Firmy będą kupować więcej aut

Styczeń przyniósł kolejny w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost na rynku nowych samochodów.

Aktualizacja: 07.02.2018 10:57 Publikacja: 07.02.2018 10:52

Firmy będą kupować więcej aut

Foto: 123RF

Jak podał w środę Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano ponad 51 tysięcy nowych aut osobowych i lekkich dostawczych. To o przeszło jedną piątą (tj. o przeszło 9 tys. sztuk) więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Co prawda, poziom styczniowych rejestracji był nieco niższy niż w grudniu (o niespełna 6 proc.), ale jest to zjawisko normalne - końcówka roku zawsze przynosi wzrost zakupów.

Dane z pierwszego miesiąca roku pozwalają prognozować, że przez kolejne jedenaście miesięcy polski rynek samochodów osobowych zostanie zdominowany przez zakupy przedsiębiorców. Firmy już od dłuższego czasu są motorem napędowym wzrostów sprzedaży. Jednak w styczniu udział klientów firmowych w zakupach był wyjątkowo wysoki i po raz pierwszy przekroczył pułap 60 proc. - Do niedawna klienci indywidualni stanowili w pierwszych miesiącach roku większą grupę kupujących, tak było jeszcze 3 lata temu. Wysoki udział firm w styczniowych rejestracjach może zapowiadać kolejny rok dominacji klientów instytucjonalnych na rynku nowych samochodów – komentuje Samar. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w ubiegłym miesiącu klienci instytucjonalni kupili aż o przeszło jedną czwartą samochodów osobowych więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

W styczniowych rejestracjach cała piętnastka najpopularniejszych na polskim rynku marek odnotowała wzrosty sprzedaży. Największą dynamika może pochwalić się Mercedes – rejestracje tej marki poszybowały w górę o prawie 78 proc. do ponad 1,5 tys. sztuk. O przeszło połowę zwiększyła sprzedaż kolejna marka z segmentu premium – Audi. Ich największy rywal – BMW odnotowało natomiast mocny spadek o przeszło 16 proc. i w styczniowym rankingu rejestracji znalazło się dopiero na 21. pozycji.

Liderem rynku samochodów osobowych pozostaje Skoda, która w ubiegłym miesiącu odnotowała wzrost sprzedaży o prawie 31 proc. w ujęciu rok do roku rejestrując 6864 auta. Na drugim miejscu znalazła się Toyota (wzrost o 11,4 proc. do 5,5 tys. aut), na trzecim jest Volkswagen (9,9 proc. wzrostu i 4,3 tys. rejestracji). Na kolejnych miejscach znalazły się Opel, Ford, Kia oraz Hyndai. Najpopularniejszym modelem okazała się Skoda Fabia, która wyprzedziła Octavię i Toyotę Yaris. Czwarte i piąte miejsce w rankingu popularności modeli zajęły odpowiednio Opel Astra i Volkswagen Golf.

Styczeń przyniósł duży wzrost reeksportu – samochody są wywożone po rejestracji za granicę, gdzie ceny są wyższe. Samar szacuje, że w ub. miesiącu wywieziono z Polski 5,5 tys. nowych aut, o przeszło połowę więcej niż w styczniu 2017 roku. Oznacza to, że na polski drogi trafia w rzeczywistości mniej aut niż wynikałoby to z samych rejestracji. W styczniu byłoby to nieco ponad 45,5 tys. samochodów.

W porównaniu z grudniem ub. roku wzrósł za to w styczniu rynek samochodów używanych. Według firmy AAA Auto prowadzącej sieć autokomisów, w ubiegłym miesiącu na stronach serwisów internetowych, u dealerów samochodów używanych oraz w autokomisach pojawiło się prawie 257,3 tys. ofert. To o niemal 61 tys. więcej niż w ostatnim miesiącu 2017 roku. Średnia cena oferowanych aut wyniosła 16,9 tys. zł, średni wiek – 11 lat. Według AAA Auto, w styczniu oferowano samochody nieco starsze i nieco tańsze niż w roku poprzednim. Średni podawany przebieg miał wynieść 175 tys. kilometrów, jednak w tym przypadku dane są mało wiarygodne z uwagi na masowy proceder cofania liczników.

Jak podał w środę Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano ponad 51 tysięcy nowych aut osobowych i lekkich dostawczych. To o przeszło jedną piątą (tj. o przeszło 9 tys. sztuk) więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Co prawda, poziom styczniowych rejestracji był nieco niższy niż w grudniu (o niespełna 6 proc.), ale jest to zjawisko normalne - końcówka roku zawsze przynosi wzrost zakupów.

Dane z pierwszego miesiąca roku pozwalają prognozować, że przez kolejne jedenaście miesięcy polski rynek samochodów osobowych zostanie zdominowany przez zakupy przedsiębiorców. Firmy już od dłuższego czasu są motorem napędowym wzrostów sprzedaży. Jednak w styczniu udział klientów firmowych w zakupach był wyjątkowo wysoki i po raz pierwszy przekroczył pułap 60 proc. - Do niedawna klienci indywidualni stanowili w pierwszych miesiącach roku większą grupę kupujących, tak było jeszcze 3 lata temu. Wysoki udział firm w styczniowych rejestracjach może zapowiadać kolejny rok dominacji klientów instytucjonalnych na rynku nowych samochodów – komentuje Samar. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w ubiegłym miesiącu klienci instytucjonalni kupili aż o przeszło jedną czwartą samochodów osobowych więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji
Biznes
Orły Rzeczpospolitej 2024 wybrane
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Krzysztof Kostowski, założyciel PlayWaya: Kieruję się sentencją „show me the money”