Zarejestrowano ok. 2,54 mln pojazdów - podała branżowa organizacja producentów i sprzedawców SMMT, która spodziewa się jeszcze większego spadku w bieżącym roku, nawet do 7 proc. Spadek był szczególnie widoczny w grudniu, o 14,4 proc. i utrzyma się na takim poziomie w najbliższych miesiącach — uważa prezes SMMT, Mike Hawes. Roczny popyt na diesle zmalał o 17,1 proc., bo część kupujących wybierała napęd benzynowy, więc średnie emisje CO2 nowych samochodów wzrosły po ara pierwszy od 20 lat.

- Dwie główne przyczyny spowodowały to wszystko: zaufanie firm i konsumentów oaz zamieszanie wokół diesli. Pierwszy kwartał będzie ciężki, a w marcu nie potworzy się ten rekordowy wynik z marca 2017 — stwierdził Hawes. — Brytyjski sektor motoryzacji także obawia się, że samochody mogą zdrożeć o 10 proc. (cła), a dostawy opóźnią się z powodu odpraw celnych, jeśli rząd nie zawrze dobrej umowy o Brexicie — dodał.


Firmy zwlekają z podejmowaniem decyzji inwestycyjnych do czasu wyjaśnienia warunków umowy przejściowej, która stanie się pomostem od wyjścia kraju w marcu 2019 z Unii do czasu wypracowania nowych stosunków tym blokiem — twierdzi szef SMMT. — Niektóre decyzje są już spóźnione, firmy potrzebują pilnie jasności i z pewnością potrwa to do końca I kwartału — uważa Hawes.