Nowy Volkswagen wjeżdża do polskich salonów

W salonach pojawił się nowy model Volkswagena. To Arteon, który w hierarchii samochodów marki ma zająć miejsce powyżej Passata.

Aktualizacja: 30.06.2017 15:18 Publikacja: 27.06.2017 13:08

Foto: Volkswagen

W środku nie różni się od tego najpopularniejszego przedstawiciela klasy średniej, ale z zewnątrz ma sylwetkę kojarzącą się ze sportową stylistyką CC. Arteon ma jednak wygląd zdecydowanie bardziej odważny: wyróżnikiem przedniej części nadwozia jest pokrywa maski silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola. - Arteon łączy elementy stylistyki klasycznego samochodu sportowego z elegancją i przestronnością auta z nadwoziem typu fastback. To awangardowe Gran Turismo klasy biznes – tłumaczy Klaus Bischoff, główny stylista marki Volkswagen. Te zalety w połączeniu ze znacznie niższą niż w segmencie premium ceną mają sprawić, że Arteon zacznie podbierać klientów nastawionych do tej pory na auta klasy BMW 4 czy Audi A5.

Bardziej przestronny

Samochód ma 4862 mm długości i 1871 mm szerokości, jest więc nieco większy od Passata. Rozstaw osi wynosi 2837 mm, dzięki czemu pasażerowie podróżujący z tyłu mają szczególnie dużo miejsca na nogi. Z kolei pojemność bagażnika ma w tej klasie limuzyn imponujący wynik: 563-1557 litrów. Według przedstawicieli Volkswagena, ten duży rozstaw osi, a także dach pociągnięty daleko ku tyłowi nadwozia, karoseria przypominająca coupé oraz duża pokrywa bagażnika sprawiają, że w porównaniu z klasycznymi sedanami Arteon jest przestronniejszy i bardziej funkcjonalny.

Arteona wyposażono w systemy bezpieczeństwa nowej generacji, z funkcjami rozszerzonymi ponad te dostępne w Passacie. Aktywny tempomat potrafi teraz reagować na zmieniające się warunki drogowe: uwzględnia ograniczenia prędkości, zakręty, ronda i rozjazdy dróg, w miarę możliwości automatycznie dopasowując do nich prędkość jazdy samochodu. Reflektory LED mają teraz funkcję przewidywania profilu drogi, dzięki której zakręty są doświetlane z wyprzedzeniem niezależnie od kąta skrętu kierownicy. Jest to możliwe w oparciu o obraz z kamery umieszczonej z przodu auta oraz o dane z nawigacji. Przy tym zasięg światła jest ściśle dopasowywany do promienia zakrętu, przez co mniej światła ulega rozproszeniu poza drogę.

...i bezpieczniejszy

Bezpieczeństwo poprawia także nowy system Emergency Assist: gdy kierowca, np. z powodu zasłabnięcia przestanie kontrolować pojazd, Arteon zacznie hamować i sam zjedzie na skrajny prawy pas jezdni, jeśli tylko jest on wolny. Z kolei układ czujników PreCrash reaguje również na zbliżające się zagrożenie z tyłu auta. Dzięki radarowym czujnikom stale monitoruje pozycję i prędkość samochodów jadących za Arteonem, robi to także na postoju, np. na czerwonym świetle. Gdy wykryje pojazd zbliżający się niebezpiecznie szybko do Arteona, na podstawie położenia i prędkości obydwu samochodów ocenia prawdopodobieństwo kolizji i w razie zagrożenia błyskawicznie reaguje: natychmiast aktywuje światła awaryjne, domyka szyby zostawiając minimalna? lukę aby zapewnić lepsze działanie bocznych poduszek powietrznych, zamyka rozsuwany dach. W tym samym czasie napinacze dociskają przednie pasy bezpieczeństwa.

W aucie zastosowano także chroniącą pieszych aktywną pokrywę silnika. W razie kolizji z pieszym maska umieszczona na pirotechnicznych zawiasach unosi się, by zmniejszyć skutki uderzenia. Ma to zmniejszyć przede wszystkim ryzyko niebezpiecznych obrażeń głowy dzięki zwiększeniu odległości pomiędzy elastyczną blachą pokrywy a twardym blokiem silnika. System ten działa w zakresie prędkości od 25 km/h do 55 km/h.

Topowe wersje z 4Motion

Auto oferowane jest z sześcioma silnikami. Najsilniejszą wersję benzynową wyposażono w 2-litrową jednostkę napędową o mocy 280 KM i 7-biegową przekładnię DSG. Kolejne wersje benzynowe pojawią się nieco później: 2-litrowy silnik o mocy 190 KM i DSG oraz 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM z systemem odłączania cylindrów. Najmocniejszy diesel ma 240 KM, kolejne dwa – 190 i 150 KM, przy czym 190-konny jeszcze nie jest dostępny. Topowa wersja benzynowa i topowy diesel mają napęd na cztery koła 4MOTION. Pozostałe samochody wyposażone są w napęd na przednią oś.

Arteon dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia: Essence, Elegance i R-Line. Już ta podstawowa ma bogate wyposażenie seryjne, obejmujące m.in. diodowe reflektory przednie, 17-calowe felgi, tyle lampy w technologii LED, 3-strefową klimatyzację i system multimedialny z 8 głośnikami. W wersji Elegance położono nacisk na ekskluzywny wygląd, natomiast R-Line ma charakter bardziej sportowy.


Na polskim rynku Arteon w wersji Essence z 1.5-litrowym silnikiem kosztuje 127.690 zł.

W środku nie różni się od tego najpopularniejszego przedstawiciela klasy średniej, ale z zewnątrz ma sylwetkę kojarzącą się ze sportową stylistyką CC. Arteon ma jednak wygląd zdecydowanie bardziej odważny: wyróżnikiem przedniej części nadwozia jest pokrywa maski silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola. - Arteon łączy elementy stylistyki klasycznego samochodu sportowego z elegancją i przestronnością auta z nadwoziem typu fastback. To awangardowe Gran Turismo klasy biznes – tłumaczy Klaus Bischoff, główny stylista marki Volkswagen. Te zalety w połączeniu ze znacznie niższą niż w segmencie premium ceną mają sprawić, że Arteon zacznie podbierać klientów nastawionych do tej pory na auta klasy BMW 4 czy Audi A5.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły