Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Chińczycy też w ciężarówkach Volvo

Bloomberg
Chińska grupa samochodowa Zhejiang Geely, właœciciel Volvo Cars ogłosiła o odkupieniu od funduszu Cevian Capital 8,2 proc. udziałów w producencie ciężarówek AB Volvo. Transakcję szacuje się na 27,2 mld koron (2,75 mld euro)

Szwedzka grupa samochodowa wyodrębniła w 1999 r. dział ciężarówek i autobusów, Chińczycy podkreœlili, że na tym etapie nie zamierzajš łšczyć obu firm. AB Volvo ma 45 proc. udziałów w Dongfeng Commercial Vehicles, w jednym z największych w Chinach producencie ciężarówek, także duży udział w produkcji sprzętu budowlanego w Chinach.

„Ze względu na nasze doœwiadczenie z grupš Volvo Cars uznajemy i doceniamy dumnš skandynawskš historię i kulturę AB Volvo, także jej pozycję lidera na rynku, najnowsze technologie i możliwoœci w zakresie œrodowiska. Będziemy wspierać radę administracyjnš i dyrekcję AB Volvo w kontynuowaniu realizacji ich obecnej strategii" — oœwiadczył w komunikacie szef Geely, Li Shufu.

Cavian zarabia

Do transakcji doszło z inicjatywy Geely — powiedział współzałożyciel Cevian, Christer Gardell. — To była dla nas bardzo rentowna inwestycja, zarobiliœmy na niej prawie 20 mld koron — powiedział o kupnie tego udziału w 2006 r. Pienišdze z tej transakcji fundusz zainwestuje w nowe inwestycje, obecnie kupuje innš firmę — dodał.

Akcje Volvo zyskały w 2017 r. prawie 50 proc., podobnie jak rywali, Daimlera i Volkswagena, dzięki dużemu popytowi na głównych rynkach. Volvo zaczęło odnosić korzyœci z działań restrukturyzacyjnych, programów ciecia kosztów, sprzedaży aktywów niestrategicznych i zmian w zarzšdzaniu. Cevian Capital chciał dalszych zmian, w 2017 r. proponował wyodrębnienie z producenta ciężarówek mniejszego działu sprzętu budowlanego Volvo Construction Equipment i producenta silników Volvo Penta.

Ambicje Geely

Zhejiang Geely Holding, firma matka Geely Automobile jest również właœcicielem producenta londyńskich taksówek i sportowych aut Lotus. Sprzedaż i rentownoœć Volvo Cars poprawiły się za kadencji Geely od 2010 r. Po 9 miesišcach szwedzka firma miała zysk operacyjny 10,4 mld koron wobec 1,6 mld w całym 2011 r.

Wraz z tš operacjš Geely stała się największym pojedynczym akcjonariuszem AB Volvo, a drugim pod względem praw głosu za szwedzkim funduszem Industrivarden. Chińczycy kupiš 88,5 mln akcji kategorii A i 78,8 mln kategorii B, co da im 15,6 proc. praw głosu, Industrivardem ma głównie akcje A i 22,8 proc. praw głosu.

Wartoœć transakcji oszacowano na 27,2 mld koron (2,75 mld euro), dzielnik „Dagens Nyheter" podał, że Geely zapłaciła 3,25 mld euro, ale uczestnicy transakcji nie ujawnili dokładnej sumy. Nomura Int'l i Barclays Capital Securities odkupiš od Cevian jego akcje i sprzedadzš je Zhejiang Geely, gdy zainteresowane firmy otrzymajš zgodę właœciwych urzędów.

Oznakš ambicji Chińczyków była propozycja z listopada kupna do 5 proc. w Daimlerze, ale została odrzucona.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL