Porozumienie w tej sprawie ma być ogłoszone nawet w poniedziałek 19 grudnia, niezależnie do sumy 2,7 mld dolarów, jakie ta grupa zgodziła się wcześniej wpłacić na walkę z emisjami spalin ok. 475 tys. pojazdów z silnikami 2-litrowymi.

Sędzia Charles Breyer stwierdził, że obie strony poczyniły znaczne postępy i jest optymistą, że dojdzie do rozwiązania. Dął stronom czas do poniedziałku na poinformowanie go o ostatecznym porozumieniu dotyczącym 3-litrowych diesli.

Spornym punktem dotąd była wysokość kompensaty, jaką VW zgodzi się zaoferować właścicielom większych pojazdów za naprawienie w nich oprogramowania albo odkupienie ich. Rozmowy zainteresowanych stron trwały od wielu tygodni. 15 listopada VW osiągnął z organami nadzoru porozumienie o skupie i naprawie 80 tys. aut Audi, Porsche i VW: w 60 tys. nowszych i w wersjach sportowo-użytkowych miał zmienić oprogramowanie, a 20 tys. starszych odkupić.

W czerwcu Niemcy zgodzili się wyłożyć w ciągu 3 lat 2,7 mld dolarów na fundusz powierniczy do walki ze skażeniem powietrza, teraz dołożą 200 mln. Władze stanowe mogą użyć tych pieniędzy na skup i złomowanie starszych modeli albo wprowadzić w nich rozwiązania z nowszych. Np. szkoły korzystające z autobusów 10-letnich lub starszych do dowożenia dzieci będą mogły użyć pieniędzy VW na zakup nowych. Do skorzystania z nich kwalifikują się także holowniki, promy, lokomotywy manewrowe, autokary, ciężarówki, pojazdy lotniskowe i statki oceaniczne.