General Motors wychodzi z Indii i RPA

General Motors zamierza zaprzestać w tym roku sprzedaży samochodów w Indiach, sprzeda działalność w RPA, bo w ramach nowej strategii skupi się na mniejszej liczbie bardziej rentownych rynków

Aktualizacja: 20.05.2017 11:16 Publikacja: 20.05.2017 11:04

General Motors wychodzi z Indii i RPA

Foto: Bloomberg

Koncern z Detroit odpisze w bilansie II kwartału 500 mln dolarów na restrukturyzację w Indiach, RPA i Singapurze. Anuluje większość inwestycji 1 mld dolarów, jaką planował na nową linię produkcji tanich samochodów w Indiach. Ok. 200 mln dolarów będzie kosztem gotówkowym. Wszystkie te działania zapewnią oszczędności 100 mln dolarów rocznie w dziale międzynarodowym GM, który w 2016 r. stracił ok. 800 mln.

Przewodniczący rady dyrektorów Dan Ammann powiedział dziennikarzowi Reutera, że najnowsze działania restrukturyzacyjne i seria wcześniejszych decyzji o wyjściu z nierentownych rynków pozwolą koncernowi skupić gotówkę, działania inżynieryjne i czas członków wyższego kierownictwa na rozwijanie koncernu tam, gdzie ma silną pozycję, w Chinach, w Ameryce Płn., w segmencie furgonetek i pojazdów sportowo-użytkowych, bo GM spodziewa się zalewu modeli. GM zainwestuje też ok. 600 mln dolarów rocznie w parce nad pojazdami autonomicznymi i w usługi transportowe.

Koncern podobnie jak Ford stwierdził, że coraz więcej kosztuje konkurowanie na wschodzących rynkach poza Chinami. W 2016 r. sprzedał w Indiach i RPA łącznie zaledwie 49 tys. pojazdów. W 2015 r. ogłosił, że do 2020 r. chce podwoić w Indiach udział rynkowy do 3 proc. lub więcej, ale w ostatnim roku do 31 marca ten udział zmalał poniżej 1 proc. z 1,17 w 2016 r., bo koncern sprzedał tylko 25 823 auta

Prezes Mary Barra udała się w 2015 r. do Delhi, aby ogłosić tam plan zainwestowania 1 mld dolarów w stworzenie nowej linii montażu aut Chevroleta zaprojektowanych w ramach programu Globalny Wschodzący Rynek (GEM). Od tamtej pozy sprzedaż w Indiach zmalała, koncernowi nie udało się nawiązać walki z liderem Maruti Suzuki India. Teraz zakończy w 2017 r. sprzedaż Chevroletów, będzie je produkować jedynie na eksport w ostatniej fabryce w Talegaon, 100 km na południowy wschód od Mumbaju. Zatrudnia w nim teraz ok. 2500 ludzi, zakład może wypuszczać 130 tys. aut rocznie. Drugi zakład w Halol w stanie Gudżarat zostanie sprzedany chińskiemu partnerowi ze spółki j. v. SAIC Motor.

GM zachowa też ośrodek projektowo-inżynieryjny w Bangalore.

Sektor motoryzacji w Indiach osiąga obroty 93 mld dolarów, 7, 1 proc. PKB i niemal połowę produkcji przemysłowej, zatrudnia łącznie 29 mln ludzi w montowniach i u kooperantów.

Program GEM za 5 mld dolarów realizowany z partnerem, SAIC pozostaje w mocy, przewiduje się sprzedaż ok. 2 mln pojazdów rocznie na świecie głównie w Ameryce Łacińskiej, Meksyku i w Chinach.

Pożegnanie z RPA

GM poinformował o zaprzestaniu produkcji samochodów Chevroleta w RPA i o sprzedaniu fabryki w tym kraju Isuzu Motors wraz z udziałem 30 proc. w spółce ciężarówkowej z japońską firmą. Isuzu zgodziła się w lutym odkupić od GM udział 57,7 proc. w spółce j. v. w Kenii.

Koncern zmniejszy ponadto obsadę w centrali działu międzynarodowego w Singapurze, zatrudniającej obecnie ok. 200 ludzi.

Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Niemcy: Europa jest otwarta na chińskie samochody, ale nie za wszelką cenę
Biznes
Firmy coraz więcej pieniędzy wydają na krajowy sport. Będzie rekord?
Biznes
Poczta Polska dostanie wielki przelew z budżetu państwa
Biznes
Igor Klaja, prezes 4F: Budujemy polskiego Adidasa