Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Volvo na olej roślinny zrobili we Wrocławiu

materiały prasowe
To nie żaden doœwiadczalny pojazd. Wyprodukowany we wrocławskich zakładach autobus Volvo 7900 to elektryczna hybryda, która właœnie rozpoczęła testy na ulicach Marsylii we Francji.

Jej napęd to połšczenie technologii szybkiego ładowania akumulatorów z zasilaniem biopaliwem HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), czyli olejem roœlinnym poddanym hydrolizie.

Autobus przez najbliższe cztery tygodnie będzie wozić pasażerów na trasie oznaczonej numerem 82. Przebiega ona m.in. wzdłuż marsylskiego muzeum etnograficznego, a także przecina doki starego nabrzeża. To pierwszy tego typu pilotaż we Francji. Celem testu jest ocena efektywnoœci pojazdu oraz systemu szybkiego ładowania „OppCharge" w realnych warunkach. Baterie będš ładowane poprzez opuszczany ze stacji ładowania pantograf. Wystarczy na to od 3 do 6 minut. Rozwišzanie OppCharge bazuje na otwartej technologii, dostępnej także dla autobusów elektrycznych innych producentów. Jest zgodne z zaleceniami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) dotyczšcymi szybkiego ładowania.

Volvo 7900 Electric Hybrid porusza się wykorzystujšc napęd elektryczny na odcinku ok. 8 kilometrów. W zestawieniu z porównywalnym autobusem o napędzie diesla, zużywa o 60 proc. mniej energii. Wykorzystanie biopaliwa, jakim jest olej roœlinny znaczšco redukuje emisję dwutlenku węgla w czasie jazdy na napędzie spalinowym.

W ostatnim czasie 90 elektrycznych hybryd Volvo zostało dostarczonych do Belgii. Wrocławska fabryka otrzymała także zamówienia z Luksemburga, Niemiec i Szwecji. Z kolei we wrzeœniu zakład dostał zamówienie z Norwegii na dostawę 25 autobusów z napędem wyłšcznie elektrycznym (Volvo 7900 Electric). Kontrakt przewiduje dostawę pojazdów „pod klucz". Volvo zajmie się nie tylko ich dostarczeniem, ale także utrzymaniem i serwisowaniem baterii. Tu także autobusy będš ładowane szybkš ładowarkš na przystankach końcowych przez pantograf wysuwany ze stacji OppCharge.

Wrocławska fabryka Volvo Buses jest największym europejskim zakładem tej marki. Do tej pory Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL