We wrześniu liczba rejestracji aut osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 12,4 proc. do ponad 42 tys. sztuk. Wrześniowy wynik był także lepszy o 7 proc. od sierpniowego, przy czym tylko jednak marka z pierwszych dziesięciu zanotowała gorszą sprzedaż – Ford.

Jak podaje Instytut Samar, jeszcze większe wzrosty odnotowano w przypadku samych tylko aut osobowych. Wrzesień przyniósł sprzedaż 37,1 tys. sztuk, o 13,6 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Według danych skumulowanych liczonych od stycznia, zarejestrowano 355,5 tys. samochodów, o 17,3 proc. więcej niż w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku.

Samar zwraca jednak uwagę na wysoki poziom reeksportu. Ze wszystkich samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony zarejestrowanych we wrześniu, przeszło jedna dziesiąta została wywieziona za granicę. W ujęciu rocznym reeksport zwiększył się o prawie jedną piątą. – Tendencja wzrostowa może się jeszcze zwiększyć, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych, co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem – komentuje Samar. To sprawia, że faktyczna liczba nowych aut trafiających na polskie drogi jest niższa niż wskazywałyby rejestracyjne statystyki. Mimo rosnącej sprzedaży, mamy także bardzo słaby tzw. wskaźnik chłonności rynku. Jeśli w sierpniu średni taki wskaźnik dla całej UE wyniósł 21,3 samochody zarejestrowane na 1 tysiąc mieszkańców, to w przypadku Polski jego wartość wyniosła zaledwie 8,3 szt. W rezultacie na 30 krajów notowanych w rankingu zajmujemy odległe 24. miejsce.

Na liście najpopularniejszych marek samochodów osobowych niezmiennie prowadzi Skoda, która sprzedała od stycznia 45,3 tys. aut i ma 12,74-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znajduje się Toyota (37,9 tys.), na trzecim Volkswagen (35,6 tys.). Najpopularniejsze modele to Skoda Octavia, Skoda fabia, Opel Astra, Volkswagen Golf i Toyota Yaris.

Tempa nie zwalnia także unijny rynek nowych aut. Według organizacji europejskich producentów ACEA, w sierpniu liczba rejestracji urosła do 865 tys. i jest wyższa o 5,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Do początku ubiegłego miesiąca sprzedaż nowych aut liczona od stycznia przekroczyła 10 milionów. To o 4,5 proc. lepszy wynik niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku. Przy czym wzrost w krajach będących nowymi członkami UE okazał się daleko wyższy od unijnej średniej i wyniósł 14,3 proc.