Mocny akcent stycznia w Niemczech

Liczba sprzedanych nowych samochodów w Niemczech wzrosła w styczniu o 12 proc. do 269 400, do poziomu najwyższego od prawie 20 lat, po lekkim spadku (-1) w grudniu — podała organizacja producentów VDA.

Aktualizacja: 04.02.2018 09:29 Publikacja: 04.02.2018 09:23

Mocny akcent stycznia w Niemczech

Foto: Fotorzepa

Tak dobry wynik został osiągnięty dzięki popularności marek z innych krajów, bo import samochodów skoczył o 19 proc. do 79 900, do prawie jednej trzeciej całości. „Nowy rok zaczął się dobrze” - podkreśliła VDA i wyjaśniła, że była to konsekwencja dużych zamówień w końcu poprzedniego roku, a nie większej liczby dni roboczych w styczniu. 

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, sprzedaż diesli zmalała, tym razem o 17 proc., a ich udział w rynku zmniejszył się do 33 proc. z 45 proc. rok wcześniej. Klienci odchodzili od tego rodzaju napędu, bo kilka dużych miast niemieckich zapowiedziało zakaz wjazdu do centrum, ponadto jest jeszcze żywy w pamięci skandal Dieselgate.

Dodatkowo na Volkswagena, Daimlera i BMW spłynęła od poniedziałku nowa fala oburzenia, bo zarzuca się im potajemne finansowanie testowania emisji spalin przez diesle na małpach i ludziach. Te rewelacje zaszokowały rząd w Berlinie i Komisję Europejską, dotychczas zwolniono 3 szefów z tych firm, ale skutki tego skandalu pojawią się dopiero w lutym.

Oznaką, że firmy samochodowe są pod presją jest ogłoszenie przez VDA, że VW, Daimler i BMW pokryją ostatecznie całą część sektora prywatnego w publicznym funduszu na poprawę jakości powietrza w miastach. Te trzy firmy zgodziły się przeznaczyć 250 mln euro, jak oczekiwał Berlin, i zaapelowały do firm zagranicznych, by się dołożyły.

Według piątkowego sondażu telewizji ARD, 52 proc. Niemców mówi, że straciło zaufanie do przemysłu samochodowego, historycznie jednego z filarów gospodarki Niemiec.

Najlepszy rok od 2010 roku

W ubiegłym roku sprzedano w Niemczech najwięcej samochodów niż w jakimkolwiek innym bieżącej dekady: rejestracja nowych wzrosła o 2,7 proc. do 3,4 mln — podały organizacja producentów VDA i urząd motoryzacji KBA. Niemiecki rynek zwiększył się czwarty kolejny rok i osiągnął największe rozmiary w tej dekadzie — oświadczył szef VDA, Matthias Wissmann.

Sektor motoryzacji jest podstawą niemieckiej gospodarki, a stan rynku samochodów jest bacznie obserwowany przez ekonomistów, polityków, związkowców i szefów firm. Szczególnie niepokojący ich jest szybki spadek popularności diesli, niemieckiej specjalności, po skandalu z Volkswagenem. Udział w rynku napędu benzynowego zwiększył się o 5 pkt do 57,7 proc., a wysokoprężnego zmalał o 7,1 pkt do zaledwie 38,8 proc.

Sprzedaż hybryd wzrosła o 76 proc., a aut elektrycznych aż o 120 proc., ale liczby bezwzględne były nadal małe: 85 tys. hybryd i 2,5 proc. rynku i 25 tys. e-aut z 0,7 proc. Producenci obiecali w nadchodzącej dekadzie kilkadziesiąt atrakcyjnych modeli o obu wersjach niego napędu.

Na rynku dominowała grupa VW, choć jej udział zmalał o ponad 3 proc. do 18,4, Mercedes zyskał 4,8 proc., a Audi i BMW straciły odpowiednio 2,2 i 0,1 proc. Był to dobry rok dla importerów, którzy zwiększyli sprzedaż o 7,6 proc. do udziału w rynku 38,2 proc., m.in. Peugeot o 25 proc. Citroen o 8,3, Renault o 8,1, a Tesla nawet o 75 proc., ale jej udział w rynku był znikomy: 0,1 proc.

W 2017 r. wyprodukowano w Niemczech 5,6 mln samochodów, z czego 77,4 proc. (4,4 mln) wy eksportowano.

Tak dobry wynik został osiągnięty dzięki popularności marek z innych krajów, bo import samochodów skoczył o 19 proc. do 79 900, do prawie jednej trzeciej całości. „Nowy rok zaczął się dobrze” - podkreśliła VDA i wyjaśniła, że była to konsekwencja dużych zamówień w końcu poprzedniego roku, a nie większej liczby dni roboczych w styczniu. 

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, sprzedaż diesli zmalała, tym razem o 17 proc., a ich udział w rynku zmniejszył się do 33 proc. z 45 proc. rok wcześniej. Klienci odchodzili od tego rodzaju napędu, bo kilka dużych miast niemieckich zapowiedziało zakaz wjazdu do centrum, ponadto jest jeszcze żywy w pamięci skandal Dieselgate.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?