Afera Volkswagena. Ściągawka dla właścicieli

Amerykańscy właściciele Volkswagenów mają do wyboru kilka opcji rozliczenia się z producentem aut w których zostały zamontowane nielegalne oprogramowania.

Aktualizacja: 11.09.2016 15:43 Publikacja: 11.09.2016 13:45

Afera Volkswagena. Ściągawka dla właścicieli

Foto: Bloomberg

W Europie Komisja Europejska nadal przymierza się do metod jakimi mogłaby starać się skłonić producenta do wypłacenia odszkodowań także i europejskim kierowcom. Spotkanie organizacji ochrony praw konsumentów planowane jest na koniec miesiąca. jednakże osiągnięcie warunków porównywalnych do tych, jakie już zdobyli Amerykanie jest bardzo mało prawdopodobne. Bardzo socjalna Unia Europejska znacznie mniej skutecznie broni praw konsumentów, niż jest to w wolnorynkowych Stanach Zjednoczonych.

W USA Volkswagen posunął się tak daleko, że oferuje nawet odkupienie felernego auta za sumę bliską tej, po której zostało ono kupione. I np. mimo że teraz na wolnym rynku np Golf TDI staniał od września 2016 o 30 proc., to VW jest gotów takie auto odkupić za 26 tys dol. w sytuacji,kiedy właściciel zapłacił tylko o 1 tys. dol. więcej. Czyli przez trzy lata zapłacił mniej, niż wyniosłaby rata leasingowa.

Volkswagen przeznaczył na jak najszybsze wyjście z afery spalinowej w USA 16 mld dol. A wszyscy właściciele aut z „dopalaczem" mają internetowy dostęp do tabel, z których mogą się zorientować jaka opcja odszkodowania jest dla nich najkorzystniejsza.- To nie jest łatwe, ale po wgryzieniu się w tabelkę widać, że tych opcji jest wiele - uważa Karl Bauer z analitycznej firmy Kelly Blue Book.

•Opcja pierwsza, to prosta odsprzedaż auta producentowi. Pieniądze na konto przelewane są praktycznie natychmiast. Cena jest kalkulowana według wartości auta na 15 sierpnia 2015, kiedy to afera została ujawniona. Cena wykupu zależnie od modelu i ceny zakupu waha się od 12,5 tys. do 44 tys. dolarów.

• Opcja druga - zgłoszenie się do akcji przywoławczej, chociaż nadal nie wiadomo na czym będzie polegała naprawa i jakie osiągi będzie miało auto po interwencji mechanika. W każdym razie każdy, kto zdecyduje się na takie rozwiązanie otrzyma odszkodowanie w wysokości 5 tys.-9,8 tys. dol. zależnie od modelu i roku produkcji.

Obydwa rozwiązania dotyczą także osób/firm, które wzięły auta VW w leasing, który może zostać wymówiony bez żadnych kar. Oni także otrzymają odszkodowanie. Większość Amerykanów , którzy kupili auta VW przyznaje, że najchętniej pozostawiłaby auta, ale oferta odkupienia wydaje się zbyt kusząca.

Zdaniem Karla Bauera jeśli właściciele diesli Volkswagena nie otrzymali dotychczas listu od dilera powinni natychmiast poszukać strony internetowej, gdzie znajdują się wszystkie wyjaśnienia. Jeśli wybierają opcję odsprzedaży auta, powinni się tam zarejestrować i poczekać na ofertę, jaką złoży im VW. Cały proces nie wymaga więcej, niż pół godziny. Wtedy także trzeba się również zdecydować na którąś z ofert VW, chociaż ostateczny termin składania wniosków został wyznaczony na wrzesień 2018.

Nie wszyscy właściciele VW jednak są zadowoleni z takiej opcji. Chodzi zwłaszcza o osoby, które mocno eksploatują auta i kupili VW, bo oferta wskazywała na potężne oszczędności w eksploatacji. A jeśli przejechali wiele kilometrów, cena odkupu pojazdu jest względnie niska. To dlatego amerykańskie organizacje konsumenckie naciskają na władze, aby wymogły na Volkswagenie poprawę oferty. Przy tym jest powszechne oczekiwanie, że Niemcy zaoferują tym wszystkim, którzy zdecydują się oddać stare auto z „dopalaczem" i wymienić na nowe którejś z marek koncernu- uważa autor opinii na portalu finansowym NerdWallet.

W Europie Komisja Europejska nadal przymierza się do metod jakimi mogłaby starać się skłonić producenta do wypłacenia odszkodowań także i europejskim kierowcom. Spotkanie organizacji ochrony praw konsumentów planowane jest na koniec miesiąca. jednakże osiągnięcie warunków porównywalnych do tych, jakie już zdobyli Amerykanie jest bardzo mało prawdopodobne. Bardzo socjalna Unia Europejska znacznie mniej skutecznie broni praw konsumentów, niż jest to w wolnorynkowych Stanach Zjednoczonych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie