rihanny. Oba single zanotowały sprzedaż po 2 mln egzemplarzy.

Królową polskiego eteru, ekranu i internetu była Ania Dąbrowska. Tytułowy hit filmu „Porady na zdrady" w YouTubie doczekał się prawie 50 mln odsłon, a popularne były też piosenki „Z tobą nie umiem wygrać" i „Nieprawda", które odtworzono ponad 10 mln razy.

Raper Quebonafide, autor najpopularniejszej polskiej płyty, świętował sukcesy przebojów „Half Dead" i „Candy" (ponad 30 mln odsłon każdy).

Wśród polskich fanów popularnością cieszyła się także Kayah, która do koncertów z Goranem Bregoviciem i wznowienia ich słynnej płyty dodała w tym roku przebój „Po co", będący połączeniem rytmów bałkańskich, arabskich, żydowskich i latynoskich podanych w nowoczesnej, klubowej formie. Tyle samo, bo 13 mln, odtworzeń w YouTubie miała „Nostalgia" Taco Hemingwaya, która doczekała się pastiszu Jakuba Gierszała w „Saturday Night Live".

Popularnością cieszyły się również piosenki „Ostatni most" Lanberry, „Spokój" Natalii Nykiel i „Bumerang" Ewy Farny. Nie przekroczyły jednak jeszcze 10 mln odtworzeń na YouTubie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: j.cieslak@rp.pl

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL