W środku nie różni się od tego najpopularniejszego przedstawiciela klasy średniej, ale z zewnątrz ma sylwetkę kojarzącą się ze sportową stylistyką CC. Arteon ma jednak wygląd zdecydowanie bardziej odważny: wyróżnikiem przedniej części nadwozia jest pokrywa maski silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola. - Arteon łączy elementy stylistyki klasycznego samochodu sportowego z elegancją i przestronnością auta z nadwoziem typu fastback. To awangardowe Gran Turismo klasy biznes – tłumaczy Klaus Bischoff, główny stylista marki Volkswagen. Te zalety w połączeniu ze znacznie niższą niż w segmencie premium ceną mają sprawić, że Arteon zacznie podbierać klientów nastawionych do tej pory na auta klasy BMW 4 czy Audi A5.
Bardziej przestronny
Samochód ma 4862 mm długości i 1871 mm szerokości, jest więc nieco większy od Passata. Rozstaw osi wynosi 2837 mm, dzięki czemu pasażerowie podróżujący z tyłu mają szczególnie dużo miejsca na nogi. Z kolei pojemność bagażnika ma w tej klasie limuzyn imponujący wynik: 563-1557 litrów. Według przedstawicieli Volkswagena, ten duży rozstaw osi, a także dach pociągnięty daleko ku tyłowi nadwozia, karoseria przypominająca coupé oraz duża pokrywa bagażnika sprawiają, że w porównaniu z klasycznymi sedanami Arteon jest przestronniejszy i bardziej funkcjonalny.
Arteona wyposażono w systemy bezpieczeństwa nowej generacji, z funkcjami rozszerzonymi ponad te dostępne w Passacie. Aktywny tempomat potrafi teraz reagować na zmieniające się warunki drogowe: uwzględnia ograniczenia prędkości, zakręty, ronda i rozjazdy dróg, w miarę możliwości automatycznie dopasowując do nich prędkość jazdy samochodu. Reflektory LED mają teraz funkcję przewidywania profilu drogi, dzięki której zakręty są doświetlane z wyprzedzeniem niezależnie od kąta skrętu kierownicy. Jest to możliwe w oparciu o obraz z kamery umieszczonej z przodu auta oraz o dane z nawigacji. Przy tym zasięg światła jest ściśle dopasowywany do promienia zakrętu, przez co mniej światła ulega rozproszeniu poza drogę.
...i bezpieczniejszy
Bezpieczeństwo poprawia także nowy system Emergency Assist: gdy kierowca, np. z powodu zasłabnięcia przestanie kontrolować pojazd, Arteon zacznie hamować i sam zjedzie na skrajny prawy pas jezdni, jeśli tylko jest on wolny. Z kolei układ czujników PreCrash reaguje również na zbliżające się zagrożenie z tyłu auta. Dzięki radarowym czujnikom stale monitoruje pozycję i prędkość samochodów jadących za Arteonem, robi to także na postoju, np. na czerwonym świetle. Gdy wykryje pojazd zbliżający się niebezpiecznie szybko do Arteona, na podstawie położenia i prędkości obydwu samochodów ocenia prawdopodobieństwo kolizji i w razie zagrożenia błyskawicznie reaguje: natychmiast aktywuje światła awaryjne, domyka szyby zostawiając minimalna? lukę aby zapewnić lepsze działanie bocznych poduszek powietrznych, zamyka rozsuwany dach. W tym samym czasie napinacze dociskają przednie pasy bezpieczeństwa.
W aucie zastosowano także chroniącą pieszych aktywną pokrywę silnika. W razie kolizji z pieszym maska umieszczona na pirotechnicznych zawiasach unosi się, by zmniejszyć skutki uderzenia. Ma to zmniejszyć przede wszystkim ryzyko niebezpiecznych obrażeń głowy dzięki zwiększeniu odległości pomiędzy elastyczną blachą pokrywy a twardym blokiem silnika. System ten działa w zakresie prędkości od 25 km/h do 55 km/h.