Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Muzyka

Sylwestrowe hity 2017 roku

Luis Fonsi zaœpiewa „Despacito” w Zakopanem. Za jego przyjazd TVP zapłaci ok. 100 tys. euro.
materiały prasowe
„Shape of You", „Despacito", „Porady na zdrady" to hity 2017 roku.

Mijajšcy rok na klubowych parkietach i w eterze należał do Eda Sheerana. Obecnie najlepiej sprzedajšcym się singlem na œwiecie jest „Perfect", œpiewany przez niego w duecie z Beyonce. Jednak hitem numer 1 stało się „Shape of You". Znalazło 8 mln nabywców. Piosenka była kupowana w postaci pliku, ale też słuchana w formie streamingu oraz wideo.

To jeden z przebojów, który miał powstać dla innej gwiazdy, a ta ostatecznie jej nie wykonała. Sheeran zagrał motyw przypominajšcy mu stylistykę karaibskiej gwiazdy Rihanny. Kiedy rozwinšł jednak melodię z pomocš producenta Steve'a Maca i Johnny'ego MacDaida ze Snow Patrol, a potem spotkał się ze swoim wydawcš – usłyszał, że piosenka ma potencjał, który pomoże wypromować trzeciš płytę Eda.

Ostatecznie o tym, że Rihanna nie dostała do zaœpiewania „Shape of You", miała zdecydować gra słów o włšczaniu w barowej szafie grajšcej piosenki Vana Morrison, co w ustach Rihanny brzmiałoby nienaturalnie. „Shape of You" opowiada o tym, że gdy się chce znaleŸć miłoœć, najlepiej iœć strzelić z przyjaciółmi kilka „szotów".

Nagrane w Seattle wideo pokazuje, jak Sheeran poznaje bokserkę, którš zagrała Jennie Pegouskie. Zgodnie ze słowami, że miłoœć to uczucie, które raz zbliża, a raz odpycha niczym magnes w zależnoœci od konstelacji, Sheeran tańczy z partnerkš na ringu, a zaraz potem z niš rywalizuje. Już w dniu premiery piosenka pobiła rekord odtworzeń w serwisie Spotify, uzyskujšc wynik 6,9 mln. O jej popularnoœci œwiadczš również tantiemy. Tylko z Polski za publiczne odtworzenia „Shape of You" wpłynie na konto muzyka ponad 100 tys. euro.

Kolejnym wielkim szlagierem był latynoski singiel „Despacito", który znalazł 6 mln nabywców. Wykonawca Luis Fonsi przyszedł na œwiat w 1978 roku w San Juan, stolicy Porto Rico, od 1998 roku zdšżył nagrać 12 albumów, ale œwiat usłyszał o nim dopiero dzięki przebojowi, w którym połšczył siły z portorykańskim raperem Daddym Yankee. To przedstawiciel reggaetonu, czyli wymyœlonej w Porto Rico fuzji reggae i hiszpańskojęzycznego hip-hopu. W 2010 roku Fonsi wystšpił goœcinnie w serialu „Moda na sukces", współpracował też z Rickym Martinem oraz raperami P. Diddy i Snoop Doggiem.

Tytuł piosenki „Wolniej" nie odnosi się wyłšcznie do tańca, a w tekœcie znajduje się wiele deklaracji mężczyzny zafascynowanego nie tylko walorami duchowymi partnerki. Kompozycja była gotowa w grudniu 2016 roku, ale karierę zaczęła robić miesišc póŸniej po nakręceniu wideo w nadmorskiej miejscowoœci La Perla, która stała się celem turystycznych pielgrzymek. W wideoklipie podziwiamy uliczny karnawał, jego ozdobš jest Zuleyka Rivera, miss œwiata z 2006 roku.

Potem zabawa przenosi się do baru La Factoria. Ostatecznie rozkręcił jš zaproszony do remiksu Kanadyjczyk Justin Bieber. Tylko w serwisie Spotify dzięki sukcesowi „Despacito" popularnoœć muzyki latynoskiej wzrosła o 110 proc. Do dziœ piosenka została odtworzona w YouTubie 4,5 mld razy, gdy „Shape of You" – 3 mld razy. Sylwester te wyniki zdecydowanie poprawi. W ostatni dzień roku „Despacito" będzie można usłyszeć w Zakopanem na imprezie organizowanej przez TVP, która ma zapłacić za przyjazd artysty ok. 100 tys. euro.

W roku 2017 na parkietach pojawili się też bohaterowie, którzy co prawda nie mieli tak wielkich hitów jak „Shape of You" czy „Despacito", ale wylansowali po kilka piosenek. Amerykański duet didżejsko-producencki The Chainsmokers działa już od kilku lat, ale dopiero w tym roku zadebiutował albumem „Memories... Do Not Open" zrealizowanym z udziałem goœci. Singiel „Something Just Like This" nagrany z pomocš Coldplay znalazł 3 mln nabywców. Wczeœniejszy hit „Closer" zanotował wynik o milion lepszy.

Bawiono się również przy rytmach rapera DJ Khaleda – „I'm The One", gdzie usłyszeć można Justina Biebera i Lil Wayne'a, a także „Wild Thoughts" z udziałem Rihanny. Oba single zanotowały sprzedaż po 2 mln egzemplarzy.

Królowš polskiego eteru, ekranu i internetu była Ania Dšbrowska. Tytułowy hit filmu „Porady na zdrady" w YouTubie doczekał się prawie 50 mln odsłon, a popularne były też piosenki „Z tobš nie umiem wygrać" i „Nieprawda", które odtworzono ponad 10 mln razy.

Raper Quebonafide, autor najpopularniejszej polskiej płyty, œwiętował sukcesy przebojów „Half Dead" i „Candy" (ponad 30 mln odsłon każdy).

Wœród polskich fanów popularnoœciš cieszyła się także Kayah, która do koncertów z Goranem Bregoviciem i wznowienia ich słynnej płyty dodała w tym roku przebój „Po co", będšcy połšczeniem rytmów bałkańskich, arabskich, żydowskich i latynoskich podanych w nowoczesnej, klubowej formie. Tyle samo, bo 13 mln, odtworzeń w YouTubie miała „Nostalgia" Taco Hemingwaya, która doczekała się pastiszu Jakuba Gierszała w „Saturday Night Live".

Popularnoœciš cieszyły się również piosenki „Ostatni most" Lanberry, „Spokój" Natalii Nykiel i „Bumerang" Ewy Farny. Nie przekroczyły jednak jeszcze 10 mln odtworzeń na YouTubie.

masz pytanie, wyœlij e-mail do autora: j.cieslak@rp.pl

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL