Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Rejestracja aut we Francji na poziomie sprzed kryzysu

123RF
Rejestracja nowych samochodów we Francji wzrosła w 2017 r. o 4,74 proc. mimo spadku w grudniu o 0,51 proc. przekraczajšc znowu symboliczny próg 2 mln sztuk, z kolei udział diesli zmalał poniżej 50 proc. - podała organizacja producentów CCFA.

W grudniu sprzedano 193 375 nowych pojazdów, co w całym roku dało 2 110 751, czyli normalny naturalny poziom rynku sprzed kryzysu. W 2008 r. było ich 2,05 mln. Przez następne 3 lata sprzedaż skoczyła do 2,2 mln rocznie na skutek publicznej pomocy dla producentów, a gdy pomoc państwa skończyła się, rynek zmalał do 1,8 mln sztuk.

W 2016 r. wzrost rynku wyniósł 5,1 proc. po 6,8 proc. w 2015 r., kończšc 5 lat zastoju i kolejnych spadków po zniesieniu dopłat za złomowanie za kadencji Nicolasa Sarkozy. Gorszy wynik grudnia 2017 (-0,51 proc.) można uzasadnić listopadowym skokiem o 10,3 proc., wynikajšcym z poprawy perspektyw gospodarczych i rosnšcej popularnoœci pojazdów sportowo-użytkowych, oferowanych już niemal przez wszystkich producentów.

Firmy francuskie zanotowały zwiększenie sprzedaży o 6,7 proc. wobec 2,4 proc. firm zagranicznych. W grudniu wzrost ten wyniósł 4,9 proc. ale rywale zmniejszyli sprzedaż o 5,9 proc.

Grupa PSA miała 15,57 proc. w grudniu i 10,31 w całym roku, korzystajšc od sierpnia z rejestrowania aut Opla, odkupionego od GM. Renault miał spadek w grudniu o 4,05 proc., bo Dacia (+12,2) nie mogła pokryć braku popytu na auta firmy matki (-7,7), ale w całym roku osišgnšł wzrost o 3,4 proc. do 673 869 pojazdów. To najlepszy wynik od 6 lat.

Wœród firm zagranicznych grupa VW poprawiła się w grudniu o 4,3 proc., a Seat i Skoda pozwoliły jej zanotować +1,4 proc. w całym roku. Toyota miała dołek -1,6 proc. w grudniu, ale po 12 miesišcach chwali się wzrostem o 13,6 proc. Nissan miał fatalny grudzień : spadek o 23,6 proc., ale w całym roku wyszedł na plus 1,5 proc.

Odwrót od diesli

W 2017 r. udział napędu wysokoprężnego zmalał do 47,29 proc., po raz pierwszy od 2000 r. poniżej 5o proc. Ta technologia zyskała popularnoœć bezpoœrednim wtryskiem zmniejszajšcym zużycie paliwa, ale wzbudza cišgle dyskusje z powodu skażania œrodowiska czšstkami starymi i tlenkami azotu, niektóre miasta zapowiadajš zakaz wjazdu takich pojazdów, silniki benzynowe najnowszej regeneracji sš bardziej oszczędne, natomiast władze we Francji podnoszš bardziej akcyzę na olej napędowy niż na benzyny.

To wszystko przyczyniło się do spadku popularnoœci diesli, niezależnie od Dieselgate, ale nadal na 10 pojazdów w ruchu, szeœć ma silniki Diesla.

Udział aut elektrycznych wyniósł 1,18 proc. a hybrydowych 3,8 proc.

W bieżšcym roku francuski rynek będzie nadal rosnšć, ale nie tak dużo. Obserwatorium motoryzacji Cetelem przewiduje wzrost o 3,8 proc. do 2,2 mln sztuk.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL