To z kolei przekłada się na wydłużenie czasu niezbędnego do przygotowania i przeprowadzenia całej transakcji, który, w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą ma zwykle kluczowe znaczenie. Z zaświadczenia o położeniu nieruchomości na obszarze rewitalizacji lub na obszarze Specjalnej Stefy Rewitalizacji powinno wynikać nieistnienie bądź istnienie ustawowego prawa pierwokupu nieruchomości, co pozwoli notariuszowi wykluczyć lub wziąć pod uwagę konieczność sporządzenia warunkowej umowy sprzedaży nieruchomości. Uzyskanie tego dokumentu może przysporzyć jednak pewnych trudności.
Tymczasem sankcją za naruszenie przepisów ustawy jest bezwzględna nieważność umowy sprzedaży. W jaki sposób uzyskać dodatkowe dokumenty? Praktyka wydawania zaświadczeń z ustawy o rewitalizacji na terenie kraju nie jest wciąż jednolita. Ponieważ gminy, jako koordynatorzy procesów rewitalizacji mają całkowitą swobodę wyboru podmiotów odpowiedzialnych za przygotowanie i zarządzanie procesami rewitalizacji na ich terenie, a także co do wyboru podstawy prawnej, na podstawie której podejmują działania rewitalizacyjne, w różnych częściach kraju, osobami odpowiedzialnymi za programy rewitalizacyjne, w tym wydawanie zaświadczeń z ustawy o rewitalizacji, są zupełnie inne podmioty.
Część gmin przekazała te obowiązki pojedynczym osobom, część specjalnie wyznaczonym do tego celu komórkom organizacyjnym, a nawet spółkom prawa handlowego. W miastach na prawach powiatu wydawaniem zaświadczeń o położeniu nieruchomości na obszarach rewitalizacji zajmują się wydziały ds. promocji lub rozwoju miast, wydziały ds. gospodarki przestrzennej, specjalne komórki organizacyjne takie jak biura rewitalizacji, wydziały architektoniczno-budowlane, wydziały ds. polityki przestrzennej, wydziały ds. funduszy europejskich i programów pomocowych, spółki prawa handlowego, a nawet biura miejskiego konserwatora zabytków.
Próba ustalenia właściwego wydziału poprzez powołanie się na doświadczenia zdobyte w innych miastach może zatem nie przynieść oczekiwanego rezultatu. Dowolność widoczna jest również w sposobie realizacji wniosków o wydanie zaświadczenia z ustawy o rewitalizacji. Tam, gdzie istnieje podstawa prawna, czyli gmina podjęła uchwały w trybie ustawy o rewitalizacji, zaświadczenia o położeniu nieruchomości na obszarze rewitalizacji oraz w Specjalnej Strefie Rewitalizacji wydawane są na podstawie art. 217 Kodeksu postępowania administracyjnego za opłatą skarbową w wysokości 17 zł.
Tam, gdzie takiej podstawy prawnej nie ma, wydaje się postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia; niepodlegające opłacie, informacje o przeznaczeniu nieruchomości na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej; jak również, wydawane bez formalnego trybu, pisma, w których gminy informują zainteresowane osoby, że nie przysługują im uprawnienia z art. 109 ust. 1 pkt 4a i 5b ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Można się również niekiedy spotkać z praktyką dopisywania informacji o położeniu nieruchomości na obszarze rewitalizacji na wypisach z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, względnie zaświadczeniach o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wypisach z ewidencji gruntów.