Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Dobra prognoza dla polskiego rynku motocykli

materiały prasowe
Zapowiada się kolejny dobry rok na polskim rynku motocykli. W lutym zarejestrowano 11170 nowych maszyn, co przebiło wynik z ubiegłego roku, kiedy to odnotowano 938 rejestracji.

Ubiegły miesišc okazał się zatem lepszy od tego sprzed roku o 19,1 proc. Według danych Polskiego Zwišzku Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia zakupione zostały 1652 nowe motocykle, o 12,5 proc. więcej niż w dwóch pierwszych miesišcach 2015 roku.

Polski rynek cały czas jest napędzany zakupami motocykli o silnikach do 125 centymetrów szeœciennych. W porównaniu z ubiegłym rokiem ten rodzaj maszyn ma jeszcze większy udział w łšcznej sprzedaży: 63,3 proc. wobec 61,9 proc. rok wczeœniej. Łšczna liczba rejestracji 125-tek w miesišcach styczeń-luty wyniosła 1046 sztuk. Na drugim miejscu znalazły się motocykle z drugiego końca oferty sprzedażowej, czyli największe i najdroższe maszyny z pojemnoœciami przekraczajšcymi 750 centymetrów. Według PZPM, zdobyły nieco ponad jednš pištš rynku z 341 rejestracjami.

Popularnoœć małych motocykli, która bardzo mocno rozruszała polski rynek jednoœladów, bierze się ze zmian w przepisach. W połowie 2014 roku dokonano nowelizacji prawa, które pozwoliło kierować motocyklem do 125 centymetrów szeœciennych posiadaczom prawa jazdy kat. B. Wczeœniej mogli oni bez dodatkowych uprawnień jeŸdzić wyłšcznie jednoœladami z silnikami o pojemnoœci do 50 centymetrów i mocy silnika do 4 kilowatów. W rezultacie tylko w ubiegłym roku sprzedano prawie 23,9 tys. nowych motocykli, co jest wynikiem blisko dwa i pół razy większym niż rok wczeœniej. Końcówkę ub. roku jeszcze nakręciły zmiany homologacyjne: zgodnie z rozporzšdzeniem Europarlamentu, od poczštku 2016 roku nowo rejestrowane motocykle i motorowery muszš posiadać automatyczny wyłšcznik oœwietlenia. Niby drobiazg, ale nakręcił popyt jak niegdyœ likwidacja „kratki" pozwalajšcej odliczyć VAT w samochodach służbowych.

W pierwszych dwóch miesišcach 2016 roku była polska marka Romet Motors. Zarejestrowała 342 nowe motocykle, co jednak było wynikiem słabszym od uzyskanego rok wczeœniej o jedna czwartš. W rezultacie rynkowy udział Rometu spadł z 31 do 21 proc. Na drugim miejscu znalazł się Junak, który z kolei zwiększył w porównaniu do ub. roku sprzedaż (do 210 sztuk) i to o przeszło jedna trzeciš. Na miejscu trzecim znalazła się Honda. Japoński producent zarejestrował 157 motocykli, o 67 proc. więcej niż w okresie styczeń-luty 2015 roku. - Podobnie jak co roku, pierwsze miesišca nie decydujš jeszcze o kolejnoœci wszystkich marek w rankingu. Chociaż pozycja lidera wydaje się być przesšdzona – komentuje PZPM.

Nieco spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba sprowadzanych motocykli używanych. W styczniu i w lutym zarejestrowano ich łšcznie 5261 sztuk, o 6,8 proc. mniej niż rok temu. W tej grupie tradycyjne liderami sš marki japońskie: Honda, Yamaha i Suzuki.

ródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL