General Motors w Korei: akcje za dług filii

General Motors zaproponował zamianę długu ok. 2,2 mld dolarów swej filii w Korei na akcje w zamian za wsparcie finansowe od rządu w Seulu. Planuje też produkcję 2 nowych modeli.

Aktualizacja: 20.02.2018 15:06 Publikacja: 20.02.2018 15:03

General Motors w Korei: akcje za dług filii

Foto: Bloomberg

Koncern ogłosił w ubiegłym tygodniu o zamknięciu do maja fabryki w Gunsan i o podjęciu w najbliższych tygodniach decyzji o losie 3 pozostałych zakładów.

Zamiana długu na udziały pozwoli koncernowi kontynuować działalność w tym kraju. Nie wiadomo na razie, jak do tej propozycji odniesie się Korea Development Bank mający w filii GM Korea 17 proc. Nie wiadomo też, ile świeżego kapitału zażąda koncern od rządu koreańskiego, aby został w Korei, gdzie daje pracę niemal 16 tysiącom ludzi.

Jeden z informatorów podał, że GM zażądał wsparcia ponad miliarda dolarów. Według innych, zaproponował, by jego fabryki uznać za położone w specjalnych strefach przeznaczonych dla inwestorów zagranicznych, co pozwoliłoby mu korzystać przez 7 lat z ulg podatkowych.

- GM twierdzi, że chce zasilić filię kapitałowo, a w zamian chce, by Korea zgodziła się na jego wszystkie propozycje, w tym na wsparcie sumą ponad miliarda dolarów - powiedziała jedna z tych osób. Rzecznik GM Korea poinformował, że filia będzie nadal pracować z rządem i związkami nad zagwarantowaniem trwałego rozwiązania.

Gunsan strefą kryzysu

Rząd w Seulu ogłosił miasto Gunsan strefą kryzysu w przemyśle i zatrudnieniu - podał rzecznik rządu Kim Eui-kyeom. Takie strefy kwalifikują się do specjalnych subwencji rządowych: tanich pożyczek i finansowego wspierania osób zwalnianych z pracy.

Z kolei minister finansowy Kim Dong-yeon ogłosił, że rząd podejmie rozmowy z GM o przyszłości 4 fabryk koncernu. - Rząd przedstawi własne stanowisko po uzgodnieniu planu normalizacji, kontynuując kompleksowe rozmowy - powiedział dziennikarzom. Uważa, że należy zacząć od kontroli ksiąg finansowych filii.

Według przedstawicieli rządu, za wcześnie jeszcze decydować o wsparciu finansowym, bo również koncern chce znać stan filii przed nowymi inwestycjami. Bank KDB uważa, że koncern nie przedstawił dostatecznych informacji o finansach filii czy o przyczynach rosnących strat. W latach 2014-16 filia straciła netto 1,9 bln wonów (1,8 mld dolarów).

- Wystąpili o pomoc i o dokładny audyt w ramach wielu warunków wstępnych przed możliwością uruchomienia jakichkolwiek środków publicznych - stwierdził jeden z nich. Inny dodał, że GM nie wystąpił jeszcze formalnie o zaliczenie jego fabryk do zagranicznych stref inwestycyjnych, a dopiero bada taką możliwość.

Nowe modele

GM zamierza produkować w Korei dwa nowe modele - ujawnił deputowany z Bupyeong, Kim Sung-tae powołując się na wiceprezesa GM ds. międzynarodowych, Barry Engle. Amerykanin nie sprecyzował, czy te modele będą zależeć od rzędowego wsparcia dla koncernu - dodał Koreańczyk po spotkaniu grupy zadaniowej rządzącej partii.

- Oczywiście chcielibyśmy pozostać w Korei, naprawić działalność i być nadal ważną częścią koreańskiej gospodarki. Jestem podbudowany rozmowami i optymistą, że razem możemy dojść do rozwiązania - powiedział Engle dziennikarzom.

Koncern ogłosił w ubiegłym tygodniu o zamknięciu do maja fabryki w Gunsan i o podjęciu w najbliższych tygodniach decyzji o losie 3 pozostałych zakładów.

Zamiana długu na udziały pozwoli koncernowi kontynuować działalność w tym kraju. Nie wiadomo na razie, jak do tej propozycji odniesie się Korea Development Bank mający w filii GM Korea 17 proc. Nie wiadomo też, ile świeżego kapitału zażąda koncern od rządu koreańskiego, aby został w Korei, gdzie daje pracę niemal 16 tysiącom ludzi.

Jeden z informatorów podał, że GM zażądał wsparcia ponad miliarda dolarów. Według innych, zaproponował, by jego fabryki uznać za położone w specjalnych strefach przeznaczonych dla inwestorów zagranicznych, co pozwoliłoby mu korzystać przez 7 lat z ulg podatkowych.

- GM twierdzi, że chce zasilić filię kapitałowo, a w zamian chce, by Korea zgodziła się na jego wszystkie propozycje, w tym na wsparcie sumą ponad miliarda dolarów - powiedziała jedna z tych osób. Rzecznik GM Korea poinformował, że filia będzie nadal pracować z rządem i związkami nad zagwarantowaniem trwałego rozwiązania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły