Dieselgate: Oliver Schmidt winien

B. członek kierownictwa Volkswagena, Oliver Schmidt przyznał się do winy przed sądem w Detroit w związku ze skandalem z emisjami spalin.

Publikacja: 07.08.2017 10:10

Dieselgate: Oliver Schmidt winien

Foto: 123rf.com

Zgodnie z ugodą osiągniętą z sądem federalnym, Schmidtowi grozi kara więzienia do 7 lat i grzywny od 40 tys. do 400 tys. dolarów za oszukiwanie amerykańskich organów nadzoru i naruszenie przepisów o czystości powietrza. Sąd wyda wyrok 6 grudnia.

W marcu Volkswagen przyznał się do 3 zarzutów w ramach ugody z resortem sprawiedliwości. Prokuratura w USA postawiła dotąd zarzuty ośmiu obecnym i byłym członkom kierownictwa VW.

— Schmidt uczestniczył w oszukańczym planie VW, który przedkładał sprzedaż nad uczciwość testów na emisję spalin i zaufanie amerykańskich kupujących. Wraz ze wszystkimi innymi odpowie w pełni ze swe postępowanie przed resortem sprawiedliwości — oświadczyła prokurator Jean Williams.

Wcześniej w tym roku postawiono Schmidtowi 11 zarzutów, za które groziła kara 169 lat więzienia, ale w ramach ugody z oskarżonym, który przyznał się do winy, prokuratura odstąpiła od większości z nich, a Schmidt zgodził się na deportację ze Stanów po odbyciu kary.

Do lutego 2015 Schmidt był szefem biura VW w Auburn Hills ds. inżynieryjnych i środowiska, które nadzorowało kwestie emisji spalin. Zgodnie z ugodą, po otrzymaniu latem 2015 informacji o istnieniu oprogramowania zakłamującego emisję spalin Schmidt spiskował z innymi członkami kierownictwa, aby to nie wyszło na jaw, bo VW starał się o zgodę na wprowadzenie na rynek 2-litrowych diesli roku modelowego 2016. W tym okresie pracował w Wolfsburgu jako jeden z trzech podwładnych szefa działu projektowania silników. Został aresztowany w styczniu w Miami podczas powrotu z urlopu na Dominikanie.

Inny pracownik VW, James Liang przyznał się do wprowadzania w błąd organów nadzoru, współpracuje z prokuraturą, usłyszy wyrok 25 sierpnia.

Prokuratura w USA oskarżyła także b. szefa działu projektowania Heinza-Jakoba Neussera i 2 szefów działu projektowania silników: Jensa Hadlera i Richarda Dorenkampa. W lipcu resort sprawiedliwości postawił zarzuty b. członkowi kierownictwa Audi, Giovanni Pamio, który polecił zaprojektować oszukańcze oprogramowanie. Większość oskarżonych Niemców przebywa w ich kraju, gdzie nie muszą obawiać się ekstradycji do USA; Pamio został aresztowany w Niemczech.

Prokuratura w Monachium podała o rozszerzeniu śledztwa w postępowaniu karnym ws. Dieselgate na dyrekcję Audi. Śledztwo dotyczy osób nie wymienionych z nazwiska. — Postępowanie dotyczy obecnych i byłych członków zarządu Audi — powiedziała rzeczniczka prokuratury i dodała, że chodzi o ustalenie, czy ktokolwiek z kierownictwa grupy nie dotrzymał obowiązku nadzoru. Gdyby to stwierdzono, może im grozić grzywna do miliona euro

Audi potwierdziła, że powiadomiono ją o prowadzonym postępowaniu i dodała, że współpracuję z organami.

Zgodnie z ugodą osiągniętą z sądem federalnym, Schmidtowi grozi kara więzienia do 7 lat i grzywny od 40 tys. do 400 tys. dolarów za oszukiwanie amerykańskich organów nadzoru i naruszenie przepisów o czystości powietrza. Sąd wyda wyrok 6 grudnia.

W marcu Volkswagen przyznał się do 3 zarzutów w ramach ugody z resortem sprawiedliwości. Prokuratura w USA postawiła dotąd zarzuty ośmiu obecnym i byłym członkom kierownictwa VW.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły