GM inwestuje w Chinach, sprzedaje w Korei

General Motors zamierza realizować plany inwestycyjne w Chinach, bo spodziewa się wzrostu popytu o 3-5 proc. rocznie do 2020 r. W Korei chce zwiększyć sprzedaż o 20 proc. i dojść do ponad 10 proc. udziału rynkowego

Publikacja: 21.03.2016 17:00

GM inwestuje w Chinach, sprzedaje w Korei

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern jest przekonany, że chiński rynek będzie się rozwijać , ale firma doradcza JD Power uważa, że dalsze trzy lub więcej lat wzrostu poniżej 5 proc. doprowadzą do bolesnych przekształceń w sektorze motoryzacji w tym kraju. Analitycy twierdzą, że na chińskim rynku zaczął się okres bezprecedensowej niepewności, bo gospodarka rośnie w tempie najmniejszym od 25 lat. - Nawet jeśli rynek staje się trudniejszy, to będzie nadal dla nas ogromnym źródłem wzrostu w krótkim i długim terminie - stwierdził przewodniczący rady dyrektorów GM, Dan Ammann na konferencji w Pekinie.

Szef GM w Chinach, Matt Tsien, który przedstawił prognozy wzrostu rynku do 2020 r. powiedział, że zakład w Wuhanie uruchomiony w 2015 r. pracuje na maksymalnych obrotach, a w planach jest drugi etap rozbudowy, aby podwoić jego moce do 480 tys. samochodów rocznie.

Pojazdy sportowo-użytkowe, wielofunkcyjne (MPV) i luksusowe będą nadal najbardziej atrakcyjne, na SUV i MPV przypadnie 40 proc. łącznego wzrostu sprzedaży do 2020 r.

GM planuje w ciągu 5 lat 60 premier albo pojazdów po liftingu, w tym 13 w bieżącym roku, do 2020 r. zostanie wprowadzone na rynek ponad 10 modeli przyjaznych dla środowiska - poinformował Tsien.

Organizacja producentów w Chinach przewiduje, że w tym roku rynek zwiększy się o 6 proc. po 4,7 proc. w 2015 r. i 6,9 proc. w 2014 r. Przyrost stanął w połowie ubiegłego roku, gdy gospodarka zwolniła tempo i doszło do zapaści na giełdach, ale pod koniec roku nastąpiło odbicie, gdy rząd obniżył od października podatek od pojazdów małolitrażowych.

Sprzedaż w Korei zmniejszy problemy w produkcji

Filia GM w Korei boryka się z kolei z małym wykorzystaniem dwóch z czterech ośrodków produkcyjnych, do czego doszło gdy koncern zaprzestał w tym roku sprzedaży marki Chevrolet w Europie. Większość tych aut pochodziła właśnie z Korei. Ten kraj był od lat bazą taniego eksportu, powstawała w nim jedna piąta całej produkcji GM. Koszty pracownicze wzrosły niemal o połowę w ciągu zaledwie 5 lat, szkodząc konkurencyjności.

Sprzedaż na miejscowym rynku i eksport zmalały w 2015 r. o 30 proc. w ciągu 2 lat do 1,4 mln pojazdów. Filia chce w tym roku zwiększyć sprzedaż na rynku wewnętrznym do 191 tys. dzięki wprowadzeniu 7 nowych modeli, m.in. SUV Captiva i sedana Malibu - ogłosił wiceprezes GM Korea , Dan Sullivan podczas premiery Captivy.

Filia miała w w 2015 r. 8,6 proc. udziału w rynku; ostatni raz ponad 10 proc. miała w 2007 r. Teraz jej szefowie zamierzają dodać produkcję Malibu w zakładzie w Bupyeong, w dalszym ciągu zastanawiają się, czy produkować tam też sedana Impala, na co nalega miejscowa organizacja związkowa. Obecnie ten ostatni model powstaje w Detroit-Hmatramck i jest przywożony do Korei. - To będzie bardzo ważna i trudna decyzja - stwierdził prezes GM Korea, James Kim.

GM rozważa ponadto sposoby zwiększenia produkcji swej fabryki w Gunsan i planuje utrzymanie w bieżącym roku wielkości eksportu z Korei na poziomie z ubiegłego roku.

Amerykański koncern jest przekonany, że chiński rynek będzie się rozwijać , ale firma doradcza JD Power uważa, że dalsze trzy lub więcej lat wzrostu poniżej 5 proc. doprowadzą do bolesnych przekształceń w sektorze motoryzacji w tym kraju. Analitycy twierdzą, że na chińskim rynku zaczął się okres bezprecedensowej niepewności, bo gospodarka rośnie w tempie najmniejszym od 25 lat. - Nawet jeśli rynek staje się trudniejszy, to będzie nadal dla nas ogromnym źródłem wzrostu w krótkim i długim terminie - stwierdził przewodniczący rady dyrektorów GM, Dan Ammann na konferencji w Pekinie.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika