Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Mocny akcent stycznia w Niemczech

Fotorzepa
Liczba sprzedanych nowych samochodów w Niemczech wzrosła w styczniu o 12 proc. do 269 400, do poziomu najwyższego od prawie 20 lat, po lekkim spadku (-1) w grudniu — podała organizacja producentów VDA.

Tak dobry wynik został osišgnięty dzięki popularnoœci marek z innych krajów, bo import samochodów skoczył o 19 proc. do 79 900, do prawie jednej trzeciej całoœci. „Nowy rok zaczšł się dobrze” - podkreœliła VDA i wyjaœniła, że była to konsekwencja dużych zamówień w końcu poprzedniego roku, a nie większej liczby dni roboczych w styczniu. 

Podobnie jak w poprzednich miesišcach, sprzedaż diesli zmalała, tym razem o 17 proc., a ich udział w rynku zmniejszył się do 33 proc. z 45 proc. rok wczeœniej. Klienci odchodzili od tego rodzaju napędu, bo kilka dużych miast niemieckich zapowiedziało zakaz wjazdu do centrum, ponadto jest jeszcze żywy w pamięci skandal Dieselgate.

Dodatkowo na Volkswagena, Daimlera i BMW spłynęła od poniedziałku nowa fala oburzenia, bo zarzuca się im potajemne finansowanie testowania emisji spalin przez diesle na małpach i ludziach. Te rewelacje zaszokowały rzšd w Berlinie i Komisję Europejskš, dotychczas zwolniono 3 szefów z tych firm, ale skutki tego skandalu pojawiš się dopiero w lutym.

Oznakš, że firmy samochodowe sš pod presjš jest ogłoszenie przez VDA, że VW, Daimler i BMW pokryjš ostatecznie całš częœć sektora prywatnego w publicznym funduszu na poprawę jakoœci powietrza w miastach. Te trzy firmy zgodziły się przeznaczyć 250 mln euro, jak oczekiwał Berlin, i zaapelowały do firm zagranicznych, by się dołożyły.

Według pištkowego sondażu telewizji ARD, 52 proc. Niemców mówi, że straciło zaufanie do przemysłu samochodowego, historycznie jednego z filarów gospodarki Niemiec.

Najlepszy rok od 2010 roku

W ubiegłym roku sprzedano w Niemczech najwięcej samochodów niż w jakimkolwiek innym bieżšcej dekady: rejestracja nowych wzrosła o 2,7 proc. do 3,4 mln — podały organizacja producentów VDA i urzšd motoryzacji KBA. Niemiecki rynek zwiększył się czwarty kolejny rok i osišgnšł największe rozmiary w tej dekadzie — oœwiadczył szef VDA, Matthias Wissmann.

Sektor motoryzacji jest podstawš niemieckiej gospodarki, a stan rynku samochodów jest bacznie obserwowany przez ekonomistów, polityków, zwišzkowców i szefów firm. Szczególnie niepokojšcy ich jest szybki spadek popularnoœci diesli, niemieckiej specjalnoœci, po skandalu z Volkswagenem. Udział w rynku napędu benzynowego zwiększył się o 5 pkt do 57,7 proc., a wysokoprężnego zmalał o 7,1 pkt do zaledwie 38,8 proc.

Sprzedaż hybryd wzrosła o 76 proc., a aut elektrycznych aż o 120 proc., ale liczby bezwzględne były nadal małe: 85 tys. hybryd i 2,5 proc. rynku i 25 tys. e-aut z 0,7 proc. Producenci obiecali w nadchodzšcej dekadzie kilkadziesišt atrakcyjnych modeli o obu wersjach niego napędu.

Na rynku dominowała grupa VW, choć jej udział zmalał o ponad 3 proc. do 18,4, Mercedes zyskał 4,8 proc., a Audi i BMW straciły odpowiednio 2,2 i 0,1 proc. Był to dobry rok dla importerów, którzy zwiększyli sprzedaż o 7,6 proc. do udziału w rynku 38,2 proc., m.in. Peugeot o 25 proc. Citroen o 8,3, Renault o 8,1, a Tesla nawet o 75 proc., ale jej udział w rynku był znikomy: 0,1 proc.

W 2017 r. wyprodukowano w Niemczech 5,6 mln samochodów, z czego 77,4 proc. (4,4 mln) wy eksportowano.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL