ACEA: najlepszy luty w Unii Europejskiej od 10 lat. Liderem Volkswagen

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w krajach Unii (bez Malty) wzrosła w lutym o 4,3 proc. do 1 125 397 i był to najlepszy luty od 2008 r. — stwierdziła organizacja producentów ACEA. W Polsce nastąpiła poprawa o 9,6 proc. do 42 135.

Aktualizacja: 16.03.2018 08:11 Publikacja: 16.03.2018 08:02

ACEA: najlepszy luty w Unii Europejskiej od 10 lat. Liderem Volkswagen

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Niemal wszystkie duże rynki zanotowały lepsze wyniki, największą poprawę Hiszpania (+13 proc.) przed Niemcami (+7,4) i Francją (+4,3), tylko rynek brytyjski skurczył się 11. kolejny miesiąc, tym razem o 2,8 proc. oraz włoski po raz pierwszy, o 1,4 proc.

Po 2 miesiącach popyt na nowe auta wzrósł o 5,8 proc. do 2 378 965, nadał był największy w Hiszpanii (+16,4; 212 135), w Niemczech (+9,5; 531 178) i Francji (+3,4; 325 793). Największe przyrosty od 1 stycznia zanotowały Chorwacja i Cypr (po 39,5), Grecja (34,9), Węgry (30,8), ale w krajach tych sprzedano od 5 tys. do 19 tys. samochodów. Tendencja spadkowa utrzymuje się nadal w W. Brytanii (-5,1 proc., 244 420), a z mniejszych krajów w Irlandii (-3,5) i Szwecji (-1,6).

Grupa VW liderem

W rankingu marek zarówno w lutym, jak i po 2 miesiącach największą sprzedażą może chwalić się Grupa Volkswagena i jej główna marka. W lutym sprzedała 272 758 aut; +9,4 proc. /122 674; +9,1 proc., przed Grupą PSA (115 589, +67,6; Opel dołożył 64 340 aut) Grupą Renault (112 402, w tym pierwszą sztukę marki Alipine!; +6,8) i Grupą FCA (86 812; -4,3). 

Po dwóch miesiącach kolejność została ta sama, zmieniły się tylko liczby. Na Grupę VW przypadło 581 109 (+9,3), na PSA 401 902 z Oplem 137 662 (+70,6), na Grupę Renault 236 619 (+8,1) i na Grupę FCA 166 822 (-1,6). Z tych danych wynika ogromna poprawa sprzedaży Grupy PSA dzięki atrakcyjnym nowościom Peugeota i doliczeniu wkładu Opla/Vauxhalla. Z dużych producentów źle wypadła FCA. bo główna marka Fiata nie ma niczego nowego, a pozostali członkowie grupy sprzedają co najmniej 6 razy mniej i razem nie mogą powstrzymać tendencji spadkowej.

Z marek amerykańskich najwięcej sprzedał Ford, 158 259 sztuk (+5,4) po 2 miesiącach i Jeep z FCA: 24 122 (+60,5), bo General Motors ze sprzedażą 50 sztuk w lutym i 233 od 1 stycznia przestał praktycznie liczyć się w Unii Europejskiej (-99,9 proc.).

Skromną poprawę od początku roku osiągnęły Volvo (+3,9), Daimler (+3,3) dzięki Mercedesowi (+4), bo Smart zmniejszył sprzedaż o 3 proc. i BMW (+2,1) dzięki Mini (+10,1). Grupa Jaguara Land Rovera straciła 7 proc., bo obie marki wypadły gorzej: Jaguar -8,2, a Land Rover -4,6 proc. Wśród firm z Azji najlepiej spisał się Hyundai (+10,8) przed Toyotą (+5,8) i Kia (+5,6), zawiodły Honda (-4,3) i Nissan (-3,9).

Rekordowy luty w Polsce

W lutym zarejestrowano w Polsce 42 135 nowych samochodów osobowych, o 9,6 proc. więcej niż rok temu. To najlepszy wynik od 10 lat. Kołem zamachowym rynku pozostają firmy, które stanowią aż 64,6 proc kupujących, reszta 35,4 proc. to klienci indywidualni. Kolejność marek nie zmieniła się w porównaniu do stycznia: najchętniej kupowano modele Skody, przed autami Toyoty i Volkswagena. Od początku roku rynek zwiększył się o 15,3 proc. do 88 216 nowych samochodów osobowych.

Mniej elektrycznych i hybrydy

Z danych PZPM wynika, że z salonów wyjechało 1600 hybryd (-1,4 proc) i 90 aut elektrycznych (+1,9 proc). Zmniejszył się udział diesli do 23 proc. z 26, a zwiększył silników benzynowych z 66,9 proc. do 71,6. Od 1 stycznia zarejestrowano 3400 hybryd (+11,9 proc.) i 209 e-aut lub hybryd plug-in (+198 proc). Na samochody benzynowe przypadało w lutym 71,5 proc. rynku, a na diesle 22,7 proc, po 2 miesiącach odpowiednio 67,7 proc i 26,1 proc.

Z przewidywań Exact Systems wynika, że sprzedaż nowych samochodów osobowych przekroczy w 2018 r. 500 tys. Dynamika rzędu 10-15 proc. powinna dać 530-550 tys. aut.

Niemal wszystkie duże rynki zanotowały lepsze wyniki, największą poprawę Hiszpania (+13 proc.) przed Niemcami (+7,4) i Francją (+4,3), tylko rynek brytyjski skurczył się 11. kolejny miesiąc, tym razem o 2,8 proc. oraz włoski po raz pierwszy, o 1,4 proc.

Po 2 miesiącach popyt na nowe auta wzrósł o 5,8 proc. do 2 378 965, nadał był największy w Hiszpanii (+16,4; 212 135), w Niemczech (+9,5; 531 178) i Francji (+3,4; 325 793). Największe przyrosty od 1 stycznia zanotowały Chorwacja i Cypr (po 39,5), Grecja (34,9), Węgry (30,8), ale w krajach tych sprzedano od 5 tys. do 19 tys. samochodów. Tendencja spadkowa utrzymuje się nadal w W. Brytanii (-5,1 proc., 244 420), a z mniejszych krajów w Irlandii (-3,5) i Szwecji (-1,6).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły