Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Motoryzacja

Volkswagen wnosi o odroczenie procesów w Stanach

Bloomberg
Amerykańska filia Volkswagena zwróciła się do sšdu o odroczenie kilku procesów zwišzanych z emisjami spalin, bo obawia się, że podżegnujšca wypowiedŸ w telewizyjnym programie dokumentalnym prawnika reprezentujšcego właœcicieli pojazdów może wpłynšć na skład orzekajšcy.

Niemal wszyscy amerykańscy właœciciele samochodów tej grupy zgodzili się w 2016 r. na udział w ugodzie, jednak niemiecka firma została pozwana przez niektórych po ujawnieniu Dieselgate. Pierwszy proces z pozwu takiego konsumenta z Północnej Karoliny, który w 2014 r. kupił diesla Jetta ma zaczšć się 26 lutego.

Volkswagen of America wystšpił do sędziego w hrabstwie Fairfax w Wirginii o odroczenie tego procesu o co najmniej 6 miesięcy po wywiadzie mecenasa Michaela Melkersena reprezentujšcego ponad 300 amerykańskich właœcicieli diesli VW, w którym nawišzał do testów na małpach.

W wywiadzie w materiale dokumentalnym pokazanym w serwisie streamingowym Netflix Melkersen skrytykował takie testy i dodał: — Nie można powstrzymać się od myœlenia wracajšc do historii o innych seriach wydarzeń dotyczšcych jednostek zagazowywanych przez osobę, która tak się złożyło była na otwarciu w ogóle pierwszej fabryki Volkswagena, wyraŸnie nawišzujšc do Adolfa Hiltlera i do zagłady.

Prawnicy VW we wniosku skierowanym do sšdu argumentujš, że taka wypowiedŸ uniemożliwi uczciwy proces i wskazali na innš wypowiedŸ Melkersena w tym samym materiale: — Panuje oczywiœcie zaniepokojenie w Volkswagenie, że gdyby skład orzekajšcy usłyszał kiedykolwiek coœ na ten temat, to mogłoby to naprawdę wpłynšć na werdykt w tej sprawie. Prawnicy Volkswagena stwierdzili, że „rozgłos przed procesem połšczył bezpoœrednio firmę z Hitlerem i zagładš”, co ich zdaniem nie ma zwišzku ze rozprawš na temat twierdzeń konsumentów o oszustwie.

Melkersen nazwał posuniecie Volkswagena bzdurš. — To kolejna taktyka, aby odroczyć dzień rozliczenia się z nimi — powiedział agencji Reutera.

Volkswagen zgodził się zapłacić w Stanach ponad 25 mld dolarów na pokrycie roszczeń właœcicieli pojazdów, organów ochrony œrodowiska, władz stanowych i dealerów oraz złożyć klientom oferty odkupienia pojazdów. Grupa odkupi lub naprawi niemal 500 tys. 2-litrowych diesli. Ok. 2 tys. właœcicieli nie przystšpiło do ugody z 2016 r., większoœć z nich dochodzi w sšdach dodatkowej kompensaty. Pierwsze procesy mogš stać się wzorem dla pozostałych.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL