Mieszkaniowe

Wirtualna rzeczywistość wspiera projektowanie i sprzedaż

Z badań wynika, że możliwość wirtualnego spaceru po osiedlu przyciąga klientów
materiały prasowe
Deweloperzy mieszkaniowi coraz częściej korzystają z rozwiązań VR i AR.
Virtual i augmented reality (VR i AR), czyli rzeczywistość wirtualna i rozszerzona, to technologie znajdujące coraz więcej zastosowań. Sięgają po nie także deweloperzy i architekci.

Namacalny efekt

Popyt jest tak duży, że zdecydowana większość mieszkań sprzedawana jest na etapie dziury w ziemi. Klienci mogą polegać głównie na dwuwymiarowych ilustracjach koncepcyjnych czy planach. Dlatego deweloperzy coraz chętniej korzystają z  technologii VR i AR umożliwiających obejrzenie inwestycji w trzech wymiarach. – Szukaliśmy rozwiązań, które w najlepszy sposób zobrazują klientom przyszłe miejsce do życia. Wizualizacje to rzecz oczywista, ale postanowiliśmy zrobić krok dalej i pokazać niektóre nasze inwestycje, wykorzystując VR. Odwzorowaliśmy w aplikacji model architektoniczny nie tylko mieszkań, ale całego osiedla – mówi Łukasz Tekieli, dyrektor ds. sprzedaży w Grupie Murapol. Po założeniu specjalnych gogli można wybrać się na cyfrowy spacer. Spółka udostępniła też klientom wirtualne karty mieszkań – po wejściu na stronę internetową można zobaczyć trójwymiarowe prezentacje wykończonych i umeblowanych pomieszczeniach.
Prezes Polnordu Dariusz Krawczyk podkreśla, że zastosowanie VR i AR przynosi wymierne efekty. – O wprowadzeniu technologii do naszych biur informowaliśmy szeroko w kampanii marketingowej, czego efektem był 18-proc. wzrost zainteresowania inwestycjami – przekonuje Krawczyk. – VR i AR to narzędzie pozwalające na niemal w pełni realistyczne zapoznanie się z mieszkaniem jeszcze w trakcie budowy. Wizualizacja obejmuje nie tylko same mieszkania i budynki, umożliwia również zobrazowanie otoczenia inwestycji w promieniu 500 m. Jak wynika z ankiety agencji Yslab, twórcy jednej z aplikacji dla deweloperów, 80 proc. przedstawicieli biur sprzedaży mieszkań stwierdziło, że zdecydowanie łatwiej jest zawrzeć transakcję z klientem, który skorzystał z dobrodziejstw wirtualnej rzeczywistości. Z badań wynika, że prawie 86 proc. klientów korzysta z wirtualnego spaceru po mieszkaniu, a 57 proc. po całym osiedlu.

Plan jak na dłoni

Technologie są także wykorzystywane przy projektowaniu przedsięwzięć deweloperskich. – Współpracujemy z wieloma pracowniami architektonicznymi, które korzystają z oprogramowania do projektowania w systemie BIM (building information modeling – red.). Część z nich, tworząc wirtualny prototyp inwestycji, umożliwia inwestorowi obejrzenie projektu z użyciem okularów 3D zintegrowanych z aplikacją VR. Wykorzystanie tego typu aplikacji na etapie projektowania mieszkań ma duży potencjał, ale w tej chwili na polskim rynku nie jest jeszcze standardem – mówi Olivier Durix, dyrektor generalny Bouygues Immobilier Polska. – Łączenie przestrzeni wirtualnej z rzeczywistą daje niespotykane dotąd możliwości wizualizacji obiektu, który ma powstać, w planowanym otoczeniu, w celu lepszego uchwycenia jego gabarytów i trafniejszego podjęcia decyzji projektowych – dodaje. Menedżer podkreśla, że dzięki wdrożeniu koncepcji BIM współpraca między uczestnikami procesu inwestycyjnego, w tym inwestorem, projektantem i generalnym wykonawcą, jest łatwiejsza. – Już na etapie projektowania uzyskujemy m.in. możliwość lepszego zarządzania informacją o budynku, standaryzacji projektów czy też zaplanowania powierzchni mieszkań. Mamy większą kontrolę nad budżetem inwestycji, czasem jej realizacji, możemy śledzić, czy prace budowlane idą zgodnie z planem. Ograniczamy również ryzyko ewentualnych błędów lub niespójności w projekcie – podsumowuje Durix. ©?
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL