Według analizy przeprowadzone przez PwC samochody z silnikiem diesla już nie wrócą na dawna pozycje lidera. Kierowcy coraz rzadziej decydują się na zakup takich samochodów, rosną ceny leasingów samochodów służbowych a kolejne miasta wprowadzają lub zapowiadają wprowadzenie zakazu wjazdu "diesli" do centrów. Spadają też ceny używanych samochodów z takimi silnikami, bo nawet w Niemczech brakuje chętnych na ich zakup.

Właściciele największych flot samochodów służbowych, którzy dotychczas byli największymi zwolennikami samochodów z silnikami diesla, teraz stawiają na oszczędne silniki benzynowe oraz pojazdy hybrydowe.

Według analityków PwC ta zmiana ma charakter strukturalny i jest praktycznie nie do odwrócenia. Nadchodzący rok będzie dla sprzedawców samochodów jeszcze trudniejszy, ponieważ po zaczernieniu umów leasingowych na niemiecki rynek trafi ogromna ilość samochodów ze starymi silnikami diesla, na które ciężko będzie znaleźć chętnych, nawet po obniżkach cen. samochody nie będą spełniać, nowych europejskich bardzo wyśrubowanych norm emisji spalin.

PwC wyliczyło, że w 2018 roku samochody z silnikiem diesla będą stanowić 40 proc. wszystkich zarejestrowanych pojazdów w Europie. W 2016 roku było ich jeszcze 49 proc. W 2037 roku samochody z silnikami diesla będą stanowić już tylko 37 proc. ogólnej liczby sprzedanych w Europie pojazdów.