Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Polska dostawcš baterii do aut

Bloomberg
Bateria co dziewištego samochodu elektrycznego jeżdżšcego po Europie będzie mogła pochodzić z Polski.

Takš deklarację złożył w czwartek wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki przy okazji wręczenia koreańskiej spółce LG Chem zezwolenia na budowę zakładu w rejonie podwrocławskich Kobierzyc. Na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstanie fabryka produkujšca baterie do samochodów elektrycznych. Budowa zostanie ukończona w przyszłym roku. Zdolnoœci produkcyjne zakładu sięgnš 100 tys. baterii rocznie. Będzie to największa tego typu fabryka w Europie.

Według zarzšdzajšcej tarnobrzeskš strefš Agencji Rozwoju Przemysłu inwestycja LG Chem w Kobierzycach ma przyczyniać się do realizacji rzšdowego Planu Rozwoju Elektromobilnoœci. – To dobra wiadomoœć dla polskich przedsiębiorców, którzy mogš włšczyć się w łańcuch dostaw dla nowej branży – stwierdził prezes ARP Marcin Chludziński.

W podstrefie Wrocław-Kobierzyce już rozpoczęły się inwestycje firm majšcych współpracować z LG Chem. Jednš z nich jest Starion Poland, producent obudów i elementów z tworzyw sztucznych, który na poczštku wrzeœnia rozpoczšł budowę wartej 55 mln zł fabryki komponentów do baterii litowo-jonowych. Z kolei LG Chem poinformowało, że spodziewa się szybkiego wzrostu elektromobilnych technologii w Europie, a we Wrocławiu planuje uruchomienie globalnego centrum elektromobilnoœci. Ma także zamiar rozszerzać inwestycje w regionie.

Morawiecki zapowiedział, że w przyszłorocznym budżecie i w kolejnych latach częœć płatnoœci na akcyzę będzie lokowana w funduszu elektromobilnoœci. Takie rozwišzanie ma być wsparciem dla krajowych inwestycji w program. Resort rozwoju liczy, że przedsięwzięcie LG Chem stanie się magnesem do przycišgnięcia kolejnych innowacyjnych inwestycji.

Jak dotšd elektromobilne plany rzšdu oceniane sš przez branżę motoryzacyjnš mocno sceptycznie. Ocenia się, że szanse na rozwój może mieć elektryfikacja miejskiego transportu. Roœnie bowiem liczba samorzšdów deklarujšcych chęć zakupu elektrycznych autobusów. W dodatku w Polsce takie autobusy sš produkowane. Za to zainteresowania samochodami osobowymi na pršd praktycznie nie ma. Przyczynš jest brak infrastruktury ładowania, wysokie ceny pojazdów i mała funkcjonalnoœć. W I połowie 2017 r. zarejestrowano w Polsce 125 takich samochodów.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL