Tesla Motor: produkcja Modelu 3 niezagrożona

Tesla potwierdziła nowe założenia produkcji limuzyny Model 3 ustalone przez Elona Muska i ogłosiła bilans kwartalny, a w nim stratę mniejszą od spodziewanej, ale największą w historii

Aktualizacja: 08.02.2018 18:24 Publikacja: 08.02.2018 17:16

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Foto: Tesla

Powodzenie Modelu 3 w  podstawowej cenie 35 tys. dolarów  jest zasadniczym czynnikiem uzyskania rentowności przez jego producenta. Problemy z bateriami spowodowały opóźnienia   dostaw - w IV kwartale tylko 1550 aut, a analitycy liczyli średnio na 4100 - co oznacza, że sprzedaż aut nie ma nadal praktycznie wpływu na wyniki księgowe Tesli.

Teraz firma z Palo Alto  potwierdziła nowe cele produkcji ustalone w styczniu przez jej szefa, po dwukrotnym odraczaniu. Elon Musk zapewnił analityków, że przeszkody w produkowaniu samochodów   maleją z każdym tygodniem, firma planuje wypuszczanie po 2500 aut tygodniowo do końca marca i 5 tys. w końcu II kwartału. Przyznał, że trudno  dokładnie określić wielkość produkcji, co może doprowadzić do kolejnej zmiany jej wielkości. Dwa lata temu Musk mówił o 500 tys. aut w 2018 r., ale kłopoty z Modelem 3 uniemożliwią to.

- Jestem ostrożnym optymistą, że w pewnej chwili w 2018 r. staniemy się rentowni według norm księgowania GAAP bez żadnych zastrzeżeń - stwierdził. Zgodnie z tymi normami Tesla straciła w 2017 r. niemal 2 mld dolarów.

Musk potwierdził śmiały zamiar produkowania miliona aut rocznie w 2020 r. i plany dokonania pod koniec bieżącego roku inwestycji kapitałowej w następny pojazd, SUV Model Y. W 2017 r. firma zużyła 3,4 mld dolarów, w tym 787 mln w IV kwartale, ponad połowę na Model 3, w bieżącym roku inwestycje będą nieco większe niż w  2017 r.  - pójdą na zwiększenie produkcji samochodów we Fremont, w Gigafabryce baterii w Newadzie, na ciężarówkę Tesla Semi i na fabrykę w Chinach.

Tesla zakończyła IV kwartał z zapasem gotówki 3,37 mld dolarów, mniejszym od 3,5 mld w końcu III kwartału. Mimo trudności  tej firmy inwestorzy wierzą w ambicje Muska i w długoterminowe perspektywy Tesli, która awansowała na drugie miejsce pod względem kapitalizacji (56,1 mld dolarów), za GM.

W kwartale strata netto wzrosła do 675,4 mln dolarowy (4,01 dolary na akcję) ze 121,3 mln rok temu; bez elementów nadzwyczajnych  wyniosła 3,04 na akcje, analitycy spodziewali się straty netto 3,12 na akcję. Obroty wzrosły do 3,29 mld z 2,28 mld rok wcześniej.

Powodzenie Modelu 3 w  podstawowej cenie 35 tys. dolarów  jest zasadniczym czynnikiem uzyskania rentowności przez jego producenta. Problemy z bateriami spowodowały opóźnienia   dostaw - w IV kwartale tylko 1550 aut, a analitycy liczyli średnio na 4100 - co oznacza, że sprzedaż aut nie ma nadal praktycznie wpływu na wyniki księgowe Tesli.

Teraz firma z Palo Alto  potwierdziła nowe cele produkcji ustalone w styczniu przez jej szefa, po dwukrotnym odraczaniu. Elon Musk zapewnił analityków, że przeszkody w produkowaniu samochodów   maleją z każdym tygodniem, firma planuje wypuszczanie po 2500 aut tygodniowo do końca marca i 5 tys. w końcu II kwartału. Przyznał, że trudno  dokładnie określić wielkość produkcji, co może doprowadzić do kolejnej zmiany jej wielkości. Dwa lata temu Musk mówił o 500 tys. aut w 2018 r., ale kłopoty z Modelem 3 uniemożliwią to.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika