Volkswagen inwestuje miliardy

Rada nadzorcza Volkswagena zatwierdziła 5-letni plan inwestycyjny do 2022 r. zakładający przeznaczenie 72 mld euro, w tym ponad 34 mld na auta elektryczne, technologię autonomiczną i nowe usługi w zakresie mobilności.

Publikacja: 19.11.2017 10:15

Volkswagen inwestuje miliardy

Foto: Bloomberg

Pojazdy elektryczne i autonomiczne staną się filarami przyszłości motoryzacji, ale producenci pierwszych modeli nie zarabiają jeszcze na nich z powodu braku dostatecznej infrastruktury, kosztownych baterii i nadal zbyt malej autonomii.

- Po zatwierdzeniu tego planu stworzymy podstawy, na których Volkswagen stanie się numerem 1 na świecie w zakresie mobilności elektrycznej do 2025 r. — oświadczył prezes Matthias Müller.

Cele inwestycyjne zostały znacznie podwyższone. Dwa miesiące wcześniej Volkswagen twierdził, że przeznaczy do 2030 r. ponad 20 mld euro na pojazd elektryczny i autonomiczny. Grupa z Wolfsburga zaczęła interesować się napędem elektrycznym z opóźnieniem, po przyznaniu się we wrześniu 2015 do oszukiwania w Stanach z emisjami spalin. Ten skandal i nowe limity pojazdów elektrycznych w Chinach wywołały zmianę strategicznego kierunku ku pojazdom ekologicznym i autonomicznym, VW zapowiedział, że do 2030 r. będzie proponować wersję elektryczną każdego ze swych 300 modeli.

Wszędzie oszczędności

Dla sfinansowania nowej ofensywy VW będzie oszczędzać wszędzie, w pracach koncepcyjnych, administracji i w produkcji, będzie też korzystać z dużych rezerw gotówki. Po 9 miesiącach saldo netto gotówki wynosiło jeszcze 24 mld euro, mimo kosztów Dieselgate. Dział samochodowy wygospodarował od początku roku oszczędności 1,9 mld euro, wykonując niemal roczny plan w tej dziedzinie. Chce też zwiększyć udział pojazdów elektrycznych do 3 mln czyli do jednej czwartej dostaw do 2025 r. zakładając, że sprzedaż będzie stale rosnąć i dojdzie do 12 mln w połowie następnej dekady z 10,3 mln w 2016 r.

- Inwestorzy powinni być zadowoleni z każdego zobowiązania w zakresie dyscypliny inwestycyjnej bardziej dostosowanej do realiów chwili — uważa Arndt Ellinghorst z Evercore ISI. — Na razie VW dobrze wypada w tym roku, ograniczając jednocześnie inwestycje produkcyjne i koszty prac badawczo-rozwojowych.

Szef rady pracowniczej, Bernd Osterloh powiedział, że założenia inwestycyjne zatwierdzone przez radę nadzorczą wzmocnią 10 niemieckich fabryk VW. Dodał, że 3 mld euro zostanie zainwestowane w Wolfsburgu, m.in. na przygotowanie produkcji kolejnej wersji Golfa. Fabryka w Zwickau otrzyma ponad miliard na przyspieszenie produkcji pojazdów elektrycznych, aby ostatecznie zrezygnować z produkcji samochodów spalinowych. Modele Golf i Passat trafią do Wolfsburga i Emden. — Było to długie i ciężkie targowanie się dla zapewnienia interesów zatrudnionych, ale myślę, że jest to dobry kompromis — stwierdził Osterloh.

Skody na prąd

- Przyszłość Skody jest elektryczna — oświadczył z kolei prezes Skody, Bernhard Maier i poinformował, że „do 2025 r. zamierzamy oferować 5 modeli wyłącznie elektrycznych w różnych segmentach. Jest nam miło, że pierwsza całkowicie elektryczna skoda powstanie w Czechach. Ta decyzja podkreśla zaufanie grupy VW do załogi Skody. To istotny krok dla przyszłości marki i dla Czech jako ośrodka sektora motoryzacji".

Wszystkie auta eklektyczne będą produkowane w Mlada Boleslav od 2020 r., rok wcześniej ruszy produkcja komponentów elektrycznych do modeli hybrydowych plug-in. Pierwszym samochodem z hybrydowym napędem elektrycznym produkowanym od 2019 w zakładzie w Kvasinach będzieSkoda Superb.

Pojazdy elektryczne i autonomiczne staną się filarami przyszłości motoryzacji, ale producenci pierwszych modeli nie zarabiają jeszcze na nich z powodu braku dostatecznej infrastruktury, kosztownych baterii i nadal zbyt malej autonomii.

- Po zatwierdzeniu tego planu stworzymy podstawy, na których Volkswagen stanie się numerem 1 na świecie w zakresie mobilności elektrycznej do 2025 r. — oświadczył prezes Matthias Müller.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie