Samochody z dieslami zaczynają tracić popularność

Jeżdżące po Europie auta z silnikami Diesla mają nadal 49,5 proc. udziału w rynku. Ale po latach wzrostu popytu na taki napęd wyraźnie widać jego wyhamowanie.

Publikacja: 02.08.2017 20:30

Samochody z dieslami zaczynają tracić popularność

Foto: 123RF

Jeszcze w połowie 2016 r. udział diesli w zachodnioeuropejskim rynku nowych aut osobowych przekraczał 50 proc. A dziś? Według firmy analitycznej LMC Automotive w I półroczu ten udział w przypadku nowych pojazdów zmniejszył się do 46 proc. Oznacza to, że jeśli w tym okresie zarejestrowano w Europie Zachodniej prawie 3,6 mln diesli, to jest to o 180 tys. mniej niż rok wcześniej.

Przyczyną wcale nie jest dieselgate, ale fakt, że auta z silnikami diesla rzeczywiście bardziej zatruwają środowisko niż benzynowe, nie mówiąc o hybrydach. Zdaniem analityków LMC Automotive wyznacznikiem trendów stał się teraz rynek francuski, gdzie coraz więcej zmotoryzowanych przekonuje się do hybryd, a także, wraz z rozwojem infrastruktury, do aut z napędem elektrycznym.

20 lat temu wdawało się, że silnik Diesla to przyszłość motoryzacji. Był prosty w obsłudze, bardziej ekonomiczny w eksploatacji, uznawano więc, że jest bardziej przyjazny dla środowiska. Do czasu kiedy w marcu 2015 r. Paryż nagle stał się najbrudniejszym miastem świata. Nagle uznano, że przyczyną są silniki dieslowskie.

Kolejne miasta zapowiadają wstrzymanie rejestracji aut z silnikami wysokoprężnymi bądź wręcz zakaz wjazdu dla nich. W 2025 r. diesel nie wjedzie do Aten i Madrytu. Burmistrz Paryża Anne Hidalgo poszła jeszcze dalej i zapowiedziała taki zakaz już w 2020 r. W Niemczech władze Stuttgartu, miasta, w którym centrale mają Porsche i Daimler, wprowadziły zakaz wjazdu do centrum aut, których silniki spełniają normy Euro5, czyli takich, które były jako nowe sprzedawane jeszcze dwa lata temu.

W Polsce wśród używanych aut importowanych diesle mają udział 41 proc. i wg Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar jest to poziom najniższy w historii.

W I półroczu do kraju sprowadzono 460,1 tys. aut używanych. To o 6,3 proc. mniej niż w rok temu, podaje Samar. Średni wiek takiego auta to 11,5 roku; dla auta z silnikiem benzynowym jest to 12 lat i 8 miesięcy, a diesla 10 lat. Najpopularniejszymi rocznikami są 2005–2007. 42 proc. tego importu stanowią auta niemieckie, 17 proc. francuskie i 14 proc. japońskie. Co ciekawe, największe zwyżki rejestracji miały marki koreańskie i rumuńskie.

Niemiecki koncern Bosch, znaczący dostawca komponentów motoryzacyjnych, przewiduje, że w 2020 r. na świecie zostanie sprzedanych 113 mln aut. W tym 6,5 mln hybryd oraz 3 mln hybryd doładowywanych z gniazdka elektrycznego i 2,5 mln samochodów z napędem elektrycznym.

Opinia

Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar

Udział importowanych do Polski używanych aut z silnikami diesla maleje. Nie jest to spadek ostry, ale trend jest widoczny. Powód jest prosty: dotąd najczęściej kupowano za granicą używane auta z dość prostym w obsłudze silnikiem 1,9 TDI. O takie pojazdy jest coraz trudniej. Diesle nowe i nowoczesne są wprawdzie bardziej ekologiczne od technologii TDI, ale droższe i nie tak trwałe. W tej sytuacji znacznie zmalała różnica w cenie i kosztach obsługi auta z silnikiem diesla w porównaniu z mniej ryzykownym silnikiem benzynowym.

Jeszcze w połowie 2016 r. udział diesli w zachodnioeuropejskim rynku nowych aut osobowych przekraczał 50 proc. A dziś? Według firmy analitycznej LMC Automotive w I półroczu ten udział w przypadku nowych pojazdów zmniejszył się do 46 proc. Oznacza to, że jeśli w tym okresie zarejestrowano w Europie Zachodniej prawie 3,6 mln diesli, to jest to o 180 tys. mniej niż rok wcześniej.

Przyczyną wcale nie jest dieselgate, ale fakt, że auta z silnikami diesla rzeczywiście bardziej zatruwają środowisko niż benzynowe, nie mówiąc o hybrydach. Zdaniem analityków LMC Automotive wyznacznikiem trendów stał się teraz rynek francuski, gdzie coraz więcej zmotoryzowanych przekonuje się do hybryd, a także, wraz z rozwojem infrastruktury, do aut z napędem elektrycznym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie