Reklama

Nieruchomości wakacyjne. Mieszkanie na lato na Mazurach albo w Hiszpanii

Dużo słońca i piękna plaża - to kryteria wyboru nieruchomości na wakacje.

Aktualizacja: 09.05.2017 13:28 Publikacja: 08.05.2017 10:04

Popyt na nieruchomości wakacyjne wciąż rośnie, co się wiąże ze zwiększeniem zamożności społeczeństwa

Popyt na nieruchomości wakacyjne wciąż rośnie, co się wiąże ze zwiększeniem zamożności społeczeństwa.

Foto: Fotolia

O mieszkania wakacyjne klienci pytają coraz częściej w agencji Freedom Nieruchomości. – Myślą zarówno o swoim urlopie, dłuższym pobycie z dziećmi, jak i o wynajmie krótkoterminowym, traktując zakup inwestycyjnie – zauważa Sabina Libera, dyrektor bydgoskiego oddziału Freedom. – Klienci, którzy trafili do naszego biura, są zainteresowani przede wszystkim niewielkimi lokalami, z maksymalnie dwoma sypialniami i pokojem z aneksem kuchennym. W naszym rejonie zainteresowaniem cieszą się Bory Tucholskie i Zalew Koronowski – wskazuje.

Także zagranica

Zainteresowani drugimi domami, jak mówi Sabina Libera, pytają także o nieruchomości w pobliżu dużych i znanych baz nurkowych. – W kręgu zainteresowań są też Hiszpania i Cypr. Trafiają się również oferty z Bułgarii. Naszych klientów jednak nie zainteresowały – opowiada dyrektor Libera. – Także Turcja po ostatnich wydarzeniach nie cieszy się zainteresowaniem. Nieczęsto dostajemy pytania o nieruchomości nad polskim morzem albo na Mazurach. Tu klienci doskonale radzą sobie sami.

Pytana o kryteria wyboru nieruchomości na wakacje dyrektor z Freedom Nieruchomości odpowiada: dużo słońca i piękna plaża. – Ważny jest też dojazd. Im bliżej lotniska, szczególnie w Hiszpanii, tym lepiej – mówi Sabina Libera. – Ceny apartamentów dla turystów w Bułgarii, Chorwacji, Hiszpanii i na Cyprze w ostatnich latach znacznie spadły. W Bułgarii nawet o 40 proc. Można tam znaleźć 72-metrowe mieszkanie za ok. 138 tys. zł. W Chorwacji podobny metraż to wydatek rzędu 130 tys. euro (ok. 546 tys. zł). W Hiszpanii ceny 55–60-metrowych mieszkań z dwoma sypialniami wynoszą ok. 250 tys. zł.

– Ceny nieruchomości na lato są bardzo zróżnicowane – dodaje Olga Cieślakowska, ekspert sieciowej agencji Północ Nieruchomości. – Zależą m.in. od lokalizacji, wykończenia, roku budowy. Nadmorską nieruchomość do remontu na rynku wtórnym kupimy już za 3,7 tys. zł za mkw. Dwupokojowe mieszkanie w Ustce możemy mieć za ok. 200 tys. zł. Zdecydowanie drożej jest na rynku pierwotnym – ceny zaczynają się od 6 tys. zł. W najbardziej prestiżowych inwestycjach osiągają niekiedy poziom kilkudziesięciu tysięcy złotych za metr kwadratowy.

Reklama
Reklama

Przedstawicielka agencji Północ Nieruchomości potwierdza, że popyt na nieruchomości wakacyjne rośnie, co się wiąże ze wzrostem zamożności społeczeństwa. – Z roku na rok coraz więcej klientów pyta o apartamenty i domy w atrakcyjnych lokalizacjach, zarówno w Polsce, jak i za granicą – potwierdza Olga Cieślakowska. – Na tle innych krajów to zainteresowanie nie jest jednak oszałamiająco wielkie. Z naszych danych wynika, że większym zainteresowaniem cieszy się tylko kilka miast i  miejscowości nad morzem i w górach. Czasem klienci pytają o nieruchomości w Grecji, Hiszpani i Portugalii – wylicza. W tym biurze klienci pytają też o nieruchomości w Bułgarii.

Na ferie, urlop, święta

Olga Cieślakowska potwierdza, że zdecydowanie bardziej popularne niż domy są stosunkowo nieduże mieszkania i apartamenty. Domy są po prostu za drogie.– Zakup kolejnego mieszkania jest często tłumaczony chęcią znalezienia sobie azylu od codzienności. Podstawowym kryterium wyboru jest lokalizacja – opowiada. – Klienci poszukują nieruchomości w atrakcyjnych turystycznie rejonach, z ładnym widokiem na morze albo góry, z dobrą infrastrukturą. Ważne są także bezpieczeństwo, cisza, spokój. Bardziej wymagający klienci wybierający najbardziej luksusowe nieruchomości zwracają uwagę na dodatkowe udogodnienia, takie jak baseny – zewnętrzne i wewnętrzne, strefy spa, gabinety kosmetyczne, sale fitness, restauracje. Dużym zainteresowaniem cieszą się mieszkania nad Bałtykiem w Sopocie, Mielnie, Ustce czy Kołobrzegu oraz w górach (Zakopane, Karpacz, Szklarska Poręba).

Łukasz Browarczyk, pośrednik z trójmiejskiej agencji BIG Nieruchomości, podkreśla, że Trójmiasto i okolice to lokalizacja często wybierana także przez klientów poszukujących drugich domów. – W Trójmieście klienci poszukują najczęściej mieszkań dwupokojowych w Sopocie lub gdańskim pasie nadmorskim (Przymorze, Jelitkowo, Zaspa, Żabianka, Brzeźno) oraz na Starym Mieście – wskazuje. – Rośnie też grupa klientów zainteresowanych luksusowymi apartamentami w Śródmieściu i Jelitkowie w Gdańsku, a także w Sopocie. Na Półwyspie Helskim najczęściej wybierane są apartamenty. Bardzo ceniona lokalizacja to Jurata i Jastarnia – opowiada.

Dodaje, że na Kaszubach i  w Borach Tucholskich klienci pytają zwykle o domki do 70 mkw. Czasem szukają większych domów całorocznych.

– Nieruchomości wakacyjne w Trójmieście są coraz częściej wykorzystywane przez klientów nie tylko w sezonie letnim. Zauważamy trend spędzania w nich świąt, ferii oraz urlopów w ciągu całego roku – mówi Łukasz Browarczyk. – Mieszkania dwupokojowe na zwykłych osiedlach w pasie nadmorskim kosztują od 250 tys. do 300 tys. zł – podaje pośrednik BIG Nieruchomości. – Dwupokojowe apartamenty w nowych inwestycjach w najlepszych lokalizacjach są wycenione nawet 1 mln zł. ©?

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.gawronska@rp.pl

Nieruchomości
Święta i sylwester. Szybują ceny noclegów w górach
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Nieruchomości
Na co się skarżą klienci pośredników, a na co sami agenci
Nieruchomości
Grupo Lar z litewskim partnerem. W planach tysiąc mieszkań
Nieruchomości
Rynek mieszkaniowy szuka równowagi
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Kupić czy wynająć? Może kupić, żeby wynająć?
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama