Rosjanie pojadą na gazie CNG

Przyszłością rosyjskiej motoryzacji nie jest prąd, ale gaz, zdecydował Władimir Putin. I nie chodzi tutaj o popularny od lat LPG (propan-butan).

Aktualizacja: 06.05.2018 14:06 Publikacja: 06.05.2018 06:45

Rosjanie pojadą na gazie CNG

Foto: AdobeStock

Rosyjski prezydent zapowiedział, że wykorzystanie gazu jako paliwa w samochodach jest dla Rosji jak użytkowanie aut elektrycznych.

Putin polecił rządowi opracować program większego wykorzystania gazu w rosyjskiej motoryzacji. Rząd już przeznaczył 2,5 mld rubli (140 mln zł) na subsydiowanie większej sprzedaży aut na gaz w Rosji.

Dlaczego Kreml właśnie w gazie widzi przyszłość rosyjskiej motoryzacji? Po pierwsze gaz to najtańsze paliwo na stacjach benzynowych. Po drugie jest to surowiec mało szkodzący środowisku, na co Rosjanie także w końcu zaczęli zwracać uwagę.

- Gaz kosztuje dwa raz taniej aniżeli paliwa tradycyjne i nie wymaga skomplikowanych systemów neutralizacji, aby spełniał kryteria Euro-5. To ostatnie jest dla władz argumentem decydującym - uważa Michaił Jakimow dyrektor Instytutu Planowania Transportu Rosji, w wypowiedzi dla gazety RBK.

Szefowie firm transportowych też doceniają niższe wydatki jakie daje stosowanie autogazu. Np. w wypadku terenowego UAZ Patriot, który przez rok pracował w ministerstwie energetyki, wykorzystanie gazu pozwoliło zmniejszyć wydatki na utrzymanie auta o 42 proc.; To samo wyliczyli eksperci firmy FM Logistic dla swoich ciężarówek na gaz.

Putin podkreśla, że prąd nie zawsze można uzyskać bez zanieczyszczania środowiska. - Aby powstała energia elektryczna, potrzeba najpierw ją wypracować, a znaczna jej część uzyskiwana jest przez spalanie węgla. To okoliczność mało przez kogo zauważana - dodał Putin. Jaki gaz Rosja chce tankować do baków? Okazuje się, że nie jest to od dawna wykorzystywany LPG czyli propan-butan. Rosyjskie auta mają jeździć na skroplonym gazie ziemnym, którego głównym składnikiem jest metan czyli o CNG.

Dlaczego CNG? Jest on tańszy od LNG i czystszy; mniej wybuchowy a więc bezpieczniejszy i prostszy w eksploatacji. Gdzie jest więc haczyk, który jak dotąd nie spowodował, że to właśnie CNG króluje na stacjach benzynowych?

Haczykiem jest skomplikowana i droga aparatura do wykorzystania metanu w autach. Metan jest przechowywany w ciężkich stalowych lub kompozytowych pojemnikach, które wytrzymują ciśnienie 200-250 barów podczas kiedy w wypadku propanu-butanu jest to jedynie 5-6 barów. Stąd budowa dystrybutorów do tankowania metanu jest dużo bardziej skomplikowana aniżeli do LPG. Dziś w Rosji jest 7500 stacji (z tego 150 w Moskwie), gdzie można tankować LPG. Średnia cena za litr to 18 rubli czyli 1 złoty. Jeżeli chodzi o CNG to w Moskwie jest takich stacji sześć a w całym kraju - 300. Najwięcej należy do sieci Gazpromu - EcoGas - 255 obiektów. Cena gazu to od 12,5 rubla do 16 rubli.

Jeżeli chodzi o dostosowanie pojazdów jeżdżących w Rosji do tankowania gazu to są to wszystkie ciężarówki i autobusy. Najgorzej sytuacja wygląda wśród aut osobowych. Jedyny seryjny model na paliwo metanowe produkuje AwtoWAZ. Jest to Lada Vesta CNG. Może on przejechać bez tankowania ok. 1000 km. Także aut z LPG jest bardzo mało. Produkuje je jedynie Ford we Wsiewołżańsku (Focus LPG). Eksperci oceniają, że w Rosji jeździ ok. 2 mln aut na gaz (LPG) z czego większość została przerobiona domowym sposobem.

Poza budową infrastruktury i zachętami dla producentów, by oferowali więcej aut na gaz a szczególnie na metan, Kreml zastanawia się nad jeszcze jedną zachętą dla kierowców. Jest to wpuszczenie aut ekologicznych (gazowych) na specjalne szybkie pasy ruchu, dziś dostępne dla służb i wysokich urzędników. Korki w Moskwie i innych dużych miastach Rosji tak już dopiekły kierowcom, że taka marchewka mogłaby się okazać bardzo skuteczna.

Rosyjski prezydent zapowiedział, że wykorzystanie gazu jako paliwa w samochodach jest dla Rosji jak użytkowanie aut elektrycznych.

Putin polecił rządowi opracować program większego wykorzystania gazu w rosyjskiej motoryzacji. Rząd już przeznaczył 2,5 mld rubli (140 mln zł) na subsydiowanie większej sprzedaży aut na gaz w Rosji.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły