Volkswagenowi nie spieszno do cesji aktywów

Volkswagen skupia się bardziej na przejściu do pojazdów elektrycznych i nowych usług w zakresie mobilności niż na cesji marki Ducati czy producenta układów przenoszenia napędu Renk - powiedział szef strategii grupy Thomas Sedran.

Publikacja: 22.08.2017 18:10

Volkswagenowi nie spieszno do cesji aktywów

Foto: AFP

Analitycy i bankierzy oczekują, że największa w Europie grupa samochodowa sprzeda szybko aktywa dla wyrównania kosztów Dieselgate wynoszących 25 mld dolarów.

Jednak dyrektor ds.strategii grupy, Thomas Sedran oświadczył, że Volkswagenowi nie spieszy się z tymi cesjami, bo ważniejsze są solidne działania finansowe mimo tego skandalu. - Jest znacznie ważniejsze rozmawianie o nowej działalności, jaką firma podejmie. Cesję są mniej istotne. Ważne decyzje o sposobie rozszerzania czy optymalizowania portfela działalności światowej grupy wymagają czasu i trzeba je podejmować z powszechną aprobatą. Dla Volkswagena kwestia portfela działalności jest bardzo ważna, ale ni ma pośpiechu - powiedział w rozmowni z agencją Reutera.

Wiadomo, że Volkswagen zlecił bankom zbadanie różnych opcji dotyczących Ducati i Renka, także ich sprzedaży, przy dokonywaniu nowej oceny swej działalności po ogłoszeniu w ubiegłym roku, że chce położyć nacisk na pojazdy elektryczne i na usługi związane z car-sharingiem i z pojazdami na zamówienie.

Pięciu kandydatów ubiega się o Ducati, w tym włoska rodzina Benettonów, którzy proponują od 1,3 do 1,5 mld euro - podała w lipcu jedna osoba. Rodziny Porsche i Piechów mające 52 proc. akcji z prawem głosu w VW i 4 miejsca w radzie nadzorczej nie są za sprzedaniem obu tych firm - ujawniły w lipcu 2 osoby z VW. Działacze zwitkowi majaczy połowę miejsc w radzie nadzorczej są również przeciwni sprzedaży, bo nie przedstawiono im przekonywujących powodów finansowych.

- Kierownictwo ma jasny pogląd, co jest istotą działania, a co nie - stwierdził Sedran bez rozwijania tego wątku. - Teraz chodzi o to, jak rada nadzorcza to oceni i co zechce zrobić. Jego zdaniem, zakres działań do podjęcia jest "wyraźnie szerszy od tego, co ogłoszono publicznie" i dodał, że pieniądze niezbędne na sfinansowanie skandalu z emisjami spalin trzeba będzie gdzieś znaleźć.

- Jest więc całkiem możliwe, że zastanowimy się, czy nadeszła właściwa chwila znalezienia najbardziej odpowiedniego właściciela pewnych sektorów działalności - dodał.

Thomas Sedran (52 lata) przeszedł z GM Europe do Volkswagena 2 miesiące po ujawnieniu skandalu w USA we wrześniu 2015. Od tamtej pory skandal nabierał na sile i rozmiarach, prowadząc do kolejnego śledztwa w lipcu ws. zmowy kartelowej w Niemczech.

Co się tyczy wykazywanej od dawna przez VW chęci produkowania tanich pojazdów dla wschodzących rynków Sedran powiedział, że Skoda spróbuje produkować je dla Indii do 2020 r. Na początku sierpnia VW i Tata Motors zakończyły rozmowy o partnerstwie w tej dziedzinie. Skoda z kolei wyszła z kilkoma propozycjami produkcji taniego pojazdu dla Indii, który może być użyty tez na innych rynkach, w Brazylii i Iranie - powiedział.

Odrzucił natomiast apele związków zawodowych, by grupa powierzyła jednemu z 3 niemieckich zakładów produkcję nowego modelu, aby bardziej wykorzystać moce.

- Odbieranie na krótko produkcji jednej fabryce, aby dać ją drugiej wcale nie funkcjonuje - uważa dyrektor ds. strategii VW.

Analitycy i bankierzy oczekują, że największa w Europie grupa samochodowa sprzeda szybko aktywa dla wyrównania kosztów Dieselgate wynoszących 25 mld dolarów.

Jednak dyrektor ds.strategii grupy, Thomas Sedran oświadczył, że Volkswagenowi nie spieszy się z tymi cesjami, bo ważniejsze są solidne działania finansowe mimo tego skandalu. - Jest znacznie ważniejsze rozmawianie o nowej działalności, jaką firma podejmie. Cesję są mniej istotne. Ważne decyzje o sposobie rozszerzania czy optymalizowania portfela działalności światowej grupy wymagają czasu i trzeba je podejmować z powszechną aprobatą. Dla Volkswagena kwestia portfela działalności jest bardzo ważna, ale ni ma pośpiechu - powiedział w rozmowni z agencją Reutera.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły