General Motors zostaje w Korei

Zawarta 10 maja umowa władz Korei z General Motors o zasileniu finansowym jego filii zapewni pozostanie koncernu przez co najmniej 10 lat z korzyścią dla obu stron, choć nie będzie mógł sprzedać akcji i aktywów

Publikacja: 10.05.2018 13:45

General Motors zostaje w Korei

Foto: Bloomberg

Koncern i rząd w Seulu doszły w kwietniu do wstępnego porozumienia o zasileniu filii sumą 4,35 mld dolarów, wcześniej GM zapowiedział zamkniecie jednego z 4 zakładów w Gunsan, zmniejszenie zatrudnienia o prawie 3 tys. ludzi i zawarł ze związkiem zawodowym umowę o zamrożeniu zarobków i zmniejszeniu dodatków.

Teraz ustalono, że General Motors zasili filię sumą 6,4 mld euro, a państwowy Korea Development Bank dołożyć 750 mln — poinformował dziennikarzy minister finansów Kim Dong-yeon. Koncern zainwestuje w zakłady 2 mld dolarów w ciągu 10 lat, przeznaczy 1,6 mld na restrukturyzację i koszty operacyjne, a udzielona pożyczką 2,8 mld dolarów zostanie zamieniona na akcje preferencyjne, pozwalając filii oszczędzić rocznych kosztów jej obsługi na poziomie 150 mld wonów (110 mln dolarów). Amerykanie zobowiązali się ponadto przyznać fabrykom w Korei produkcję 2 nowych modeli.

GM zgodził się też utworzyć w Korei nową regionalna centralę do zarządzania strategią w Azji-Pacifiku, poza Chinami. Wcześniej zmniejszył swej przedstawicielstwo w Singapurze.

- Stworzyliśmy podstawy do kontynuowania przez GM działalności przez ponad 10 lat w sytuacji wygranych dla koreańskiej gospodarki i koncernu. Dodał, że kluczowym warunkiem umowy jest odzyskanie przez KDB, posiadacza 17 proc. udziałów, prawa weta wobec sprzedaży aktywów. GM nie będzie wolno sprzedawać akcji filii przez najbliższe 5 lat, a przez następne musi posiadać minimum 35 proc. udziałów (obecnie ma 77 proc.)

— Zapewnimy, że GM będzie przyczyniać się do gospodarki kraju prowadząc długofalowo normalną działalność — dodał Kim. — Mamy nadzieję, że GM Korea zrealizuje uczciwie ten pakiet pomocowy, więc może to być success story. Gdyby GM Korea nie udało się, to byłoby zagrożone 1250 tys. miejsc pracy, a 3 tys. dostawców wpadłoby w kłopoty — powiedział minister

Ostateczne porozumienie zawarto, ale obserwatorzy tego sektora są sceptyczni, czy będzie oznaczać koniec restrukturyzacji filii, bo sprzedaż marki Opel w Europie wpłynie na poziom produkcji. — Spodziewam się zwykłej restrukturyzacji koreańskiej filii — stwierdził Lee Hang-koo z Koreańskiego Instytutu Ekonomii Przemysłu i Handlu.

Flilia powstała na ruinach Daewoo, która zbankrutowała w 2000 r., ale jej produkcja zmalała z 940 tys. samochodów w 2007 r. do 520 tys. w 2017, a filia poniosła w ubiegłym roku stratę 139 mln dolarów.

Koncern i rząd w Seulu doszły w kwietniu do wstępnego porozumienia o zasileniu filii sumą 4,35 mld dolarów, wcześniej GM zapowiedział zamkniecie jednego z 4 zakładów w Gunsan, zmniejszenie zatrudnienia o prawie 3 tys. ludzi i zawarł ze związkiem zawodowym umowę o zamrożeniu zarobków i zmniejszeniu dodatków.

Teraz ustalono, że General Motors zasili filię sumą 6,4 mld euro, a państwowy Korea Development Bank dołożyć 750 mln — poinformował dziennikarzy minister finansów Kim Dong-yeon. Koncern zainwestuje w zakłady 2 mld dolarów w ciągu 10 lat, przeznaczy 1,6 mld na restrukturyzację i koszty operacyjne, a udzielona pożyczką 2,8 mld dolarów zostanie zamieniona na akcje preferencyjne, pozwalając filii oszczędzić rocznych kosztów jej obsługi na poziomie 150 mld wonów (110 mln dolarów). Amerykanie zobowiązali się ponadto przyznać fabrykom w Korei produkcję 2 nowych modeli.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły