Volkswagenowi nie spieszno do cesji aktywów

Volkswagen skupia się bardziej na przejściu do pojazdów elektrycznych i nowych usług w zakresie mobilności niż na cesji marki Ducati czy producenta układów przenoszenia napędu Renk - powiedział szef strategii grupy Thomas Sedran.

Publikacja: 22.08.2017 18:10

Volkswagenowi nie spieszno do cesji aktywów

Foto: AFP

Analitycy i bankierzy oczekują, że największa w Europie grupa samochodowa sprzeda szybko aktywa dla wyrównania kosztów Dieselgate wynoszących 25 mld dolarów.

Jednak dyrektor ds.strategii grupy, Thomas Sedran oświadczył, że Volkswagenowi nie spieszy się z tymi cesjami, bo ważniejsze są solidne działania finansowe mimo tego skandalu. - Jest znacznie ważniejsze rozmawianie o nowej działalności, jaką firma podejmie. Cesję są mniej istotne. Ważne decyzje o sposobie rozszerzania czy optymalizowania portfela działalności światowej grupy wymagają czasu i trzeba je podejmować z powszechną aprobatą. Dla Volkswagena kwestia portfela działalności jest bardzo ważna, ale ni ma pośpiechu - powiedział w rozmowni z agencją Reutera.

Wiadomo, że Volkswagen zlecił bankom zbadanie różnych opcji dotyczących Ducati i Renka, także ich sprzedaży, przy dokonywaniu nowej oceny swej działalności po ogłoszeniu w ubiegłym roku, że chce położyć nacisk na pojazdy elektryczne i na usługi związane z car-sharingiem i z pojazdami na zamówienie.

Pięciu kandydatów ubiega się o Ducati, w tym włoska rodzina Benettonów, którzy proponują od 1,3 do 1,5 mld euro - podała w lipcu jedna osoba. Rodziny Porsche i Piechów mające 52 proc. akcji z prawem głosu w VW i 4 miejsca w radzie nadzorczej nie są za sprzedaniem obu tych firm - ujawniły w lipcu 2 osoby z VW. Działacze zwitkowi majaczy połowę miejsc w radzie nadzorczej są również przeciwni sprzedaży, bo nie przedstawiono im przekonywujących powodów finansowych.

- Kierownictwo ma jasny pogląd, co jest istotą działania, a co nie - stwierdził Sedran bez rozwijania tego wątku. - Teraz chodzi o to, jak rada nadzorcza to oceni i co zechce zrobić. Jego zdaniem, zakres działań do podjęcia jest "wyraźnie szerszy od tego, co ogłoszono publicznie" i dodał, że pieniądze niezbędne na sfinansowanie skandalu z emisjami spalin trzeba będzie gdzieś znaleźć.

- Jest więc całkiem możliwe, że zastanowimy się, czy nadeszła właściwa chwila znalezienia najbardziej odpowiedniego właściciela pewnych sektorów działalności - dodał.

Thomas Sedran (52 lata) przeszedł z GM Europe do Volkswagena 2 miesiące po ujawnieniu skandalu w USA we wrześniu 2015. Od tamtej pory skandal nabierał na sile i rozmiarach, prowadząc do kolejnego śledztwa w lipcu ws. zmowy kartelowej w Niemczech.

Co się tyczy wykazywanej od dawna przez VW chęci produkowania tanich pojazdów dla wschodzących rynków Sedran powiedział, że Skoda spróbuje produkować je dla Indii do 2020 r. Na początku sierpnia VW i Tata Motors zakończyły rozmowy o partnerstwie w tej dziedzinie. Skoda z kolei wyszła z kilkoma propozycjami produkcji taniego pojazdu dla Indii, który może być użyty tez na innych rynkach, w Brazylii i Iranie - powiedział.

Odrzucił natomiast apele związków zawodowych, by grupa powierzyła jednemu z 3 niemieckich zakładów produkcję nowego modelu, aby bardziej wykorzystać moce.

- Odbieranie na krótko produkcji jednej fabryce, aby dać ją drugiej wcale nie funkcjonuje - uważa dyrektor ds. strategii VW.

Analitycy i bankierzy oczekują, że największa w Europie grupa samochodowa sprzeda szybko aktywa dla wyrównania kosztów Dieselgate wynoszących 25 mld dolarów.

Jednak dyrektor ds.strategii grupy, Thomas Sedran oświadczył, że Volkswagenowi nie spieszy się z tymi cesjami, bo ważniejsze są solidne działania finansowe mimo tego skandalu. - Jest znacznie ważniejsze rozmawianie o nowej działalności, jaką firma podejmie. Cesję są mniej istotne. Ważne decyzje o sposobie rozszerzania czy optymalizowania portfela działalności światowej grupy wymagają czasu i trzeba je podejmować z powszechną aprobatą. Dla Volkswagena kwestia portfela działalności jest bardzo ważna, ale ni ma pośpiechu - powiedział w rozmowni z agencją Reutera.

Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów