Elektryczny SUV Volkswagena w Detroit

Volkswagen pokazuje na salonie w Detroit elektryczny pojazd sportowo-użytkowy, aby odzyskać zaufanie amerykańskich konsumentów po skandalu ze spalinami. To Tiguan, najlepiej sprzedający się model tej kategorii niemieckiej grupy, w wersji plug-in.

Publikacja: 10.01.2016 12:50

Elektryczny SUV Volkswagena w Detroit

Foto: materiały prasowe

Według analityków główna marka Volkswagena bardzo potrzebuje nowych modeli na drugim na świecie rynku samochodowym dla odwrócenia trwającego od 3 lat spadku sprzedaży, która wyniosła w 2015 r. 349 440 sztuk (-4,8 proc.). Grupa kładzie teraz nacisk na samochody elektryczne po skandalu, który zaszkodził popytowi na pojazdy z dieslami, a skupienie się na pojazdach sportowo-użytkowych ma sens, bo rośnie ich popularność.

- VW nie ma czasu do stracenia — uważa analityk z portalu Edmunds.com, Jeremy Azevedo — bo udział rynkowy SUV-ów jest w Stanach na najwyższym poziomie, a takie kompakty jak Tiguan zapewniły mu w 2015 r. 13 proc. całej sprzedaży.

Koncepcyjny model - po pokazaniu na salonie CES w Las Vegas elektrycznego mikrobusu - trafi do amerykańskich salonów po planowanej w przyszłym roku premierze nowej średniej krzyżówki i Tiguana o dłuższym rozstawie osi. Niemcy muszą pogodzić prace nad nowymi modelami z rosnącymi kosztami skandalu z emisjami spalin.

Nowy prototyp Tiguana ma silniki elektryczne w przedniej i tylnej osi, zapewnia większy komfort jazdy po bezdrożach od koncepcyjnej wersji GTE piątego szlagieru handlowego pokazanej we wrześniu we Frankfurcie.

Popyt na pojazdy hybrydowe i elektryczne zmalał jednak z powodu tanich paliw płynnych, ograniczonej autonomii i wysokich cen. Sprzedaż takich samochodów w Stanach zmalała po 11 miesiącach 2015 r. o 16 proc. do 452 338 — podało zrzeszenie środków transportu o napędzie elektrycznym EDTA. Organy nadzoru wymagają z kolei od producentów sprzedawania więcej ekologicznych pojazdów dla ograniczania emisji gazów cieplarnianych, Volkswagenowi zależy tym bardziej na tym po skandalu.

- Może VW miał takie sukcesy w produkowaniu konwencjonalnych samochodów, że nie dostrzegał konieczności zaangażowania się w nowe rodzaje środków transportu — stwierdził prezes Matthias Müller w najnowszym wywiadzie dla tygodnika „Wirtschaftswoche". — Teraz jest inaczej VW zamierza rozszerzyć swą płytę modułową MQB — podstawę większości małych i średnich modeli o przednim napędzie - i produkować hybrydy plug-in i samochody elektryczne o dużej autonomii.

Grupa chce ponadto opracować nową płytę modułową MEB dla kompaktowych samochodów elektrycznych i lekkich furgonetek, a do 2020 r. wypuścić 20 pojazdów elektrycznych albo hybrydowych plug-in. — Projektujemy całkowicie nowe i unikalne pojazdy koncepcyjne zwłaszcza w zakresie mobilności elektrycznej dalekiego zasięgu — stwierdził szef marki VW, Herbert Diess na salonie CES. — Zmieniamy na nowo nasz sposób myślenia, podejście i produkty — dodał.

Firma badawcza IHS Automotive przewiduje, że sprzedaż marki VW może zmaleć w tym roku w Stanach o kolejne 13 proc., a zacznie rosnąc od 2017 r. dzięki nowym SUV-om i dojdzie do 507 794 sztuk w 2020 r.

Według analityków główna marka Volkswagena bardzo potrzebuje nowych modeli na drugim na świecie rynku samochodowym dla odwrócenia trwającego od 3 lat spadku sprzedaży, która wyniosła w 2015 r. 349 440 sztuk (-4,8 proc.). Grupa kładzie teraz nacisk na samochody elektryczne po skandalu, który zaszkodził popytowi na pojazdy z dieslami, a skupienie się na pojazdach sportowo-użytkowych ma sens, bo rośnie ich popularność.

- VW nie ma czasu do stracenia — uważa analityk z portalu Edmunds.com, Jeremy Azevedo — bo udział rynkowy SUV-ów jest w Stanach na najwyższym poziomie, a takie kompakty jak Tiguan zapewniły mu w 2015 r. 13 proc. całej sprzedaży.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”