Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Mniej aut w styczniu we Francji

Bloomberg
Sprzedaż nowych samochodów we Francji zwolniła tempo w styczniu, a diesle nadal traciły popularnoœć zwiększajšc szanse napędu alternatywnego.

Wzrost wyniósł 2,5 proc. — podała organizacja producentów CCFA, co oznacza wyraŸne pogorszenie wobec 10,6 proc. w styczniu rok temu. Rynek odzyskał wyraŸnie naturalny poziom 2 mln pojazdów rocznie, który osišgał do poczštku kryzysu w 2009 r. — Jesteœmy już na wysokim poziomie, więc nie należy spodziewać się takich wzrostów co miesišc jak w ubiegłym roku. Rynek zachowuje jednak solidne podstawy, można być optymistš co do całego 2018 r. — stwierdzi dyrektor Obserwatorium Cetelem sektora motoryzacji. 

Dla 2018 r. zakłada wzrost sprzedaży o 3,8 proc. do 2,2 mln pojazdów. CCFA jest bardziej ostrożna, przewiduje w najlepszym razie lekkš poprawę, w najgorszym — zastój.

Wzrost w styczniu zapewniła Grupa PSA osišgajšc skok o 18,5 proc. dzięki Peugeotowi (+10,5), Citroenowi (+2,72) i Oplowi (dołożył grupie 5500 samochodów), bo marka premium DS nadal wypada Ÿle, zmniejszyła sprzedaż o 13,7 proc. do niecałych 1500 aut. Grupa Renaulta osišgnęła wzrost o 2,9 proc., dzięki Daci (+14,3), bo główna marka (-0,7) odczuła skutki doskonałego stycznia w 2017 r. Grupa Volkswagena zanotowała poważny spadek o 14,3 proc., tylko Seat, Skoda i Porsche spisały się dobrze notujšc wzrost sprzedaży od 4,4 do 19,6 proc.

Diesel nadal traci

Dieselgate w Volkswagenie powoduje dalszy spadek popularnoœci napędu na olej. Udział takich samochodów w rynku zmalał w styczniu do 41 proc. z niemal 50 rok wczeœniej, do najniższego poziomu od poczštku lat 2000, gdy dominował we Francji. Skorzystał na tym napęd benzynowy, udział tych pojazdów zwiększył się z 46,3 do 52,6 proc., a napędu hybrydowego (benzyna--elektryczny) z 4,3 do 5,3 proc.

Sprzedaż aut tylko elektrycznych zmalała do 0,8 proc. rynku z 1,5 rok temu, bo wtedy była rekordowa, napędu benzynowo-gazowego zwiększyła się czterokrotnie, ale jego udział w rynku jest znikomy (0,09) i pewnie długo taki pozostanie. Producenci zwracajš jednak coraz większš uwagę na sprężony gaz ziemny (LNG), który daje mnie spalin od płynnego gazu (butanu, propanu) i jest dostępny dla każdego rodzaju transportu. A rzšd przygotowuje plan masowego korzystania z tego noœnika do 2022 r., może to ogłosić na poczštku bieżšcego roku. 

Dobry rok 2017

W ubiegłym roku sprzedano we Francji ponad 2,11 mln pojazdów, o 4,7 proc. więcej niż w 2016 r., a udział diesli zmalał po raz pierwszy do 2000 r. poniżej 50 proc. Osišgnięty wynik był lepszy od prognoz samych producentów, którzy spodziewali się poprawy o 3-4 proc.

Firmy francuskie zwiększyły sprzedaż o 7 proc., firmy zagraniczne o ponad 2 proc. Grupa PSA potwierdziła swój prymat krajowy osišgajšc ponad 10 proc. i udział w rynku prawie 30 proc. Grupa Renaulta zanotowała wzrost o 3 proc. Wœród rywali zagranicznych grupa VW zyskała 1,4 proc. korzystajšc z dynamiki Seata i Skody, Toyota wypadła najlepiej ze wzrostem sprzedaży o 13,6 proc., Nissan poprawił się o 1,5 proc. Niemieckie firmy premium mogš być zadowolone: Daimler osišgnšł 7 proc., a BMW 2,4 proc.

Sprzedaż pojazdów z dieslami zmalała w całym roku do 47,3 proc. rynku, spadajšc po raz pierwszy poniżej symbolicznej granicy 50 proc. W najlepszym 2012 r. na diesle przypadało trzy czwarte rynku. Udział silników benzynowych wyniósł 47,6 proc., hybrydowych 3,8 proc., a całkowicie elektrycznych 1,2 proc. — wynika z danych CCFA.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL