Mniej aut w styczniu we Francji

Sprzedaż nowych samochodów we Francji zwolniła tempo w styczniu, a diesle nadal traciły popularność zwiększając szanse napędu alternatywnego.

Aktualizacja: 03.02.2018 09:41 Publikacja: 03.02.2018 09:37

Mniej aut w styczniu we Francji

Foto: Bloomberg

Wzrost wyniósł 2,5 proc. — podała organizacja producentów CCFA, co oznacza wyraźne pogorszenie wobec 10,6 proc. w styczniu rok temu. Rynek odzyskał wyraźnie naturalny poziom 2 mln pojazdów rocznie, który osiągał do początku kryzysu w 2009 r. — Jesteśmy już na wysokim poziomie, więc nie należy spodziewać się takich wzrostów co miesiąc jak w ubiegłym roku. Rynek zachowuje jednak solidne podstawy, można być optymistą co do całego 2018 r. — stwierdzi dyrektor Obserwatorium Cetelem sektora motoryzacji. 

Dla 2018 r. zakłada wzrost sprzedaży o 3,8 proc. do 2,2 mln pojazdów. CCFA jest bardziej ostrożna, przewiduje w najlepszym razie lekką poprawę, w najgorszym — zastój.

Wzrost w styczniu zapewniła Grupa PSA osiągając skok o 18,5 proc. dzięki Peugeotowi (+10,5), Citroenowi (+2,72) i Oplowi (dołożył grupie 5500 samochodów), bo marka premium DS nadal wypada źle, zmniejszyła sprzedaż o 13,7 proc. do niecałych 1500 aut. Grupa Renaulta osiągnęła wzrost o 2,9 proc., dzięki Daci (+14,3), bo główna marka (-0,7) odczuła skutki doskonałego stycznia w 2017 r. Grupa Volkswagena zanotowała poważny spadek o 14,3 proc., tylko Seat, Skoda i Porsche spisały się dobrze notując wzrost sprzedaży od 4,4 do 19,6 proc.

Diesel nadal traci

Dieselgate w Volkswagenie powoduje dalszy spadek popularności napędu na olej. Udział takich samochodów w rynku zmalał w styczniu do 41 proc. z niemal 50 rok wcześniej, do najniższego poziomu od początku lat 2000, gdy dominował we Francji. Skorzystał na tym napęd benzynowy, udział tych pojazdów zwiększył się z 46,3 do 52,6 proc., a napędu hybrydowego (benzyna--elektryczny) z 4,3 do 5,3 proc.

Sprzedaż aut tylko elektrycznych zmalała do 0,8 proc. rynku z 1,5 rok temu, bo wtedy była rekordowa, napędu benzynowo-gazowego zwiększyła się czterokrotnie, ale jego udział w rynku jest znikomy (0,09) i pewnie długo taki pozostanie. Producenci zwracają jednak coraz większą uwagę na sprężony gaz ziemny (LNG), który daje mnie spalin od płynnego gazu (butanu, propanu) i jest dostępny dla każdego rodzaju transportu. A rząd przygotowuje plan masowego korzystania z tego nośnika do 2022 r., może to ogłosić na początku bieżącego roku. 

Dobry rok 2017

W ubiegłym roku sprzedano we Francji ponad 2,11 mln pojazdów, o 4,7 proc. więcej niż w 2016 r., a udział diesli zmalał po raz pierwszy do 2000 r. poniżej 50 proc. Osiągnięty wynik był lepszy od prognoz samych producentów, którzy spodziewali się poprawy o 3-4 proc.

Firmy francuskie zwiększyły sprzedaż o 7 proc., firmy zagraniczne o ponad 2 proc. Grupa PSA potwierdziła swój prymat krajowy osiągając ponad 10 proc. i udział w rynku prawie 30 proc. Grupa Renaulta zanotowała wzrost o 3 proc. Wśród rywali zagranicznych grupa VW zyskała 1,4 proc. korzystając z dynamiki Seata i Skody, Toyota wypadła najlepiej ze wzrostem sprzedaży o 13,6 proc., Nissan poprawił się o 1,5 proc. Niemieckie firmy premium mogą być zadowolone: Daimler osiągnął 7 proc., a BMW 2,4 proc.

Sprzedaż pojazdów z dieslami zmalała w całym roku do 47,3 proc. rynku, spadając po raz pierwszy poniżej symbolicznej granicy 50 proc. W najlepszym 2012 r. na diesle przypadało trzy czwarte rynku. Udział silników benzynowych wyniósł 47,6 proc., hybrydowych 3,8 proc., a całkowicie elektrycznych 1,2 proc. — wynika z danych CCFA.

Wzrost wyniósł 2,5 proc. — podała organizacja producentów CCFA, co oznacza wyraźne pogorszenie wobec 10,6 proc. w styczniu rok temu. Rynek odzyskał wyraźnie naturalny poziom 2 mln pojazdów rocznie, który osiągał do początku kryzysu w 2009 r. — Jesteśmy już na wysokim poziomie, więc nie należy spodziewać się takich wzrostów co miesiąc jak w ubiegłym roku. Rynek zachowuje jednak solidne podstawy, można być optymistą co do całego 2018 r. — stwierdzi dyrektor Obserwatorium Cetelem sektora motoryzacji. 

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie