Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Muzyka

Arie do śpiewania w Łazienkach

materiały
III Festiwal Oper Barokowych, który rozpocznie się 2 wrzeœnia w Łazienkach Królewskich, przygotował nie lada atrakcje.

Zainauguruje go w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii opera Antonia Vivaldiego „Farnace”, nigdy wczeœniej nie prezentowana w Polsce. To historia królewskiej rodziny, podzielonej konfliktem politycznym i zarazem opowieœć, która nie traci nadal aktualnoœci, a przy tym muzycznie znakomite dzieło.

„Farnace” miał prapremierę w 1727 r. w weneckim Teatro di Sant’Angelo, a potem w czasach kompozytora zaprezentowany został europejskiej publicznoœci w szeœciu różnych wersjach. Vivaldi słynšł z dšżenia do idealnego dopasowania partii wokalnych do głosów konkretnych œpiewaków, dlatego wprowadzał zmiany w ariach. Do naszych czasów zachowały się materiały nutowe tylko dwóch wersji, prawdopodobnie z 1731 i 1738 roku. Sš to niekompletne manuskrypty, które znajdujš się w Bibliotece Narodowej w Turynie. Polska premierze „Farnace” jest rekonstrukcjš, korzystajšcš z obu tych Ÿródeł.

W spektaklu w reżyserii Natalii Kozłowskiej wystšpiš cztery œwietne œpiewaczki: Anna Radziejewska, Urszula Kryger, Elżbieta Wróblewska i Joanna Krasuska-Motulewicz. Towarzyszyć im będš kontratenorzy Kacper Szelšżek i Jan Jakub Monowid oraz młody, obiecujšcy tenor, Przemysław Baiński. Royal Baroque Ensemble zagra pod dyrekcjš Lilianny Stawarz, autorkš kostiumów i scenografii jest Paulina Czernek.

Organizatorem festiwalu, który potrwa do 17 wrzeœnia, jest stowarzyszenie miłoœników sztuki barokowej Dramma per Musica. Podczas 12 wieczorów przypomniana zostanie też ubiegłoroczna inscenizacja opery Leonardo Vinciego „Semiramide riconosciuta” w reżyserii Eweliny Pietrowiak i pod muzycznym kierownictwem Marco Vitali. Spektakl cieszył się dużym zainteresowaniem widowni, bo było to pierwsze współczesne wystawienie tego utworu od ponad 300 lat.

Będzie można także zobaczyć ponownie „Sognando la morte”, wyjštkowy spektakl wokalno-taneczny z 2016 roku. To kolaż arii Vivaldiego, Haendla, Hassego i Scarlattiego o miłoœci i œmierci, w którym znakomicie œpiewajšcej i tańczšcej Annie Radziejewskiej towarzyszy na scenie tancerz i twórca choreografii, Jacek Tyski.

Program obejmuje również kameralne wieczory muzyczne. Podczas koncertu „Corde dell'anima” lutniœci Anna Kowalska i Anton Birula oraz mezzosopranistka, Joanna Lalek wykonajš utwory Händla, Dowlanda, Purcella i Cacciniego. Wenecka muzyka barokowa będzie przewodnim motywem koncertu „Ospedale della Pietš”, a podczas recitalu „Odio e amore” znakomity tenor Karol Kozłowski, włoski klawesynista Marco Vitali oraz zespół kameralny zaprezentujš utwory Händla i Hassego. Natomiast w „Duello barocco” usłyszymy œpiewaczki młodego pokolenia – Elwirę Janasik i Ewę Leszczyńskš oraz orkiestrę barokowš Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

Koncerty kameralne odbywajš się w Teatrze Królewskim i w sali balowej Pałacu na Wyspie. Natomiast Bazylikę Archikatedralnš œw. Jana Chrzciciela wybrano dla oratorium „Missa votiva”, skomponowanego w 1739 r. przez Czecha Jana Dismasa Zelenkę, zwišzanego z orkiestrš dworu królów polskich i elektorów saskich. Mszę wykonajš soliœci, Chór Kameralny Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego oraz Royal Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Borzyma.

Więcej na www.lazienki-krolewskie.pl.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL