Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Wielton inwestuje w Wieluniu

materiały
Firma rozbudowuje fabrykę naczep. Władze miasta liczš na 800 nowych miejsc pracy.

Wielton zainwestuje w zakładzie w Wieluniu i wzniesie Centrum Obsługi Klienta. Z treœci zezwolenia wydanego przez władze Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na której terenie działa fabryka, wynika, że wartoœć inwestycji może sięgnšć 45 mln zł.

To jednak nie koniec inwestycji. Na nowe fabryki i ich wyposażenie grupa planuje wydać łšcznie do 2020 roku 110 mln zł, zaœ na inwestycje odtworzeniowe – 50 mln zł. To konieczne, ponieważ strategia Wieltonu przewiduje podwojenie produkcji do 25 tys. pojazdów w 2020 roku w stosunku do 2016 roku.

Chłodnie i furgony

W Wieluniu mieœci się siedziba spółki i działa największa fabryka Grupy Wielton, w której spawane sš podwozia oraz stalowe zabudowy. Zarzšd nie potwierdził na razie, gdzie zlokalizuje nowy zakład produkcji furgonów i chłodni. Będzie się on specjalizował w technologiach kompozytowych. Uruchomienie nowej inwestycji planowane jest na przełomie 2019 i 2020 r. Produkowane tu panele trafiš też do francuskiej fabryki grupy w Auxerre, która sprzedaje naczepy pod markš Fruehauf.

Prezes Grupy Wielton Mariusz Golec wskazuje, że wejœcie na atrakcyjny, wysokomarżowy rynek chłodni i furgonów jest jednym ze strategicznych celów grupy. Udział tego segmentu w europejskim rynku wroœnie w latach 2016–2020 z 12 do 14 proc., zaœ udział grupy Wielton ma sięgnšć 2 proc.

Plany przewidujš wyprodukowanie w 2020 roku 700 chłodni oraz tysišca furgonów. Prezes zastrzega, że choć zamierzenia sš skromne, to będzie to zaledwie poczštek produkcji tego typu nadwozi.

W Wieluniu powstanie także zakład Trans Technik Poland, który będzie dostarczał komponenty do naczep (okucia, kłonice, słupki, elementy konstrukcji nadwozia). Firma kupiła już działkę o powierzchni 1,3 ha.

Nowe zakłady sprawiš, że zatrudnienie w Wieluniu zwiększy się o 800 osób, które trzeba będzie przeszkolić. – W wieluńskiej szkole zawodowej Wielton uruchomił klasę spawaczy i operatorów maszyn sterowanych cyfrowo, a w kolejnych latach będzie miał pięć lub szeœć takich klas – zapowiada burmistrz Wielunia Paweł Okrasa.

Dla nowych pracowników już przygotowywane sš mieszkania. Miasto pod koniec czerwca zdobyło z BGK Nieruchomoœci fundusze na budowę 204 mieszkań czynszowych. Budowa pierwszych dwóch z czterech bloków ruszy jeszcze w tym roku, zasiedlone będš do końca 2018 r. Deweloperzy wzniosš dodatkowo 400 mieszkań.

Szeœć marek w grupie

Burmistrz ułatwił także rejestrację pojazdów przez firmy leasingowe i obniżył do minimalnych podatki od cišgników siodłowych i naczep. – Przychody z podatków od œrodków transportu wyniosš w tym roku 4 mln zł, gdy w 2014 roku były dwa razy mniejsze – podkreœla burmistrz.

Liczba rejestracji prawdopodobnie będzie szybko rosła, ponieważ Wielton zakłada poważnš rozbudowę usługi wynajmu krótkoterminowego naczep, w tym używanych. Spółka zapowiedziała utworzenie na głównych rynkach pięciu takich centrów oraz podwojenie liczby punktów sprzedaży i serwisu do ponad pięciuset w 2020 roku.

Wielton kupił 22 maja niemieckiego producenta naczep Langendorf, który produkuje rocznie 1,2 tys. naczep i ma mocnš pozycję w segmencie naczep inloaderów (do przewozu tafli szła) i wywrotek. Spółka podała, że wartoœć transakcji wyniesie 4,8–5,3 mln euro (w zależnoœci od wyników finansowych Langendorfa), do tego Wielton przejšł dług w wysokoœci 7 mln euro.

Prezes Grupy Wielton przewiduje, że za pięć lat Langendorf, który stał się szóstš markš grupy, podwoi produkcję do 2,5 tys. naczep oraz przychody do 80 mln euro i marże (do 8 proc.).

Wieluński producent naczep jest trzecim największym w Europie i dziesištym na œwiecie. Grupa planuje, że w 2020 roku jej przychody powiększš się do 2,5 mld złotych, przy wzroœcie marży netto do 8 proc.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL